• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA - twee kolommen vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

pjava001

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2020
Hallo,

Ondanks zoekfunctie op het forum kan ik niet vinden wat ik graag zou willen hebben.
Het moet worden opgenomen in een stukje VBA.

Ik wil waardes van cellen van 2 kolommen (Kolom B en C) vergelijken en kijken of de waarde van cellen in kolom C groter of gelijk is aan cellen in kolom B.
De uitkomst wil ik in de cellen van Kolom D zien als “VOLDOET” indien de waarde van cel in kolom C groter of gelijk is aan de cel in kolom B en “VOLDOET NIET” indien de waarde van een cel in kolom C kleiner is dan de cel in Kolom B.
Indien geen waarde in een cel in kolom B of C staat dan moet er geen reslutaat in kolom D getoond worden.
Ik weet hoe ik het in Excel moet doen, maar ik weet niet hoe ik de VBA-code moet zetten.

Ben een te grote leek op gebied van VBA.
Vergelijk van 1 cel met andere cel lukt me nog wel, dit niet en vraag daarom om hulp.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

mvg,
Pascal

Bijlagen

Code:
Sub Verifieer()
   For Each c In Range("a1").CurrentRegion.Columns(1).Cells   'alle A-cellen in het gebruikte bereik
      If WorksheetFunction.Count(c.Offset(, 1).Resize(, 2)) = 2 Then   'staan er 2 getallen in B en C
         c.Offset(, 3).Value = IIf(c.Offset(, 1).Value <= c.Offset(, 2).Value, "Voldoet", "voldoet niet")   'afhankelijk van waarden wel of niet voldoen
      Else
         c.Offset(, 3).Value = "???"             'geen 2 getallen = ???
      End If
   Next
End Sub

Code:
Sub j()
For i = 2 To 200
 If Range("C" & i) >= Range("C" & i).Offset(, -1) And Range("C" & i) <> "" Then
  Range("C" & i).Offset(, 1) = "VOLDOET"
   If Range("C" & i) < Range("C" & i).Offset(, -1) And Range("C" & i) <> "" Then
    Range("C" & i).Offset(, 1) = "VOLDOET NIET"
   End If
 End If
Next i
End Sub

Laatst bewerkt:
Of:
Code:
Sub Verifieer()
 Cells(1).CurrentRegion.Columns(2).Offset(1).Name = "b"
 [b].Offset(, 5) = [if(b="","",if(offset(b,,1)="","",if(b<=offset(b,,1),"voldoet","voldoet niet")))]
End Sub

Hallo,

Super bedankt! Dit is precies wat ik wil.
Alle drie te gebruiken, kan nog kiezen ook.:d

mvg,
Pascal

Bedankt,

Ik heb het in eerste instantie zelf geprobeerd maar lukt niet.
Zie nu wat ik fout heb gedaan. Dit vergeet ik niet meer.

In ieder geval, heel erg bedankt voor je reactie!!

mvg,

Pascal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan