vba Userform

Status
Niet open voor verdere reacties.

lowieke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2007
Ik heb in men excel werkmap 5 tabbladen, enkel de 2eerste mogen door een leek worden bezichtigd en bediend, die ander moeten wel aanwezig blijven maar de informatie mag niet bloot gegeven worden, (als het ware heb ik ook VBa code gebruikt in dit bestand)
Nu was mijn vraag als volgt;

men eerste tabblad staan een aantal knoppen en foto's ed. (dit is infeite een controle paneel om al de gegevens uit een database te halen en in een mooie layout te giten in excel als het ware)

kan ik nu niet al die knoppen ed (van het erste tabblad) (of ten minste hun doel, de code die in Vba erachter zit) ..zodanig maken in een userform (in Vba) en dat een leek enkel hoeft een exe(of dergelijk) moet openen(dit is dan infeite het controlepaneel) en dan moeten ze niet in het exceldocument inkomen!

(wss als men op die form bv. een knop drukt om gegevens uit database in dat exceldocument te plaatsen, dat excel vanzelf even opent - gegevens in excel uit database zet - en excel terug sluit), ==> dit mag wel van me.

Kan ik dit realiseren, en hoe moet ik te werk gaan?

in VBa een form creeren en da code erachter plaatsne, maar hoe moet ik dan die exe(die form al het ware) naar (bv. het bureaublad...) opslaan?

gelieve wat in stappen me uit te legge hoe ik te werk ga?

of kan ik tabbladen in excel ook beveiligen(maar dan wel dat men ze niet kan openen) => hier heb ik al mee geprobeerd...

Begrijp ik goed dat je een usreform wilt openen, zonder dat excel pen is, dat gaat iig niet. VBA is altijd onderdeel van het programma, wat eerst open moet.
Een tab (werkblad) kun je als volgt onzichbaar verbergen:
Code:
"sheetnaam".Visible = xlVeryHidden
mvg leo

Dag Lowieke,

Wat je kan doen is het volgende:

Maak een Add-In (.xla) met daarin de Userform en de VBA-code. De VBA-code doet de nodige acties met de gegevens van de Userform naar de Sheets van je Excel-bestand (.xls) en vice versa.

Maak een shortcut op de desktop naar de Add-In.

Als de gebruiker dan dubbelklikt op de shortcut, zal de Add-In openen en alleen de UserForm wordt zichtbaar. Hij hoeft zich niets aan te trekken van het Excelbestand waar je gegevens opgeslagen zijn.

In het Excelbestand zet je een code in de event Workbook_Open() die er voor zorgt dat het Excelbestand alleen via de Add-In kan geopend worden.

Groeten,
MDN111.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan