• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vebreden van een aantal cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laluzcobuss

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2007
ik heb een probleem met het verbreden van cellen.

Ik wil bijvoorbeeld cel A1 7.43 breed hebben maar A2 9.00 breed en vervolgen cel A3 10.00
maar de maten van cel A4 tot en met A16 wil ik vastzetten. (die mogen dus niet mee veranderen)

Hoop dat jullie mij kunnen helpen,

thnx

Groet

Dat zal met potlood en papier moeten. :)

Je kunt enkel HELE rijen en/of kolommen verbreden/versmallen/Onzichtbaar maken.
Dus A1 en B1 verschillende breedtes, dat kan.
Maar A1 en A2 , kan niet.

Cobbe

Geef kolom A de breedte 7,43
Kolom B breedte 1,57
en kolom C breedte 1

Voeg dan de cellen A2 en B2 samen (via Opmaak-Celeigenschappen). Na samenvoegen wordt
dit de cel A2 met als breedte 9 (7,43 + 1,57).
Voeg dan de cellen A3, B3, en C3 samen. Na samenvoegen wordt dit de cel A3 met breedte 10 (7,43 + 1,57 + 1)

Geef kolom A de breedte 7,43
Kolom B breedte 1,57
en kolom C breedte 1

Voeg dan de cellen A2 en B2 samen (via Opmaak-Celeigenschappen). Na samenvoegen wordt
dit de cel A2 met als breedte 9 (7,43 + 1,57).
Voeg dan de cellen A3, B3, en C3 samen. Na samenvoegen wordt dit de cel A3 met breedte 10 (7,43 + 1,57 + 1)
leuk bedacht, of het werkt weet ik niet want ik heb het niet getest. In het algemeen is het af te raden om cellen samen te voegen omdat (zeker als er berekeningen worden losgelaten op die cellen) dat altijd wel een probleem oplevert. Het antwoord van Cobbe vind ik dan ook het enig juiste.

leuk bedacht, of het werkt weet ik niet want ik heb het niet getest. In het algemeen is het af te raden om cellen samen te voegen omdat (zeker als er berekeningen worden losgelaten op die cellen) dat altijd wel een probleem oplevert. Het antwoord van Cobbe vind ik dan ook het enig juiste.
Een nogal vreemde opvatting als je
1. de oplossing niet hebt getest.
2. niet weet waar de vragensteller het gevraagde voor wil gebruiken.

Cellen samenvoegen moet je vermijden.

Een alternatief is Celeigenschappen > Uitlijning > Horizontaal > Verdelen over selectie (o.i.d.)

Wigi

Cellen samenvoegen moet je vermijden.
In het algemeen is het af te raden om cellen samen te voegen omdat (zeker als er berekeningen worden losgelaten op die cellen) dat altijdwel een probleem oplevert
Dat laatste (dat dat altijd wel een probleem oplevert) is in elk geval niet juist. Ik gebruik al een aantal jaren een werkblad met een groot aantal (meer dan 100) samengevoegde cellen waarin allerlei berekeningen plaatsvinden. Nog nooit 1 probleem mee ondervonden.
Misschien kunnen er in bepaalde gevallen problemen optreden. Kunnen jullie mij vertellen in welke gevallen? Graag een voorbeeld.

Kunnen jullie mij vertellen in welke gevallen? Graag een voorbeeld.

Kolommen invoegen en allerlei andere bewerkingen op bereiken die delen (of alles) van samengevoegde cellen bevatten.

Kolommen invoegen en allerlei andere bewerkingen op bereiken die delen (of alles) van samengevoegde cellen bevatten.
Tja, als je cellen samenvoegt dan weet je toch wélke cellen je samenvoegt en weet je bijgevolg toch ook wáár je kolommen in kunt voegen en wélke bereiken je gebruikt? Kortom, als je een beetje nadenkt bij wat je doet, dan zijn de fouten waarop je doelt eenvoudig te vermijden.

Tja, als je cellen samenvoegt dan weet je toch wélke cellen je samenvoegt en weet je bijgevolg toch ook wáár je kolommen in kunt voegen en wélke bereiken je gebruikt? Kortom, als je een beetje nadenkt bij wat je doet, dan zijn de fouten waarop je doelt eenvoudig te vermijden.

Ik kan jouw redenering perfect volgen, maar:

- je kan nooit perfect inschatten wat er later aan een bestandje nog gewijzigd wordt; een layout is nooit definitief

- VBA code heeft vaak problemen met samengevoegde cellen. Denk nog maar gewoon aan het simpel kopiëren van zulke cellen.

Er zijn zeker gevallen waar het nooit een probleem zal opleveren, maar die zijn zeldzaam.

Wigi

- je kan nooit perfect inschatten wat er later aan een bestandje nog gewijzigd wordt; een layout is nooit definitief
Dat hangt er maar vanaf waar bestanden voor worden gebruikt. Er zijn in bedrijven legio bestanden waarvan de layout zelden of nooit wijzigt. Trouwens: een goede programmeur (of iemand die werkbladindelingen maakt) legt vast hoe werkbladen er uitzien en waar en wanneer er wijzigingen plaatsvinden (is zelfs bij veel bedrijven een eis, zou in elk bedrijf een eis MOETEN zijn).
- VBA code heeft vaak problemen met samengevoegde cellen. Denk nog maar gewoon aan het simpel kopiëren van zulke cellen. Er zijn zeker gevallen waar het nooit een probleem zal opleveren, maar die zijn zeldzaam.
Er kunnen in Excel een heleboel dingen fout gaan, zowel met samengevoegde als met niet samengevoegde cellen. Maar hiervoor geldt hetzelfde als wat ik hierboven al schreef: als je maar goed nadenkt bij wat je doet, dan hoeft het niet fout te gaan. Dat het probleemloos werken met samengevoegde cellen een zeldzaamheid is, is dan ook niet waar.
De argumenten om cellen niet samen te voegen komen erop neer dat het fout loopt als je iets fout doet. Maar dat is een cirkelredenering, geldt voor alles wat je doet, en dus niet alleen voor het werken met Excel.

Dat hangt er maar vanaf waar bestanden voor worden gebruikt. Er zijn in bedrijven legio bestanden waarvan de layout zelden of nooit wijzigt. Trouwens: een goede programmeur (of iemand die werkbladindelingen maakt) legt vast hoe werkbladen er uitzien en waar en wanneer er wijzigingen plaatsvinden (is zelfs bij veel bedrijven een eis, zou in elk bedrijf een eis MOETEN zijn).
bij mijn weten is excel nog altijd een rekenblad en geen layoutprogramma. je verwacht van een fiets toch ook niet dat je op 1 dag naar zuid-frankrijk rijdt. als je iets aan je auto verandert zodat je er je fiets kan aanhangen, geraak je wel met je fiets op 1 dag in zuid-frankrijk. even een lyrische uitstap om te zeggen dat je bijvoorbeeld in word je layout kan maken en via bestand - samenvoegen de gegevens van excel hier perfect kan invoegen.

steven

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan