• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Veel afstanden tussen coordinaten op volgerde

Status
Niet open voor verdere reacties.

bhiemstra

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2010
L.S.,

Ik ben bezig om voor een groot (>256) aantal voorwerpen de minimale onderlinge afstand te bepalen. De data die ik gebruik zijn:
- Naam
- X-coordinaat
- Y-coordinaat

Voor ieder voorwerp wil ik graag een top3 maken van de minimale afstanden naar een ander voorwerp inclusief de bijbehorende namen. Door een grote hulpmatrix te gebruiken lukt het me om dit te doen, maar omdat ik kolommen te kort kom kan ik mijn methode niet uitbreiden tot naar waar ik het nodig heb.

Ter illustratie heb ik een voorbeeld sheet gemaakt met 26 voorwerpen (A t/m Z) met ieder een X- en een Y-coordinaat.

Bekijk bijlage voorbeeld afstanden.xls

Kent iemand een eenvoudiger/snellere methode die werkt voor grote hoeveelheden data om mijn probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet, Bart

Beste Wigi en Silvester,

Bedankt voor jullie reacties.

Silvester:
ik was zelf inderdaad al met een macro aan de slag gegaan, maar liep een beetje stuk, omdat mijn macro te traag werd.

Wigi:
dit is inderdaad een mooie oplossing. Ook deze laat qua snelheid wel iets te wensen over, maar het aantal berekeningen dat moet worden uitgevoerd is ook wel heel erg hoog. Excuses dat ik deze niet zelf gevonden heb.

Groet,

Bart

Wigi:
dit is inderdaad een mooie oplossing. Ook deze laat qua snelheid wel iets te wensen over, maar het aantal berekeningen dat moet worden uitgevoerd is ook wel heel erg hoog. Excuses dat ik deze niet zelf gevonden heb.

Geen probleem Bart.

Ik heb overigens ook een macro-oplossing toegevoegd in de topic op Ozgrid.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan