.vbs & .bat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Ciske de rat heeft me verwezen dat ik hier mijn vraag mocht stellen aangezien ik 't zelf niet wist...:D
Dus nu de vraag (vragen eigenlijk ;))

Ten eerste:
Ik heb nu een .vbs bestandje. Gewoon getypt in kladblok omdat ik het leuk vond. Dit is de code:

Code:
msgbox "Windows heeft ernstige fouten gedetecteerd. Sla uw werk op en start daarna uw pc opnieuw op.",0,"Windows kritieke fout"

msgbox "Je pc kan op dit moment niet worden afgesloten. Er is een ernstige fout opgetreden. Zorg voor genoeg stroomvoorziening. Je pc kan op elk moment afsluiten. Sla dus al je werk op.",0,"Windows kritieke fout"

msgbox "Hacked by: H4L. You can't shut-down Windows.",0,"You aren't hacked by H4L."

msgbox "Tuurlijk niet gehackt! :D Gewoon getypt in kladblok en opgeslagen als .vbs bestand! Haha :P",0,"Tekst zonder titel... :P :D ;)"

msgbox "Gemaakt door: Luuk",0,"Luuk"

msgbox"Bedankt voor het kijken helpmij'ers. Heb je opmerkingen of vragen over deze of het andere bestandje? Tips mogen trouwens ook! Maar zet ze maar op het forum!",0,"Adviezen? Zet ze op het forum!"

Vraag:
1.Maar hoe kan ik dat nou uitbreiden, dat als je bijvoorbeeld tekst in de eerste msgbox verandert in: Windows heeft kritieke fouten gevonden. Windows moet worden afgesloten. Dat je dan bijvoorbeeld krijgt als keuzes: Opnieuw opstarten & Annuleren??

En nu dat van .bat:
Dit is de code:
Code:
@echo off 

Title Gemaakt door Luuk

:deelname
set /p eersteantwoord=Ik heb even een paar gegevens van je nodig. Dus wil je de onderstaande vragen invullen? Ja of Nee (Gewoon Ja of Nee typen met eerste letter als hoofdletter!):  
if "%eersteantwoord%"=="Ja" goto Vragenlijst
if "%eersteantwoord%"=="Nee" goto Quit
echo Ongeldige keuze ingevoerd.
echo Druk op een toets om nogmaals in te voeren...
pause
cls
goto deelname

:Vragenlijst
cls
set /p naam=Wat is je naam? Mijn naam is: 
set /p humeur=Hoe is het ermee? Met mij gaat het: 
set /p leeftijd=Hoe oud ben je eigenlijk? Ik ben: 
set /p verder=Wat ben je verder nog aan het doen? Ik ben verder nog bezig met: 
echo Bedankt voor het invullen. Druk op een toets om het venster leeg te maken en een verhaaltje te gaan lezen...
pause
cls
goto Verhaaltje

:Verhaaltje
echo Hallo %naam%. Haha dat je al %leeftijd% jaar oud bent.
echo Maar je verveelt je dus niet. Anders was je vast niet bezig met %verder%.
goto verlaten

:verlaten
echo Bedankt voor het invullen van de vragen! Druk op een toets om te verlaten.
echo Tot ziens!
pause
exit

:Quit
echo Flauw hoor, maar druk op een toets om te verlaten.
pause
exit

Vraag:
2.En hoe maak ik daar nou iets in zodat ik bijvoorbeeld automatisch een bestandje opsla met de ingevoerde gegevens. Dus als iemand bij "Mijn naam is typt: Ik ben mogol" Dat ik dat dan in een txt bestandje krijg?

3. En hoe maak ik bijvoorbeeld een keuze lijstje van programma's die opstarten na het intoetsen van het desbetreffende nr.?

4. Weet iemand toevallig ook hoe ik de tekst van: Druk op een toets om verder te gaan, kan veranderen in: Druk op een toets om nogmaals te proberen? Dan hoef ik namelijk niet eerst te typen:
Code:
echo Druk op een toets om nogmaals te proberen. En hierna dan nog:
pause
Dat vind ik er een beetje dubbel uit zien :D

5. Als je nog andere handige/leuke dingen weet, of een site/youtube filmpjes om iets van te kunnen leren (Cursussen) dan is dat ook goed. Graag hoor ik meer!

Laatst bewerkt:
Hallo Luuknl,

Vraag 1.

Om in een msgbox de knopnamen te veranderen moet je kunnen programmeren, dit is scripten. Dus je kunt niet de namen van de knoppen in een zelfbedachte tekst veranderen (in .vbs tenminste)

Wel kun je de volgende knoppen toevoegen:

• 0 = OK
  • 1 = OK + Annuleren
  • 2 = Afbreken, Opnieuw, Negeren
  • 3 = Ja, Nee, Annuleren
  • 4 = Ja, Nee
  • 5 = Opnieuw, Annuleren

Deze nummers moet je plaatsen op de plek waar jij nu '0' hebt staan, dus bijvoorbeeld:

Code:
a=msgbox("Bericht",1,"Titel")

Nu krijg je een popup met: 'OK + Annuleren'. Snap je?
Om ook een functie uit te voeren als er op één van die knoppen wordt geklikt, doe je het zo:

Code:
a=msgbox("Bericht",1,"Titel")
if a = vbOK then 
 'voer hier je functies in
end if

De volgende codes horen bij de volgende knoppen:

• vbOK = OK-knop
  • vbCancel = Annuleren-knop
  • vbYes = Ja-knop
  • vbNo = Nee-knop
  • vbAbort = Afbreken-knop
  • vbRetry = Opnieuw-knop
  • vbIgnore = Negeren-knop

Laatst bewerkt:
Vraag 2

Dat doe je zo:

Code:
%...% >naam.txt

Je moet op de puntjes invullen wat jij ook tussen %'s hebt.

Vraag 3

Deze vraag is een beetje onduidelijk. Bedoel je dat er een lijstje komt met programma's waar je uit kan kiezen. En dat het gekozen programma dan wordt opgestart?

In dat geval doe je het zo:

Code:
echo 1. Programma 1
echo 2. Programma 2
echo 3. Programma 3
echo.
echo Typ het nummer 1, 2 of 3 in om een programma te selecteren.
set /p selecteer= 
if %selecteer%==1 start programma1.exe
if %selecteer%==2 start programma2.exe
if %selecteer%==3 start programma3.exe

Als je 1 kiest, start het script 'programma1.exe'. Deze moet zich dan wel in de map van het script bevinden. Volgens mij kan je ook een pad naar een programma opgeven.

Vraag 4

Dit is heel simpel op te lossen. Gebruik de volgende code:

Code:
echo Druk op een toets om nogmaals te proberen.
pause>nul

Vraag 5

Ga een programmeertaal leren! Daar kan je veel meer mee dan met scripts. Probeer VB.NET of C#. :thumb:

Ga een programmeertaal leren! Daar kan je veel meer mee dan met scripts. Probeer VB.NET of C#.

Inderdaad. Met VB.NET of C# kun je veel meer en het is makkelijker programeren omdat je een IDE (Integrated Development Environment) gebruikt.

Aha nou hartstikke bedankt voor de antwoorden. Ik wil ook wel iets van een programmeer taal leren. maar dat lijkt me lastig en redelijk lang duren. Maar weten julllie dan waar ik een soort "gratis online cursus" kan volgen? of gewoon een stappenplan: leren werken met C#? Heb je voor C# nog een extra programma nodig?

Persoonlijk zou ik kiezen voor VB omdat deze taal net wat simpeler oogt.

Ok, ik weet JoZ ervan vind, maar waar kan ik het downloaden dat van jou? Of heb je daar niets extra's voor nodig? En is er een site met tutorials?

Er zijn verschillende:

Visual C# 2010 Express
Visual C++ 2010 Express
Visual Web Developer 2010 Express
All - Offline Install ISO image file
Windows Phone Developer Tools
Microsoft Captions Language Interface Pack (CLIP)

welke moet ik hebben?
En is het een trail of niet?

Als je VB wilt doen, kies je Visual Basic 2010 Express.
Als je C# wilt doen, kies je Visual C# 2010 Express.

1. En wat is makkelijker leren/waar zijn meer tuts voor?
  2. En wat word mee gebruikt? Als ik dan later wat wil, dan hoef ik namelijk niet weer iets anders te leren.
  3. In feite he, in feite kan je met beide talen toch eenzelfde programma maken?

1. Waar de meeste tutorials voor zijn valt moeilijk te zeggen maar VB is wel de "makkelijkste" taal om te leren.
2. Stel die vraag eens opnieuw.
3. Ja. Het grote verschil is dat C# meer lijkt op C en C++. VB is veel leesbaarder wat betreft code.

1. Waar de meeste tutorials voor zijn valt moeilijk te zeggen maar VB is wel de "makkelijkste" taal om te leren.

't Lijkt me dat ze beide even makkelijk/moeilijk te leren zijn :p

2. Stel die vraag eens opnieuw.

"Welke wordt meer gebruikt" hoort de vraag te zijn. (maar gezien je bij het ontwikkelen van software toch zult blijven bijleren maakt dat verder ook weinig uit :P)

3. Ja. Het grote verschil is dat C# meer lijkt op C en C++. VB is veel leesbaarder wat betreft code.

"Veel leesbaarder" is uiteraard subjectief. Persoonlijk vind ik een C-achtige taal bijvoorbeeld leesbaarder dan een basic-achtige taal. ;)

Hahah ok. Nou 1tje voor C dus en de andere voor vb.net. Ik ben benieuwd wat JoZ er van vind. Maar waar zou ik mee kunnen beginnen als ik C wil leren? Moet ik dan beginnen met gewoon C (als dat bestaat) of met C# of met C++?

En wat is het verschil tussen die C's?

Ik ben nu sinds 2 dagen bezig met VB en vind het meevallen.
Als ik jou was zou ik daarvoor gaan! :P

en dan gewoon zelf wat dingetjes maken.
denk aan standaard dingen
hello world
calculator
inlogschermpje

1. Aha ok. En ozfaw welk programma gebruik jij?
  2. En doe je met tutorials of vogel je het zelf helemaal uit?

Hahah ok. Nou 1tje voor C dus en de andere voor vb.net. Ik ben benieuwd wat JoZ er van vind. Maar waar zou ik mee kunnen beginnen als ik C wil leren? Moet ik dan beginnen met gewoon C (als dat bestaat) of met C# of met C++?

En wat is het verschil tussen die C's?

Ik kan je Visual Basic van harte aanbevelen! Ik vind dit persoonlijk een makkelijkere taal dan C#. De beste IDE is ongetwijfeld Visual Studio.

Je hoeft niet per se een tutorial te volgen. Gewoon een beetje uitproberen werkt vaak het beste. Natuurlijk kun je wel eens iets opzoeken, maar uitproberen is toch het beste.

Ik gebruik visual basic express 2008 atm
er is dacht ik ook nog 2010 maar dat moet je zelf maar kijken.
http://www.microsoft.com/express/Downloads/

Ik probeer zelf dingen uit tevogelen en als ik ergens niet uitkom gewoon google´n :P
Verzin een klein idee voor wat je wilt maken en probeer dit uit tewerken :D

Aha nou allemaal bednakt. Ik ben inmiddels aan de slag gegaan met netbeans. Dus status is opgelost :thumb:!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan