"Veilig" partitioneren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

niekfct

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
Hoi

In het begin van mijn windows Vista installatie heb ik mijn HD (500 gig) opgedeeld in 2:

C:\ 100 gig
E:\ 368 gig (de rest)

Nu ben ik op het punt gekomen dat de c:\ partitie (met windows installatie) vol begint te raken. Dus wil ik deze uitbreiden met +- 50 gig van de e:\ partitie. Ik heb volgens mij in het begin de partitioner van vista gebruikt. Hoe kan ik dit het veiligste doen? Ik heb natuurlijk alles gebackuped, maar het mooist is natuurlijk dat hij gewoon blijft werken.

Huidig schijfruimtegebruik:

c:\ 909 MB van 97,6 GB beschikbaar
e:\ 175 GB van 368 GB beschikbaar

Alvast bedankt,
Niek

(Omdat ik vroeger wel eens de mist in ben gegaan met Partition Magic, doe ik het nu graag erg voorzichtig)

De Vista partionmanager zou je 250 Gb voor de c-schijf gegeven hebben dus waarschijnlijk is er wat anders gebruikt. Ik zou gparted hiervoor gebruiken

Ron

Gewoon via schijfbeheer. Dan verklein je eerst de grootste partitie en maak je dan die andre groter. Dit kan overigens alleen in vista

En Vista heeft hij niet volgens de systeembeschrijving in zijn profiel :)

Het is inmiddels gelukt met de vista partitioner, hoewel ik wel de e: partitie heb moeten verwijderen, om daarna de c: partitie uit te kunnen breiden, en de overige ruimte weer als e: aan te laten zien. Op één of andere manier werkte 'verkleinen' van de e: partitie niet.

Bedankt iedereen! :thumb:

(Ps. met vista partitioner kun je dus zelf de partities uitbreiden en verkleinen, dus kun je zelf kiezen hoe groot je de partities wil hebben ;) )

"Veilig" partitioneren

Het volraken van de C: schijf kan ook veroorzaakt worden door vastlopers van applicaties en het opstapelen van tijdelijke (internet) bestanden. Met de ingebouwde functie Schijfopruiming zou je het probleem wat kunnen verlichten. Je krijgt nog meer mogelijkheden door het freewareprogramma CCleaner op http://www.ccleaner.com te downloaden en te runnen. Dit programma werkt veilig en ruimt erg veel rommel op waardoor herpartitioneren met alle risico's van dien niet noodzakelijk hoeft te zijn.

CCleaner gebruik ik al, maar het komt voornamelijk door de grote hoeveelheid geinstalleerde programma's en spellen dat hij zo vol raakt ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan