Veel te kleine lettertjes die ik niet groter kan maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikko2

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2009
Beste Forumleden,

eerst en vooral aan iedereen een Zalige kerst & een Gelukkig en Voorspoedig 2023 toegewenst

En ik hoop dat ik mijn vraag hier op de juiste plaats stel want ik weet niet waar de oorzaak van mijn probleem zich anders zou kunnen situeren.

In meerdere toepassingen - zelfs als ik via Start naar Instellingen ga - krijg ik een scherm met zulke kleine letters dat ik ze zelfs met mijn bril op amper kan lezen.
Nergens vind ik een optie om die letters aan te passen, laat staan te vergroten.

Via Knop Start => Instellingen => Toegankelijkheid => Beeldscherm => Schuifregelaar op 130% gezet & Toepassen geeft niet het gewenst effect.

Als ik bvb in Word een document bewerk kan ik via onderstaande methode de tekst op de pagina wel vergroten
Maar helaas niet de leestekens die ik groter wil, voor dit probleem helpt ook de combinatie Ctrl + of Ctrl en met het muiswieltje scrollen niet.

Het is enorm frustrerend dat ik met mijne bril op bijna tegen mijn scherm moet plakken om te kunnen lezen wat het volgende is dat ik moet doen.
Zeker nu ik in deze periode etiketten wil printen via verzendlijsten ... ( zie bijlage )

Wie heeft voor mij de gouden tip ...

Bedankt bij voorbaat

ps ik ben een "computerdigibeet" als het gaat over technische termen dus als het kan graag simpele woorden gebruiken (als het kan uiteraard)

Bijlagen

• Windows kleine letters.jpg
    Windows kleine letters.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 32
  • Windows kleine letters 02.jpg
    Windows kleine letters 02.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 33
  • Windows kleine letters 03.jpg
    Windows kleine letters 03.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Wat mogelijk uitkomst biedt dat is Beeldscherminstellingen. U ziet het in het contextmenu staan, wanneer u rechts klikt op het bureaublad. Een ander schermlettertype kiezen kan daarna ook nog. Zie afbeelding en type eventueel bij Zoeken "Lettertype kiezen." Niet alle programma's zullen dan overal grotere letters kunnen hebben want dat wordt lang niet altijd door Windows bepaald en het resultaat geeft dan wel een grotere letter maar het lijkt slordig.

Wanneer u zich niet in het verschil kan vinden dan kan u alles iets groter maken door de schermresolutie te veranderen. Dat vindt u ook in het contextmenu van het bureaublad. Daarvoor moet u wel een resolutie kiezen welke in verhouding overeenkomt met de resolutie die u nu gebruikt en waarschijnlijk is aanbevolen. Afhankelijk van de gebruikte monitor is het resultaat dan met een stukje zwart aan beide zijden of boven en onder in beeld, of het beeld wordt uitgevult en iets opgerekt. Grafische stuurprogramma's bieden niet even veel resoluties aan en soms kan je zelf resoluties aanmaken zoals bij die van Nvidia. Zoek in ieder geval in de lijst van resoluties van het grafisch stuurprogramma naar iets lagere getallen, bijvoorbeeld 720p (HD): 1280 x 720 in plaats van 1080p (HD): 1920 x 1080
De monitor moet geen waarschuwingen gaan geven maar dat is dan waarschijnlijk in het menu daarvan uit te zetten. Fijne feestdagen van ons allemaal gewenst.

Knip.JPG

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Mikko2 heeft de juiste beeldschermresolutie ingesteld: 1920 x 1080 (aanbevolen).
Dat blijkt uit de derde afbeelding die hij plaatste.
Hij zou de schaal eens op 125% kunnen zetten. Gewoon even proberen en kijken of dat bevalt.

63a6da9b7da7a-2022-12-24_11_49_36-Veel_te_kleine_lettertjes_die_ik_niet_groter_kan_maken_%E2%80%93_Mozilla_Firefox.png

Dus als iets "aanbevolen" is, moet je dat maar opvolgen? Als ik dat bij mijn beeldschermen zou doen dan zou alles ook klein zijn en voor mij onwerkbaar. Er zijn voldoende suggesties gegeven om mee aan de slag te gaan.

En dan een update in verband met mijn probleem ...

Door te spelen met de aanpassingen van de beeldschermresolutie en de lettergrootte ben ik tot een bevredigend resultaat gekomen :thumb:
De letters en cijfers zijn nu niet meer haarscherp afgelijnd maar wat veel belangrijker is - ze zijn ook zonder vergrootglas of bril terug leesbaar.
Nu nog even de iconen op mijn startscherm aanpassen en er zit hier weer een tevreden computergebruiker.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Aan iedereen een vredige kerst & een gelukkig Nieuwjaar toegewenst

Tekst kun je duidelijker maken door Clear in het Zoekvak te typen en dan > ClearType-tekst aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan