Veel geheugen, toch traag!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedlimit

Verenigingslid
Lid geworden
1 mrt 2004
Hallo allemaal,

Ik heb sinds juli dit jaar 'n Headstart pc waar 512mb standaard in zit, 2 x 256 op simm 1 en 3, volgens mij is dit dan Dual Channel.
Probleem is dat met het openen van bepaalde toepassingen, met name het config.scherm, het toch wel enkele seconden duurt voor de toepassing of het config.scherm is geladen (zandlopertje en soms zelfs een schijnwerpertje).

Ik heb er een 512 mb bijgeprikt op simm 2 maar dat gaf geen merkbare verbetering.

Afgelopen week heb ik er nog een 512 mb bijgekocht en heb ik de 512bankjes in simm 1 en 3 en de 256bankjes in simm 2 en 4 gedaan.

De comp geeft netjes aan dat hij 1536mb werkgeheugen heeft maar ik kan niet echt snelheidswinst ontdekken.

Mijn vraag is dus, heb ik de bankjes op de goede manier geplaatst, manual geeft hierover geen info, en wat moet ik eventueel instellen om mijn geheugen optimaal te kunnen gebruiken?

Moederbord is Foxconn 915p7ac/g7ac, OS is XP-home.
NOD32 en SpySweeper draait mee.
Gebruikte schijfruimte op C: is 5.8GB maar daarvan is 4.0 GB verborgen (Recovery system van Headstart)
Alle andere progs staan op andere partities van de 200GB SATA HD.

Voor de rest draait m'n comp probleemloos :)

Al eens gedefragmenteerd?
Ook dat kan helpen om je systeem sneller enin topconditie te brengen.
Verder zou ik eens kijken of je niet "teveel" onnodige programma's (on)bewust mee opstart.
Dit kun je zien aan de hoeveelheid icoontjes die er komen te staan na het opstarten langs de systeemklok.

Ik heb voor 2 weken geleden een full recovery (format c) gedaan dus volgens mij hoef ik nog niet te defragmenteren, in de systray staan de eerder door mij genoemde progs die meestarten, misschien dat ik met msconfig het een en ander uit kan zetten..?
maarre... als je zoveel geheugen hebt zou een proggie meer of minder toch niet uit moeten maken.?
Maar misschien wil ik wel te veel hoor en moet ik wat geduldiger worden:rolleyes:

Ik heb dacht ik ooit wel eens gelezen dat je eerst simm 1 moet vullen met 512, simm 2 ook 512, simm 3 en 4 256. Maar zoals ik al zeg ???

Yep, u zegt het eigenlijk zelf al, in de systray zoveel mogelijk weglaten wat men niet (direct) nodig heeft. Laat in ieder geval de nodige dingen als antivirus e.d.staan.
Ook IETS meer geduld kan geen kwaad. Over enkele (mini)seconden kan geen haast ontstaan, hoeveel geheugen men ook heeft.

Indien u veel software gebruikt en er weer afwipt zou u kunnen overwegen om regcleaner eens te draaien, deze schoont uw register op. Klik WEL altijd aan dat er een backup gemaakt et worden, voor het geval er uberhaupt toch iets mis mocht gaan.

We komen in de buurt van de oplossing, het zou goed kunnen dat de bankjes niet goed zitten maar zoals ik al schreef, het manual geeft hierover geen duidelijkheid.

Van origine zaten de bankjes op 1 en 3 (2 x 256) dus....

Kun je ook teveel ruimen in msconfig? , want zoals ik al zei, de comp draait verder als een zonnetje.

In principe kun je alles uitvinken, doch wat je zeker weet wat je nodig hebt, laten staan...

Leuk hoor MICHEL!!!

Nu heb je m'n echte naam verraden:o

Ik ga jullie links maar even doorspitten en dan laat ik later in de week wel horen hoe of wat...
Moet 'r nu vantussen.

Een ieder bedankt alvast.

Kep gister nog een ticket naar de Headstart helpdesk gestuurd en vandaag het antwoord gekregen dat ik het extra geheugen er gewoon bij kan prikken.
Waar,wat en hoe wordt niet over gerept.

Als iemand meer weet dan de helpdesk dan verneem ik dat graag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan