veelvuldig aan/uitzetten schadelijk voor monitor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerteman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
Hallo,

Elke keer als ik de kamer verlaat, en dat is vrij vaak, zet ik mijn monitor uit. Als ik dan terugkom zet ik hem weer aan. Waarom ik dit doe weet ik zelf niet eens, ik denk gewoon om de energierekening iets te drukken.
Is het schadelijk voor de levensduur van een monitor om hem aan en uit te zetten ?
Ik denk dat ik tussen de 10 en 20 keer per dag de monitor aan en uitzet.
Het betreft een 6 jaar oude Sony trinitron 17" monitor.
Is uitzetten een manier om de kosten te drukken, of zal het resulteren in een kostenpost door een defect ?
En klopt het dat monitor ongeveer 60watt, en een pc ongeveer 140 watt gebruikt ?

Groeten,

Gert

Zette hem eerst ook altijd uit, totdat ie na het aanzetten elke keer rare kleuren kreeg (dus niet bij opstarten alleen na uitzetten/aanzetten)! Doe het dan ook maar niet meer..

goed zal waarschijnlijk niet zijn

Als de monitor een standby functie heeft, dan zou je hem niet uit moeten zetten, in de pc kun je ook instellen dat de monitor na zoveel minuten uit moet, deze wordt dan niet meer voorzien van een signaal waardoor de monitor in een soort van standby komt te staan, echt goedkoper wil niet zeggen want als je de monitor aan zet, dan heeft hij redelijk veel energie nodig om alles weer actief te maken terwijl als je hem aan laat staan dit niet hoeft.
Maar goed, een monitor die het al 6 jaar goed doet, die zal waarschijnlijk niet snel stuk gaan.
Tegenwoordig mag je al in je handen klappen dan.

Voor een momitor (of om het even welk elektrisch/elektronisch aparaat) wordt de levensduur altijd opgegeven in het aantal schakelingen (aan/uit) en branduren.
Welke het eerst bereikt wordt maakt niet veel uit, hierna is het echt over met de pret.
Mijn advies; zet hem overdag in de standby, en 's nachts uit..

Groetjes,
Martin.

Het is inderdaad tot nu toe altijd een zeer betrouwbare monitor geweest :thumb:
Goed, ik stel hem wel zo in dat de standy stand ingeschakeld word, bedankt voor alle antwoorden !

Groeten,

Gert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan