VEEL vragen voor nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roelvanderveen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 sep 2007
Beste mensen,

Na een recente vervanging heeft wederom het moederbord van mijn PC het begeven. Het is dus tijd voor een nieuwe computer, en wel een laptop. Ik heb geen ervaring met laptops, vandaar dat ik nogal voorzichtig ben met de aanschaf. Een laptop is achteraf toch lastiger aan te passen dan een desktop.
Hoe dan ook. Ik heb een aantal laptops die ik interessant vind, en ben benieuwd naar jullie mening. Ik had voor mezelf een overzichtje gemaakt met voor mij relevante specificaties, en heb dit als bijlage toegevoegd. Hopelijk kunnen jullie op grond daarvan wat zinnigs zeggen. Anders heb ik hier ook nog de links:

Asus F5Z-AP025C http://www.kieskeurig.nl/product/4134B7674DDA800AC125747900340900.htm
Asus M51KR-AP016c http://www.kieskeurig.nl/product/0F712DF664AE683EC12574490049B68D.htm
Toshiba A300-16i http://www.kieskeurig.nl/product/1E7DA767F0337947C1257420004C78A4.htm
Asus M51SE-AP043C http://www.kieskeurig.nl/product/8F993BF8E0E52681C12574490046BD57.htm
Sony VGN-FW11E http://www.kieskeurig.nl/product/8D2F9DD327618178C125748A0043BE5A.htm

Ik heb best veel vragen want ik wil altijd alles weten voor ik iets koop. Elk antwoord is mooi meegenomen. Komt 'ie:

Ik heb wel eens gehoord dat een AMD van 2100 MHz sneller is dan een Intel van 2100 MHz, klopt dat?
Wat is de verklaring voor het grote verschil in Bus Speed tussen AMD en Intel en maakt dit iets uit?
Is het verschil in cache geheugen belangrijk? De AMD’s blijven hierbij achter.
Zien jullie het als een voordeel om bijv een Asus te kopen ipv een ‘merk’ als XXODD, of is het juist een nadeel omdat je betaalt voor de merknaam?
Ik haat glimmende beeldschermen, zijn die dingen te ontspiegelen?

Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor tekstverwerken en surfen (waarbij ik wel altijd enorm veel vensters open heb staan). Verder mag ik graag photoshoppen en ga ik wellicht ook ooit video's bewerken. Gebruikt de PC hier voornamelijk grafisch of werkgeheugen voor?

Tot slot heb ik onlangs een mooi DELL scherm gekocht. Ik ben er erg tevreden mee en wil hem dus graag als 2e scherm gebruiken bij de laptop. Weet iemand of al deze videokaarten geschikt zijn om 2 monitoren op aan te sluiten (via DVI)?

Respect voor degene die dit hele ***verhaal heeft doorgelezen :thumb: en mijn dank is groot voor elke reactie. Ik ben benieuwd want ik kan echt niet kiezen. Alvast bedankt!

gr, Roel

Bijlagen

* Leest de hele text en beseft dat hij alleen het andwoort weet op je fotosoep vraagje *

Photoshop gebruikt redelijk veel van je Ram, en ook nog een beetje van je videokaart. Dus als je een redelijke laptop " voorgeschoteld " krijgt, dan weet ik al wel vrij zeker dat het photoshop aankan.

Laatst bewerkt door een moderator:
- Asus is een prima merk, waar veel helpers op dit forum erg positief over zijn

- Volgens mij valt het verschil tussen AMD en Intel in de praktijk erg mee. Wellicht dat de 1 in een benchmark test er beter uitkomt dan de ander, maar ik vraag me af wat je er in de praktijk van merkt. Wellicht als je de allerzwaarste games draait misschien, maar als dat zo is moet je sowieso geen laptop nemen.

- Ben het helemaal met je eens over die glimmende beeldschermen: dramatisch! Ze zijn nog wel te krijgen, maar dan moet je goed zoeken. Wellicht is www.laptops4u.nl iets voor jou, daar kun je laptops van bijv BTO (Built to Order) redelijk goed zelf samenstellen. BTO is de NL importeur van Compal laptops, 1 van de 4 grootste fabirkanten van laptop onderdelen ter wereld. BTO is qua prijs ook redelijk vergelijkbaar met Asus. Kun je er geen vinden, dan is er wel folie te krijgen waarmee je kunt ontspiegelen: ff op googlen.

- Voor videobewerking heb je wel een flink krachtige pc nodig, zeker als je video's van een nieuw model camera komen die op Full HD (AVCHD) opneemt. Je videokaart wordt dan idd erg zwaar belast; 512 MB is dan geen overbodige luxe (non-shared!)

Hierover kan ik je alleen iets ter vergelijking meegeven.
Mijn Asus M51Sn is een prachtige notebook, maar wel met spiegelend scherm.
Heel mooi contrast maar als je het glimmen haat dan is dit niet geschikt voor jou.
Je ziet trouwens ook elk stofje op deze schermen.

Wat Photoshop betreft, veel notebooks zijn rampzalig voor serieus photohop werk.
Daarvoor is de beeldweergave gewoon niet goed genoeg, teveel verloop van tint over je hele beeldveld. Met elke graad dat je beweegt zie je de kleurweergave al veranderen.
Als gecalibreerde weergave niet van belang is, dan zal het natuurlijk veel minder een probleem zijn.

Als je echt goed wilt photoshoppen heb je eigenlijk een desktop nodig met een monitor met bijvoorbeeld een S-IPS paneel. Laptops zijn daar minder geschikt voor, maar misschien in jouw geval goed genoeg.

Ik heb wel eens gehoord dat een AMD van 2100 MHz sneller is dan een Intel van 2100 MHz, klopt dat?

Dat verschilt per processor. Daar valt echt geen standaard antwoord op te geven.

Wat is de verklaring voor het grote verschil in Bus Speed tussen AMD en Intel en maakt dit iets uit?

Bedoel je de kloksnelheid waarop de processors werken? Of bedoel je bijvoorbeeld de HyperTransport-bus bij AMD's?

Is het verschil in cache geheugen belangrijk? De AMD’s blijven hierbij achter.

Klopt, over het algemeen zijn Intel CPU's uitgerust met meer cachegeheugen. En dit is best een belangrijk punt om rekening mee te houden. Maar kloksnelheid en cachegeheugen bepalen niet alleen de prestaties van de CPU, ook de architectuur speelt een rol. Er zijn van mobiele processors ook benchmarks te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan