• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA Userform in een frame op een ander Userform?

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
LS,

Is het mogelijk om in VBA een userform te maken, met daarop naast een aantal knoppen een heel groot frame. In dat frame wil ik dan weer een ander userform plaatsen op basis van de keuze van de knoppen. Ik heb geen voorbeeld oid. ik zat zo maar wat te brainstormen.
Ik zou dan een automatisch startend, schermvullend userform maken waarin alle andere userforms getoond worden. op die manier kan men lezen en schrijven naar een werkblad zonder dat de gebruiker dat blad te zien krijgt. Ik zit te denken aan een (postzegel)collectie beheerder waarbij opzoeken, invoeren, bijwerken etc, allemaal via userforms gaat.

Ik weet dat MsAccess dit prima kan, en er zelfs voor gemaakt is, maar ik wil dit graag in MsExcel wegens diverse berekeningen op de achtergrond.

Wie weet of bovenstaande mogelijk is?

mvrgr,
Harry

Ik snap niet helemaal waarom je dat zou willen. Access heeft dat op natuurlijke wijze ingebouwd, Excel niet. Daar zal vast een reden voor zijn, al was het maar omdat Excel niet met gerelateerde tabellen werkt en Access wél. Bovendien zit je met subformulieren altijd met het fysieke probleem dat een subformulier nooit groter kan zijn dan het hoofdformulier…
Waarom open je niet vanuit het eerste formulier het tweede? Met eventueel de mogelijkheid om terug te schakelen naar het eerste? Ben je ook gelijk van alle nadelen van subformulieren (en die zijn er genoeg) af.

Hier wordt overigens een oplossing gegeven.

Maak een meerbladig Userform aan.
In elk blad kun je je eigen gewenste besturingselementen zetten.

Ook dat is een Access functie :). Overigens heb je dan nog steeds geen subformulier effect. Maar de vraag is of TS dat wel zoekt, gezien de vraagstelling.

Juist, meerbladig in de Ned. versie.

Wat een rare vertaling: een bijvoeglijk naamwoord voor een zelfstandig naamwoord ?

Als we toch met zout gaan strooien, multipage is een Engels bijvoeglijk naamwoord, dus een multipage is fout.;)

Het gaat dan ook niet om een mutlipage maar om een MultiPage Control.

Helaas multipage is een zelfstandig naamwoord. met als meervoud multipages.
Maar hoe je wendt of keert met een multipage wordt altijd een object/ding bedoeld.

Allereerst iedereen bedankt voor de gratis les nederlands, altijd mooi meegenomen. Ook bedankt voor de tip om dit in access te doen, dat had ik ook al bedacht maar ik ben (a) helemaal niet thuis in Access, en (b) wil ik met de ingevoerde gegevens gaan rekenen, en bv draaitabellen maken. Voor die klus heb je juist Excel nodig, dus zocht ik naar een mogelijkheid om excel "menugestuurd" te krijgen terwijl op de achtergrond berekeningen worden gemaakt. De uitkomst daarvan wilde ik dan weer tonen op een userform "totalen" oid.

Maar...... gezien de reacties is mijn denkrichting helemaal fout :( Ik ga een poosje in een hoekje zitten sippen en daarna maar eens op zoek naar een "MsAccess for Dummies" boek.

mvgr, Harry

MSAccess kan ook rekenen, zeker als je denkt aan draaitabellen, dat zijn in wezen group by queries.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan