veilig netwerk maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario-angela

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2002
Berichten
453
hoi allemaal,

ik heb even wat vragen over het aanleggen van een thuisnetwerk.
ik wil een netwerk gaan maken op de volgende manier:
* speedtouch multi pc modem met 4 uitgangen.op dit modem wil ik het volgende
aansluiten:* pc waarop linux draait.
* de belangrijkste pc in het huis,staat bijna altijd aan(hoofd pc)
* pc welke weleens alleen aan staat,zonder de hoofd pc dus
* is nog vrij!

nu mijn eerste vraag. (1) iemand die redelijk wat verstand heeft van computers heeft me
verteld dat de firewall van het modem meer als voldoende is en er
en er geen softwarematige firewall meer nodig is.is dit waar?

nu ga ik verder met mijn netwerk.
in de hoofd pc zit een pci kaart voor draadloos internet,welke niet gebruikt wordt.
vraag 2 (2): is het mogelijk om een laptop via de hoofd pc het internet op te laten gaan of
moet er dan een router komen die ook geschikt is voor draadloos internet.
als het wel kan,hoe zit het dan met de signaal sterkte.

en nu,schrik niet heb ik nog kinderen,die ook in de leeftijd komen dat ze het internet op gaan om te surfen en msn-en.Ik heb ook nog een ethernet uitgang over op de hoofd pc. hier wil ik een hub/switch aanhangen en daar weer aan de pc's van de kids(ik weet dat de hoofd pc aan moet staan,net als bij vraag 2).hierop wil ik eigenlijk geen firewall instaleren(moet er wel antivirus op,denk het wel)

dus vraag 3 (3).is het verstandig om deze dan via de hoofd pc te doen,of moet ik de hub gewoon op de nog vrije uitgang steken van het modem.En wat gebeurt er met de snelheid van het internet als dit alles over de hoofd pc loopt en wordt deze extra veel belast door al het verkeer?

ik weet het,het zijn veel vragen.heb al veel gegoogled maar zie echter door de bomen het bos niet meer.wil het zo veilig mogelijk hebben,maar eigenlijk wel zonder al dat instellen van firewalls en de pc's elkaar dan weer wel en dan weer niet elkaar zien.draai op alle pc's xp versies,zowel home en pro.

mario
 
mario-angela zei:
hoi allemaal,

ik heb even wat vragen over het aanleggen van een thuisnetwerk.
ik wil een netwerk gaan maken op de volgende manier:
* speedtouch multi pc modem met 4 uitgangen.op dit modem wil ik het volgende
aansluiten:* pc waarop linux draait.
* de belangrijkste pc in het huis,staat bijna altijd aan(hoofd pc)
* pc welke weleens alleen aan staat,zonder de hoofd pc dus
* is nog vrij!

nu mijn eerste vraag. (1) iemand die redelijk wat verstand heeft van computers heeft me
verteld dat de firewall van het modem meer als voldoende is en er
en er geen softwarematige firewall meer nodig is.is dit waar?
Ik heb ook een netwerk zonder firewal maar wel met de firewal aan in de router, nog nooit last gehad van spyware.

nu ga ik verder met mijn netwerk.
in de hoofd pc zit een pci kaart voor draadloos internet,welke niet gebruikt wordt.
vraag 2 (2): is het mogelijk om een laptop via de hoofd pc het internet op te laten gaan of
moet er dan een router komen die ook geschikt is voor draadloos internet.
als het wel kan,hoe zit het dan met de signaal sterkte.
Als de laptop een draadloos netwerk kaartje heeft dan moet dat lukken.

en nu,schrik niet heb ik nog kinderen,die ook in de leeftijd komen dat ze het internet op gaan om te surfen en msn-en.Ik heb ook nog een ethernet uitgang over op de hoofd pc. hier wil ik een hub/switch aanhangen en daar weer aan de pc's van de kids(ik weet dat de hoofd pc aan moet staan,net als bij vraag 2).hierop wil ik eigenlijk geen firewall instaleren(moet er wel antivirus op,denk het wel)
Gebruik een switch, verbind die met een cross kabel met de vrije poort in de router. Dan hoeft de hoofd pc niet aan te staan. Wel een virusscanner installeren op alle computers hoor.

dus vraag 3 (3).is het verstandig om deze dan via de hoofd pc te doen,of moet ik de hub gewoon op de nog vrije uitgang steken van het modem.En wat gebeurt er met de snelheid van het internet als dit alles over de hoofd pc loopt en wordt deze extra veel belast door al het verkeer?
Alleen de laptop gaat via de hoofd pc, draadloos, de rest gaat via de router en switch. Ja het internet kan langzamer worden als je allemaal tegeljk gebruik maakt van deze internet aansluiting.

ik weet het,het zijn veel vragen.heb al veel gegoogled maar zie echter door de bomen het bos niet meer.wil het zo veilig mogelijk hebben,maar eigenlijk wel zonder al dat instellen van firewalls en de pc's elkaar dan weer wel en dan weer niet elkaar zien.draai op alle pc's xp versies,zowel home en pro.
En met windows xp home en pro kun je een heel mooi en beveilgd huis netwerk aanleggen.

mario
 
bedankt voor de korte maar krachtige antwoorden,hier kan ik wel mee verder.
dus die firewalls op de pc's zijn niet nodig,wel op alle pc's antivirus software.
is de firewall van het modem dan dus gewoon goed genoeg?
 
Voor mij is de firewal van mijn router meer dan voldoende.
Ik heb wel een goede virusscanner, geen gratis versie.
je zou aan Nod32 of norman kunnen denken.
Neem geen Norton want die maakt het allemaal traag.
 
dat van norton ben ik ook achter gekomen.is er nu ook af.
draai nu met zonealarm en nod32,versie 1.1463.
zonealarm gaat er dus ook af nu,wordt gek van al die vensters die openen en vragen of iets het internet op mag.

dus router,als firewall,en nod32 als antivirus.

overigens zit de hub nu zonder cross kabel aan het modem,en het werkt nu ook.is die cross kabel nodig?

bedankt trouwens voor je info puppie
 
ja een hub kan dat maar ik zou voor een switch kiezen en dan is een cross kabel wel nodig.
een hub moet via de hoofd pc het internet op.

Welke router gebruik jij nu.

en vragen staat vrij hoor......maar graag gedaan.
 
Laatst bewerkt:
als router neem ik aan dat dat het multi pc modem is.
alcatel speed touch 510.
op de switch staat het merk switch (8-port 10/100Mbps ehternet switch,achterop staat het type:mini sw-108
deze zijn nu verbonden met een gewone patchkabel.

weet je toevallig ook hoe ik kan zien of de firewall in mijn modem/router aan staat en hoe hij ingesteld moet staan?
ben daar nog echt een leek in.
 
mario-angela zei:
zonealarm gaat er dus ook af nu,wordt gek van al die vensters die openen en vragen of iets het internet op mag.

Dat is in te stellen door aan te vinken dat het programma in kwestie altijd het internet op mag.
Wanneer jij zeker bent van het feit dat het veilig is.
Zone Alarm is mijn inziens en gezien de reacties op oa. dit Forum een van de betere dan wel niet beste gratis Firewall op dit moment.
Dus jouw argujmentatie klopt niet helemaal.
 
misschien klopt mijn argumentatie niet,mag toch wel iets overdrijven:D :D :D
het gaat er mij alleen om ,is de firewall van de router net zo goed of beter als van een software matige.
deze vraag stel ik alleen omdat het dan denk ik een stuk makkelijker wordt om een thuisnetwerk op te stellen.
heb eerst overal norton op gehad,maar kon dan weer wel de andere pc zien dan weer niet en ik denk dat ik daar dan vanaf ben,mits het dus veilig zat is.

ben er trouwens nog steeds niet achter waar de firewall in te stellen is van de router.
webbrowser 10.0.0.138 ,maar dan?
 
De ervaringen van Puppie en de uitleg zijn wel duidelijk dacht ik.
Maar iedereen heeft zo z'n eigen ervaringen en beweegredenen om iets op een bepaalde manier te doen.
 
Ik heb net de handleiding van de ast510 doorgelezen en daarin staat dat de firewall automatisch aan staat.
En ja of deze net zo goed is als zonealarm.....voor inkomend verkeer ja.
maar voor uitgaand verkeer nee....daar ben je niet voor beschermd.
Maar ik zeg altijd als er niks binnen komt dan kan er ook niks uitgaan.
Zelf heb ik nog nooit een software firewall gebruikt en tot vandaag gaat alles nog goed.

Maar dat is allemaal heel persoonlijk.
 
A.J. zei:
De ervaringen van Puppie en de uitleg zijn wel duidelijk dacht ik.
Maar iedereen heeft zo z'n eigen ervaringen en beweegredenen om iets op een bepaalde manier te doen.
:thumb: klopt A.J. is persoonlijke smaak.
 
één klein vraagje nog.
als ik een pc van een ander,gebeurt wel eens als er een virus op zit of zo,op mijn hub aansluit zonder dat er op de andere pc's een softwarematige firewall draait,kan dan bijvoorbeeld een virus/worm of iets dergelijks zichzelf verspreiden binnen mijn thuisnetwerk en zo poorten van mijn router open zetten?
 
mario-angela zei:
één klein vraagje nog.
als ik een pc van een ander,gebeurt wel eens als er een virus op zit of zo,op mijn hub aansluit zonder dat er op de andere pc's een softwarematige firewall draait,kan dan bijvoorbeeld een virus/worm of iets dergelijks zichzelf verspreiden binnen mijn thuisnetwerk en zo poorten van mijn router open zetten?

Ja.
 
twee keer ja.
zowel voor het passwoord in je router als voor de virus/spyware verspreiding.
Zorg dat jouw thuisnetwerk bijgewerkte virussoftware heeft en bijgewerkte anti spywaresoftware heeft (op alle computers dus)
Zelf heb ik op de achtergrond spywareblaster draaien......die houd al veel tegen voor dit soort ongein.
 
nou,beide bedankt voor alle info.:thumb: :thumb:

probeer in het weekend het netwerk op te zetten.het probleem om met de pc's het internet op te gaan heb ik niet.zit altijd met het probleem van het thuisnetwerk goed ann de gang te krijgen.

mario
 
Veel suc6
en je weet waar wij zijn......bij helpmij.nl:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan