• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA zoeken meerdere gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnthonyWB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2011
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met de programmatie in VBA. Ik heb een enquête gemaakt in excel van vijf vragen. Op basis van het antwoord op deze vragen moeten er drie andere vragen gehaald worden in een ander werkblad.

Vraag 1: Antw A
vraag 2: Antw B
Vraag 3: Antw C
Vraag 4: Antw D
Vraag 5: Antw E

in de vragendatabase staat:

Vraag 12: A;B;C;D;*

Dit wil zeggen dat vraag 12 slechts gesteld mag worden als de antwoordcombinatie ABCD en de laatste vraag (het sterretje) wijst erop dat vraag 5 niet belangrijk is voor de selectie.

De bedoeling is dan deze vraag te kopiëren en te plakken om deze zodoende te kunnen stellen (dit stuk lukt mij wel)

het grote probleem echter bevindt zich in het zoeken van de combinatie in de cellen. Is dit mogelijk onder deze vorm (A;B;C;D;*)? Indien ja: hoe, indien neen, zijn er ander mogelijkheden?

Bedankt alvast!

Anthony,

welkom op Helpmij!

je zou de antwoorden op de eerste 5 vragen aan elkaar kunnen plakken en dat vergelijken met de voorwaarden die gelden voor het verschijnen van de resterende 3 vragen.

Als je een voorbeeldje upload, dan is het wat eenvoudiger om hier opp in te gaan.

bestand en extra info

Hallo Haije,

bedankt voor je snelle antwoord. Ik voeg mijn bestand bij. Ik hoop alleen dat het werkt, want het is gemaakt op office voor mac 2011.

de eerste twee tabbladen werken eigenlijk op dezelfde manier.
Je vult de informatie in in de roosters, en klikt op "validation".
de bedoeling is dat in het tabblad "questions" wordt gezocht naar de juiste combinatie. Het probleem zit hem denk ik ook in het feit dat een sterretje (*) zou moeten zeggen dat dit criterium niet in rekening moet worden genomen. Eenmaal de informatie gevonden, moet deze worden gekopieerd en geplakt in de cellen die vrijkomen na op "validation" geklikt te hebben.

Dat is 1. Komt daarbij nog dat er drie identieke combinaties zouden gemaakt moeten zijn... dus dat eentje vinden niet volstaat, maar er drie moeten gevonden worden.

Bedankt in elk geval al, want ik zit echt in de knoop :)

groeten

anthony

Bekijk bijlage 110404-MATCHING.xlsm

Het probleem zit hem denk ik ook in het feit dat een sterretje (*) zou moeten zeggen dat dit criterium niet in rekening moet worden genomen.

Anthony,

in je eerste post staat:
Vraag 12: A;B;C;D;*

Dat kun je ook lezen als:
de resultaatstring moet beginnen met A;B;C;D
Code:
=als(links(resultaatstring;7)="A;B;C;D";vraag 12; ???)

Zo kun je A;B;*;D;* ook lezen als
het resultaat moet beginnen met A;B; en op de 7e positie moet staan C
Code:
=als(en(links(resultaatstring;3) = "A;B";deel(resultaatstring;5;1)="D");vraag 10;??)

etc.

hoi

nog even terverduikelijking:
in de rode cellen staat een zelf gemaakte formule.
Code:
Function IsOngeveer(T1 As String, T2 As String)
    IsOngeveer = False
    If T1 Like T2 Then IsOngeveer = True
End Function
om deze formule te maken heb ik Like gebruikt. Bekijk bijlage Gebruik van Like 2.xls

groet sylvester

Laatst bewerkt:
super sylvester!!

heel hard bedankt, ik kan weer even doordoen :)

groeten Anthony

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan