• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA SaveCopyAs geen exacte kopie

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrJingels

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2010
Beste leden en lezers,

Ik ben in het bezit van een excelbestand met daaronder wat VB-programmatuur. Middels een button in het werkblad kan ik een kopie van het bestand aan abonneehouders toesturen. Excel maakt hiertoe eerst een kopie van het bestand (en plaatst dat netjes in een vooraf gedefineerde map), opent dan outlook, voegt de adressenlijst in, en voegt een kopie van het kopiebestand als bijlage bij. werkt op zich prima.

Voor het bestand te kopiëren wordt de SaveCopyAs-optie gebruikt, de volgende regel kan ik dan ook in de programmaregels terugvinden:

ActiveWorkbook.SaveCopyAs sArchivefile

Maar helaas, het kopiebestand is niet exact gelijk aan het hoofdbestand. De eigenschappen van het bestand (te vinden boven in de taakbalk van Excel door Bestand en dan Eigenschappen te kiezen) zijn namelijk verdwenen. In mijn geval is dat vervelend omdat ik een hyperlinkbasis heb gedefinieerd. Deze wordt dus niet in het kopie mee overgenomen.

Kan iemand me wijzen waar het probleem zit en hoe ik dat het beste kan oplossen. bij voorbaat hartelijk dank!!:thumb:

Om in te gaan op jouw vraag. Hoe sla je hem op .rar .xls?

Mvg.

Laatst bewerkt:
@ 11221122,

Je leert niet snel zie ik.
Stel geen vragen in andermans topic, stel ze zelf.
Als iemand toevallig de code post en je hebt er gebruik voor prima, maar laat dit daar scoor je geen punten mee.

@ MrJingels,

Gebruik eens
Code:
ActiveWorkbook.SaveAs sArchivefile

@11221122 en Superzeeuw

Bedankt voor de snelle reacties.
Het kopiebestand wordt (en dient) gewoon als .xls te worden opgeslagen.

Ik heb het idee als ik SaveAs gebruik er geen kopie wordt gemaakt maar het bestand waarin ik op dat moment werk opgeslagen wordt in de map die bestemd is voor de (verzonden) kopiebestanden. Het bestand waarin ik werk (het actuele) zit namelijk in een niet voor iedereen toegankelijke (netwerk)map.
Daarnaast is het zo dat ik in het bestand markeer waar de wijzigingen zich bevinden t.o.v. de vorige versie. Hiervan wordt dus een kopie gemaakt. Daarna worden automatisch die markeringen uit het actuele bestand gehaald zodat ik weer met een blanco lei kan beginnen zonder markeringen. Al met al is het dus echt wenselijk dat er een kopie van wordt gemaakt en wordt geplaatst in een afzonderlijke map, losstaand van het actuele bestand waarin ik werk.

Neemt niet weg dat ik je voorgestelde methode wel even zal gaan proberen...:)

Laatst bewerkt:
Ik heb het even getest op excel2010 en daar werkt het prima inclusief de "hyperlink base"

welke versie van excel gebruik je?

@Wampier

Ik neem aan dat je gebruik hebt gemaakt van SaveCopyAs.
Het Office-pakket waarmee ik tegen het probleem aanloop is van 2003.

inderdaad, savecopyas. Ik heb nog ergens een laptop met 2003, eens kijken of dat een probleem geeft.

2003 geeft bij mij ook geen problemen. mogelijk is het dan toch iets in je codebase

Laatst bewerkt:
@ Wampier.

Ik heb ook 2010 en geen problemen met de marco.

Laatst bewerkt:
Buiten jouw vraag om. Kan jij de gehele code posten? Ik ben namelijk net opzoek naar een code dat ik mijn bestand kan mailen.

EDIT:

Om in te gaan op jouw vraag. Hoe sla je hem op .rar .xls?

Mvg.

Zoek in de topics die ik beantwoord heb daar staan code(s) om via een te selecteren tabblad en dan nog eens de range die je wil verzenden aan te geven naar 1 of meerdere mail adressen :thumb: of op de site van Ron De Bruin een twintig tal voorbeeldjes :thumb:

@ iedereen

Op basis van de eerste reacties heb ik hetzelfde document dezelfde "copy-actie" laten uitvoeren alleen dan op een ander netwerk, waarvan ik weet dat de beveiligingen een (heel) stuk minder zijn.

Daar gaat bij het kopiëren wel de hyperlinkbasis over. Het lijkt er dus op dat het probleem hem niet zit in de code, maar in de omgeving van het bestand. Het altijd "boze beveiligde netwerk" dus weer. Dat wordt dus weer de afdeling ICT inschakelen waarbij ik toch al verwacht dat ze niet direct weten waar het aan ligt gezien de (vrij) specifieke vraagstelling.

Resteert het volgende:
1. Als iemand weet waar het scheef kan gaan op het gebied van de netwerkbeveiliging, laat het weten. (laat de firewalls en virusscanners maar buiten beschouwing)
2. Bestaat er als alternatief een code om actief de properties uit te lezen en actief in de kopie mee op te slaan.
:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan