Veiligheid/betrouwbaarheid NAS.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennishoek

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2009
Hallo,

Ik heb inmiddels zo´n 100 Gig aan foto en film materiaal welke ik zeer veilig wil stellen en makkelijk benaderbaar (bewerkbaar) moet zijn vanaf één centraal punt en het liefst ook benaderbaar vanuit het buitenland.
Het probleem nu is dat ik meerdere backups en mappen heb op meerdere computers en een maxtor 300 Gb single NAS waardoor het toch elke keer weer een zoektocht wordt naar uitgezochte mappen en bewerkte foto´s.
Mijn idee is (was) om een Netgear readynas RND2000 aan te schaffen met 3x 1Tb schijf waarvan er 2 in mirror moeten gaan draaien en de 3e bij iemand anders in de kluis komt te liggen welke ik ongeveer 1x per maand verwissel met 1 van de mirror schijven zodat alle data, ook in geval van brand, veilig is. Volgens Netgear is dit mogelijk maar moet er wel rekening mee gehouden worden dat de hot swappable trays van plastic zijn. Nu lees ik de laatste dagen veel over de LG super multi nas N2R1D wat mij aan het twijfelen brengt welke NAS nu aan te schaffen voor mijn intentie.
Heeft iemand ervaring met een situatie welke ik wil creeren, en zo ja misschien ook een suggestie welke NAS (ander merk mag ook) aan te schaffen. Mijn budget ligt op ongeveer 200 Euro voor de behuizing.
Is het waar dat 5400 RPM schijven snel genoeg zijn voor een Gbit NAS netwerk vraagteken.

Dennis,

De enige veilige data is data die op verschillende media en plekken is opgeslagen, en waarbij de leesbaarheid van de backups regelmatig wordt getest.

Wat betreft het eerste punt is jouw plan niet slecht, maar zorg dat je test of je de verwijderde schijf ook rechtstreeks kunt uitlezen. Dwz. indien je 'm direct aansluit op een PC ipv. op de NAS.

Mijn ervaring is namelijk dat veel NAS-boxes intern hun data opslaan in een indeling die *niet* leesbaar is vanuit Windows, en dan kun je flink omhoog zitten indien je terug moet vallen op de off-site backup. Dat zou bv. kunnen gebeuren als de NAS inclusief de schijven verloren gaat, bv. door blikseminslag of door inbraak.

Test ook goed hoe de NAS reageert indien je een harde schijf loshaalt, daarna verder gegevens wijzigt op de NAS, en tenslotte de 'oude' schijf weer opnieuw inplugt. De NAS ziet dan twee schijven die allebei beweren dat zij up-to-date zijn, en het is natuurlijk de bedoeling dat de nieuwe data gesynchroniseerd wordt naar de schijf met oude data toe, ipv. andersom :-)

Groet,

Erik

P.S. Als de veiligheid van jouw data echt belangrijk is zou je misschien ook kunnen denken aan remote backup. Ik geef direkt toe dat dat minder praktisch is als je 1 terabyte aan regelmatig wisselende gegevens hebt :-)

Hoi Erik,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Voor wat betreft de veiligheid van data op verschillende lokaties heb je helemaal gelijk.
NAS schijven uitlezen op een (Windows) computer is bijna altijd onmogelijk, echter geeft Netgear bijvoorbeeld wel de garantie dat de schijven in elke Netgear NAS uit te lezen zijn.
Ik heb recent beide apparaten van Netgear en LG bekeken en mijn conclusie is dat in deze prijsklasse voor de "gewone" consument en zeker in combinatie met wat ik er mee wil doen (nog) geen optie is. Buitenom dit feit waren de bays van de Netgear al stuk van het showmodel in de Mediamarkt.
Ik heb toevallig een nieuwe computer aangeschaft en ga daarom de P4 met Promise (kun je zelf aangeven welke van de schijven de primaire data bevat) SATA controller inzetten voor deze functie die ik dan parrallel laat lopen met een Maxtor single disk NAS die ik al in bezit had als back-up. Ik moet alleen nog uitzoeken of er hot swappable trays bestaan voor NAS schijven die je dan in een 5,25" bay kan plaatsen, tot die tijd moet de computer gewoon elke maand een keer open.

Nogmaals bedankt voor je hulp en wat mij betreft kan dit topic worden gesloten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan