• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(vector-)zoeken waarbij de zoekwaarde meermaals gevonden wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

kriekos

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Hallo,

Zie bijlage voor een vereenvoudigd voorbeeld van mijn probleem. De rode cellen is mijn (mislukte) poging. Groen is de oplossing maar dan manueel geproduceerd.
Bekijk bijlage (vector-)zoeken waarbij de zoekwaarde meermaals gevonden wordt.xlsx

In de tabel heb ik de doelpunten en assists per speler. Nu wil ik zoals in rij 3 de namen van de doelpuntenmakers gaan ZOEKEN. Met een vectorzoekfunctie zou dit makkelijk opgelost kunnen worden (op voorwaarde dat ik hem apart laat zoeken naar waarde 1, apart naar waarde 2,...). Maar als er een waarde meerdere malen voorkomt in de zoekvector, gaat hij slechts 1 resultaat geven.

Wie weet hoe dit vermeden kan worden?

Als deze personn ook weet hoe ik in één en dezelfde zoekfucntie naar een verschillend aantal doelpunten kan zoeken (dus niet apart naar 1 zoeken, apart naar 2 zoeken,...) is die oplossing ook zeer welkom.

Grtz
Kriek

In G3:
Matrixformule.
Code:
=INDEX($B$10:$E$10;KLEINSTE(ALS($B$11:$E$11>0;KOLOM($B$10:$E$10)-1;"");RIJ()-2))
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, daarna doorvoeren naar onderen.
In G6:
Matrixformule.
Code:
=INDEX($B$10:$E$10;KLEINSTE(ALS($B$12:$E$12>0;KOLOM($B$10:$E$10)-1;"");RIJ()-5))
Idem als boven.

Dankjewel, Harry! In het gegeven voorbeeld geeft dit exact wat ik zoek!

Het voorbeeld dat jij gekregen hebt is echter een vereenvoudigde versie. Als ik jou formule wil toepassen in mijn eigenlijk excel, krijg ik niet het gewenste resultaat.
Ik vervang $B$10:$E$10 door de rij van mijn excel waarin de spelers staan en ik vervang $B$11:$E$11 door de rij met de doelpunten. Ik krijg echter een volledig fout resultaat. Ook als ik de formule in mijn excel doorvoer, krijg ik een fout resultaat. Dat terwijl jouw formule wel werkte in de eenvoudige versie en ik simpelweg de verwijzing naar de rijen vervangen heb.

Ik heb een vaag vermoeden dat het aan het cijfer in RIJ()...) ligt.

Sorry als ik hier een domme vraag stel, maar het is de eerste keer dat ik met de INDEX-formule werk en ik begrijp ze nog niet volledig.

Groeten,
Kriek

Ik denk het ook.

Als de formule start in rij drie, trek je er twee af "Rij()-2".
Start de formule in rij zeventien, trek je er zestien af "Rij()-16".

Zo wordt =Kleinste(bereik,1) de volgende rij bij doorvoeren wordt zo =Kleinste(bereik,2).

Klik ook eens op de ƒx, links van de formulebalk om een formule te analyseren door er met de cursor doorheen te lopen.

Harry,

Tot 48 uur geleden dacht ik nog dat mijn basiskennis excel nog wel degelijk was, maar ik ben nu al een paar uur aan het ptoberen jou formule toe te passen op mijn excel, maar ik krijg hem echt (!) niet goed. Ik heb jou hulp hierboven toegepast maar dan krijg ik hem nog niet goed.

Ik heb een beknopte versie van mijn excel (met alle nodige informatie nog op dezelfde plaats zoals in de volledige versie) hier toegevoegd. Wil jij eens kijken of je jouw eigen formule kan wijzigen zodat hij werkt? Zo niet, ga ik het opgeven.
Bekijk bijlage ACW 2012-2013.xls

Op tabblad 'Afdruk' probeer ik diverse gegevens te verzamelen uit andere tabbladen (het tabblad kan gewijzigd worden in cel A1, maar dit zijn zorgen voor later). Jouw formule zou in cel C3, C4, C5... moeten komen. Maar zoals je ziet, krijg ik hem niet juist.

Alvast bedankt.

P.S.: Op tabblad 'Speeldag 2' vind je in het geel nog een ander klein probleem. Hierin wordt een optelling gemaakt van rijen ui diverse tabblad. Deze rijen op zich zijn dan weer een verwijzing naar getransponeerde kolommen uit het laatste tabblad. Zoals je in tabblad 'Speeldag 2' kan zien geeft hij de melding #WAARDE!. Deze foutmelding wordt gegeven voor de cellen waarin de som de waarde 0 (of - in dit geval) moet optellen. Ook hier heb ik al een tijdje zitten achter zoeken, maar ook zonder resultaat. Als je tijd hebt...

Alvast bedankt.

Geen probleem als je niet wil proberen.

Groeten,
Kriek

Kolom Q = startnummer 17 trek daar 16 vanaf i.p.v. 2.

Hier je bestandje met een foutafhandeling in de matrixformule.

Bijlagen

Wat betreft je laatste probleem (gele cellen op blad "Speeldag 2"), maak van de formule in Q19
Code:
 =Q13+'Speeldag 1'!Q19
een "Som" formule
Code:
 =SUM(Q13;'Speeldag 1'!Q19)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan