Veel opstart- en schijfproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartijnvBerkel

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2009
Hallo,

Ik heb de laatste tijd veel opstart- en schijfproblemen met mijn huidige computer, met de volgende specificaties:

Rapport van Martijn van Berkel's computer
Uitgevoerd op 6-5-2010, 0:56:06

computer.gif
Computer
  • Fabrikant: NEC COMPUTERS INTERNATIONAL
  • Computermodel: PALOMAR (MS-6763)
  • Computernaam: MARTIJN (in werkgroep THUISNW)
  • Systeemtype: x86 (32-bits) systeem
motherboard.gif
Moederbord
  • Fabrikant: NEC COMPUTERS INTERNATIONAL
  • Model: PALOMAR (MS-6763)
  • BIOS Fabrikant: Phoenix Technologies, LTD
  • BIOS Model: AwardBIOS v6.00PG, versie V2.7
  • Aansluitingen: PCI1 (Vrij), PCI2 (Gebruikt), PCI3 (Vrij), AGP 1 (Gebruikt)
  • Poorten: IDE 1 (Geen), IDE 2 (Geen), FDD 1 (Diskettestation), COM1 (Serieel), COM2 (Serieel), LPT1 (Parallel), PS/2 Keyboard (Toetsenbord), PS/2 Mouse (Muis), USB0 (USB), USB1 (USB), USB2 (USB), USB3 (USB), USB4 (USB), USB5 (USB), USB6 (USB), USB7 (USB), VIDEO (Video), (Audio), (Audio), CDIN1 M/B (Audio), (Audio), (Audio), (Audio), (Audio), ETHERNET (Netwerk)
processor.gif
Processor
  • Model: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz (Dual Core)
  • Kloksnelheid: 2800*MHz
  • Socket & Cache(s): Socket 478, 512*KB L2 Cache
memory.gif
Geheugen
  • Grootte: 1280*MB RAM
  • Type(s): 512*MB RAM (DDR, DIMM), 256*MB RAM (DDR, DIMM), 512*MB RAM (DDR, DIMM)
harddisk.gif
Hardeschijf
  • Bestandstype(s): NTFS (C:\), NTFS (D:\), NTFS (E:\)
  • Grootte: 931,51*GB (97,65*GB (C:\) + 20,02*GB (D:\) + 813,84*GB (E:\) )
  • Vrije ruimte: 657,22*GB (63,36*GB (C:\) + 11,51*GB (D:\) + 582,35*GB (E:\) )
drives.gif
Stations
  • Type(s): A: 3,5-inch diskettestation, C: Lokale harde schijf, D: Lokale harde schijf, E: Lokale harde schijf, F: Onbekend
  • Model(len): A: Onbekend, C: Hitachi HDT721010SLA360 ATA Device IDE, F: PIONEER DVD-RW DVR-112D ATA Device
soundcard.gif
Geluidskaart
  • Fabrikant: Realtek
  • Model: Realtek AC'97 Audio
videocard.gif
Videokaart
  • Model: Radeon X1650 Series
  • Beeldprocessor: ATI Radeon Graphics Processor AGP (0x71C7)
  • Geheugengrootte: 512*MB VRAM
  • Stuurprogramma: atiumdag.dll,atiumdva.cap,atitmmxx.dll, versie 8.593.100.0
display.gif
Beeldscherm
  • Fabrikant: (Standaardbeeldschermtypen)
  • Model: Algemeen PnP-beeldscherm
  • Schermresolutie: 1152x864 (Normaal 4:3 XGA+)
  • Kleurdiepte: 32-bits
  • Frequentie: 75*Hz
mouse.gif
Muis
  • Fabrikant: (standaardsysteemapparaten)
  • Model: USB-invoerapparaat
  • Aantal knoppen: 2
  • Aansluiting: USB
keyboard.gif
Toetsenbord
  • Model: Standaard-PS/2-toetsenbord
  • Type: Uitgebreid (101 of 102 toetsen)
  • Functietoetsen: 12
networkcard.gif
Netwerkkaart
  • Model(len): Intel(R) PRO/1000 CT-netwerkverbinding (Ethernet 802.3), VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet1 (Ethernet 802.3), VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet8 (Ethernet 802.3)
  • Adressen: IP: 10.0.0.5, MAC: 00:0C:76:A2:AF:EC, DHCP: 10.0.0.138 & IP: 192.168.11.1, MAC: 00:50:56:C0:00:01, DHCP: & IP: 192.168.50.1, MAC: 00:50:56:C0:00:08, DHCP:
directx.gif
DirectX
  • Versie: 11.0
operatingsystem.gif
Besturingssysteem
  • Naam: Microsoft Windows 7 Ultimate
  • Versie: 6.1.7600
  • Service Pack: Geen

Gegenereerd door*
fkinfotl.gif
Flitskikker InfoTool (Versie 3.0.0.133)

Hier de beschrijvingen van de problemen:
  • 2 van mijn geheugenbankjes (Corsair 1GB) zijn "kapot" gegaan. De één is veranderd in 512MB en geeft een BSOD en is derhalve verwijderd. De andere is veranderd in een 256MB en werkt nog wel, dus zit nog in de pc. Mijn 2 andere Dane-Elec 512MB bankjes werken goed. Ik heb nu 1,25 GB Single Channel terwijl ik eerst 3 GB Dual Channel had (2 GB zonder de crashende module).
  • Soms als ik de pc aanzet, gaan alle lampjes branden en de fans draaien maar gebeurt er verder niets. Ook geen beeld. Ik moet dan restarten met de powerknop.
  • Soms, als er wel beeld is, blijft de POST hangen op "Main processor: Intel Pentium 4 processor (..etc..)" of "Detecting IDE devices...". Ook dan moet ik restarten met de powerknop.
  • Ook als er wél beeld is en de POST gaat door, slaat de hardeschijf soms niet aan (geen klik na het bereiken van de juiste rotatiesnelheid) en staat hij niet bij IDE devices op het POST scherm. Ik krijg dan Invalid System Disk omdat hij geen opstartschijf vindt. Ik moet dan 1 of meer keren weer restarten met de powerknop totdat hij de schijf wel vindt.
  • Als dit allemaal goed gaat, krijg ik voor het dualboot-menu de melding "Digitale handtekening van dit bestand kan niet worden gecontroleerd, het is waarschijnlijk beschadigd". Na restart met de powerknop werkt het dan weer wel.
  • Windows 7 start soms op met de melding "Kan windows niet starten..." en start dan Opstartherstel. Na restart met de powerknop werkt het ook dit dan weer wel.

Opmerkingen:
  • De schijf in kwestie (1 TB Hitachi) wordt in het BIOS weergegeven als 139GB (een of andere barrier). In Windows en GParted wordt wel de volle 931 GB herkent en is dit beschikbaar.
  • De schijf zit in de kast voorover in de bay, zou hij hierdoor niet aanslaan?
  • Na de opstartperikelen werkt de computer verder goed, behalve dan dat het trager gaat door de 1,25 GB geheugen die ik nog maar over heb.
  • De pc heb ik tweedehands nu ongeveer 2 á 3 jaar. Ik heb zelf het geheugen van 767 MB naar 3 GB uitgebreid en de hardeschijf+videokaart vervangen.
  • De pc zelf schat ik rond de 6-8 jaar oud.
  • Ik ben van plan in de zomervakantie een complete upgrade aan te schaffen. Ik vraag me dan wel af of ik de schijf kan bewaren. Als deze problemen daar niet door komen, kan ik dat doen. Anders kan ik hem terugsturen naar Alternate want hij is nog geen jaar oud. Direct na de ontvangst sloeg hij al soms niet aan. In een andere pc werkte hij wel goed dus het leek me dat het aan mijn eigen pc lag.

Ik denk dat het aan de volgende dingen kan liggen, alleen weet ik dus niet precies wat.
  • De hardeschijf die beschadigd is
  • Het moederbord die niet meer correct werkt (BIOS fouten, (Harddisk)controller fouten)
  • Voeding (FSP Group 280 Watt) die de nieuwe hardeschijf, videokaart en geheugen niet aankan

Nogmaals, ik ben dus van plan in de zomervakantie een complete upgrade aan te schaffen. Aanbevelingen voor enkel een nieuw falend onderdeel zijn dus niet nodig. Ik ben wel benieuwd waar het aan ligt i.v.m. met de hardeschijf voor de upgrade.

Alvast bedankt! :)

Mvg,
Martijn

Met de specs die je opgeeft (voeding 280 watt,dimm geheugen enz.) kun je echt geen Win7 Ultimate draaien alleen de voeding al 280 watt is iets uit een ver verleden.Wat bedoel je met upgrade in dit geval? Je kunt beter een nieuwe pc kopen alles wat je aan deze pc doet upgraden is weggegooid geld.

Hmm, ik wist niet dat de voeding wat te maken heeft met welk besturingssysteem je kan draaien?

Met de upgrade bedoel ik alles vervangen behalve de kast, hardeschijf en dvd-brander.

Ik kan trouwens een nieuwe foutmelding aan de collectie toevoegen:

"Intel Boot Manager:
Ethernet controller configuration not set or corrupted
PCI Device ID and Vendor ID don't match!"

Mvg,
Martijn

Laatst bewerkt:
Het is of je moederbord of je HDD, of een combinatie van beiden.

- Test je geheugen eens in een andere PC een kijk of het wel werkt en ook volledig wordt herkend.
- Probeer je HDD recht te hangen. waterpas dus.
- Misschien is BIOS reset uitvoeren, of heb je dat al geprobeerd. Eventueel een BIOS updaten/flashen.

Anders kun je misschien beter vervroegd gaan upgraden, wie weet wat het volgende is met die PC.

Het is of je moederbord of je HDD, of een combinatie van beiden.

- Test je geheugen eens in een andere PC een kijk of het wel werkt en ook volledig wordt herkend.
- Probeer je HDD recht te hangen. waterpas dus.
- Misschien is BIOS reset uitvoeren, of heb je dat al geprobeerd. Eventueel een BIOS updaten/flashen.

Anders kun je misschien beter vervroegd gaan upgraden, wie weet wat het volgende is met die PC.

Bedankt voor je reactie.

1. In een andere pc (Dell Optiplex GX260) werd degene die nog werkt herkent als een 32 MB. :S
2. Daar is niet echt ruimte voor in de kast. Schijf is nog geen jaar oud, dus ik heb nog wel garantie.
3. Heb mijn BIOS naar de recentste geüpdatet waarna eigenlijk de POST problemen zijn begonnen. Daarvoor echter deed het geheugen en de hardeschijf al raar, vandaar dat ik de update uitvoerde.

Ik denk toch dat het het mobo is, aangezien die Ethernet poort foutmelding.

Wat zou ik kunnen verstaan onder "het volgende"?

Mvg,
Flitskikker

Daar bedoel ik mee dat er nu wel erg veel problemen zijn, je nooit kan weten wat er nu gaat komen qua error's. Iets klopt gewoon niet in je PC, en ik denk dat het je moederbord is.

Hmm, ik wist niet dat de voeding wat te maken heeft met welk besturingssysteem je kan draaien?

Nee dat is ook wel zo maar een voeding van min. 400 watt is tegenwoordig toch wel standaard en bij zo'n oude voeding mag je er toch wel vanuit gaan dat die ook niet meer is wat hij is geweest,maar ik denk idd ook dat je mobo langzaam de geest geeft.

Oke, dan maar begin juli de volledige upgrade doen. Hopelijk houdt hij het tot dan uit. :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan