Veilige modes OK, normaal loopt vast Win 98 SE / XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

HMO

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2007
Berichten
38
Ik heb mijn ouder PC weer 's tevoorschijn gehaald.

Deze draaide altijd op 98 en heb ik werkend weggezet.

Nu heb ik hem weer aangesloten voor de Kids (voor wat eenvoudige games), maar bij het opstarten gaat het mis.
Hij start op, laat het win98 scherm zien, gaat zijn buroblad starten en schakelt vervolgens alles uit, gaat vanzelf weer aan en dit herhaalt zich oneindig.

Als ik hem op veilige modes opstart doet hij het wel.

Ik dacht ff 98 er opnieuw opzetten, echter hetzelfde resultaat. Ik had ook nog XP liggen, dus ook die maar geprobeerd, en verrek weer hetzelfde, maar nu komt hij tot het scherm opstarten XP (met de korte lopende balk onder het XP logo) en nog vvor het buroblad opgestart word gooit hij hem er weer uit.

Grt.

Harrie
 
Werkend weggezet. Als dat 101% klopt met de realiteit dan zijn er diverse mogelijkheden:

- gevallen en daardoor beschadigd ?
- je hebt een andere muis / toetsenbord als toen en daardoor conflicteren de drivers bij
de opstart?
- andere randapparatuur ?
 
Pasja,

Weggezet is een ruim woord, gewoon wat verder onder het buro geschoven na het overpompen van file's die nog wel 's van pas konden komen.

Andere muis klopt, mijn draadloze muis hangt aan m'n nieuwe pc.
De muis met draad werkt in veilige modes prima.

Randapparatuur: alleen een standaard box setje 2.0 (1 tulp stekkertje geen verdere poespas.)

GrtZ

HMO
 
Ik denk dat je dicht bij het antwoord bent. Kijk eens in apparaatbeheer of daar kruizen of uitroeptekens staan. Een herstartende pc bij het booten / kort daarna, is voor 75% het gevolg van conflicterende apparaten / drivers.
 
Ik had al eerder via veilige modus naar de aparaatinstellingen gekeken, hier worden geen fouten weergegeven.

wel 2 vraagtekens, die heb ik nagekeken en leken mij overbodig, dus heb ik verwijderd.

Dit alles was al voor opnieuw installeren van win 98 of XP.

Ook na opnieuw trachten te instaleren van 98 heb ik via veilige modus gekeken naar aparaatinstellingen, geen foutmelding, via XP kom ik niet eens in veilige modus.

Groet

Harrie
 
Laatst bewerkt:
Tja, daar was ik ook achter :confused: ;-)

Ik heb er 2 schijven in zitten, beide met 2 partities.

Heb ook getracht XP op de 2e schijf, 1e partitie (in dit geval E) te zetten, echter ook dit mag niet baten.

Ik snap 'r niks meer van :evil:

GrtZ

Harrie
 
Dan ben ik toch bang dat je het hardwarematig moet gaan bekijken.
Als een schone '98 of XP installatie niet wil, dan kan het bijna niet anders of er is geheugen / voeding / moederbord / videokaart of whatever (bijna) kapot.
Ik zou bijna met zekerheid durven te beweren dat het GEEN softwarekwestie is.

Enige manier om een aantal zaken uit te sluiten is met zo min mogeliujk hardware erin nogmaals opnieuw te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou bale zijn, Ik heb hem al een keer open gemaakt en schoon geblazen.

Ook heb ik alle stekkertjes, contactjes en processor al eens aangedrukt, om een evt. storing hierin tegen te gaan.

Helaas zonder resultaat.

Wat mij zo bevreemd is dat het systeem in veilige modus wel werkt, zonder dat hij vastloopt en automatisch opnieuw opstart. :(

Zijn er nog programma's (via bijv. internet) waarmee je een goede systeemscan kan doen die de soft- en hardware onderzoekt? :confused:

Ik kan deze dan evt. downloaden en via een CD op deze PC zetten om hem te testen.

GrtZ

Harrie
 
Videokaart is in de veilige modus niet actief........................
 
Dus daar zou het nog in kunnen zitten......

Is deze op een of andere manier te testen in DOS modus.

Bijv een DOS game starten (vanaf bijv floppy) en dan de reolutie hoger dan 480 x 640 zetten.

GrtZ,

Harrie
 
Leen / huur / koop / steel ergens een videokaart (heeft het mobo video onboard?) en probeer de installatie van 98SE nog een keer. Daarna weet je het zeker.
 
Of video onboard aanwezig is weet ik niet zeker, maar ik zal het straks nakijken.

Kan ik dan gewoon in de bios instellen gebruik alleen onboard video, en dan loopt de video nooit via de videokaart ofzoiets :eek:

GrtZ,

Harrie
 
Correct. Stel dat de videokaart het probleem zou zijn en je schakelt 'm uit door Video onboard in te schakelen en je kunt dan wel Windows installeren, dan weet je (99,99%) zeker dat de losse videokaart het probleem was / is.
 
OK. :thumb: , ik ga het vanavond direct proberen.

To be continued..... (hope not...)
 
In het bios kom je er idd. snel achter (wel / niet video onboard)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan