Veel schijfruimte kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bredda

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jun 2014
Hallo,

Ik heb een splinternieuwe pc die eenmalig is vastgeslagen en die weer met een OEM windows 8.1 diskette tot leven is gebracht. Daarbij moesten alle (niet veel, alleen Office en Google en wat heel kleine hulpprogramma's) al geinstalleerde programma's weer opnieuw geïnstalleerd worden.

Wat is nu de situatie
- Ik heb een 120GB SSD schijf
- In werkelijkheid is dat 111,8 GB
- Als ik via dskmgmgt.msc kijk in de prompt, dan is 9,77 GB opgenomen in een herstelpartitie: die is in orde.
- Blijft over: 102.02 GB.
- dat staat ook gemeld bij dskmgmt.msc.

Als ik nu op de schijf kijk bij windows verkenner, dan staat er ook 102 GB. Alles ok dus
Maar..... als ik naar de individuele mappen kijk, dan kan ik een krappe 40 GB vinden, bestaande uit een windows map, een programfiles map, wat andere mappen voor useraccount e.d.
Ik heb ook verborgen mappen aangezet
er wordt aangegeven dat er nog slechts 15 GB over is.

Ik mis dus ruim 45 GB.
WAAR-o-waar is die? en hoe maak ik die vrij?

Groet, Bredda

Ja, schijfopruiming heb ik gedaan, lwvert maar weinig op.
Er staan nog een windows.old op de schijf van ruim 6GB, die zou er nog af kunnen volgens mij.

Probleem is dat ik de 45 Gb missend ook niet zie. Nergens zie ik verborgen bestanden, nergens zie ik mappen, niets dat wijst op die 45 GB. Er wordt maar 40 GB in mappen zichtbaar, er is 15 GB over.
Toch moet die 45 GB ergens aan opgaan.

Interessant!
Ik zie nu een boel te verklaren mappen, maar ook de map
System Volumes Information
37.7 GB groot
daarin 20 files, waarvan één file met size 32.7GB met de naam klmeta.dat
verder een aantal bestanden van 1,5 GB met van die string namen zoals:
{782780e7-f64e-113e-824d-74d3588a2cc}{3808867b-c176-4e48-b7ae-04046e6cc752}

wat is dat allemaal en hoe kom ik daar vanaf?

Nog even verder gekeken.
klmeta.dat lijkt iets 'virus-achtig'. Als ik er op Google dan krijg ik alleen Russische en Arabische sites, een vermelding bij Kaspersky (heb ik voor de crash als standaard security guard gehad, maar nu niet meer)
Wie heeft meer info over dit bestand en vooral:
Hoe kom ik van de map system Volumes Information af en kan dat zomaar?

Die system voume information is van systeemherstel, die per schijf eerst uitzetten, rebooten en een Ccleaner erover gooien kan helpen of handmatig verwijderen mocht windows dat niet hebben gedaan.
Daarna eventueel weer aanzetten op een kleinere grootte.

En wat dat allemaal is? geen idee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan