veiligheid modem tele2 icm softwarematigefirewall (help me aub)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
327
Beste!

Het zit zo, wij hebben thuis een davolink dv 2020 modemrouter (tele2) (modem met geintgreerde routerfunctie die je aan kan zetten, staat uit overigens).
Deze was gekoppeld aan een router een netgear gevalletje. Apparaatje functioneerde uitstekend. Maar ik heb deze enkele dagen geleden losgekoppeld omdat ik heel gevoelig bleek te zijn van straling van gsm's, dect phones en routers in grote maten. Ik heb dus nu een switch aangesloten op 't modem en dat opgesplitst naar patchpuntjes / walloutlets opbouw. en op mijn computers Comodo firewall geïnstalleerd.

Is dit voldoende? Of is comodo niet nodig? En heeft die davolink ook een hardwarematige firewall ingebouwd? ik kon daar niets over vinden.
De pc's zijn up-to-date en draaien Windows 7. één pc hier in huis nog op xp sp3 up to date.

Alvast enorm bedankt!

Gr

Dennis
 
Ja de tele 2 modem/router heeft een hardware firewall.
Ik zou mij niet zo druk maken over een firewall,teveel gaat ten koste van internet snelheid.
Ik zou eerder goede antivirus software installeren.
 
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb Microsoft Security Essentials al a-v.
Ik let altijd wel goed op welke sites ik bezoek, en als ik iets download en als ik bijlages van mail open.
Maar zou jij zeggen laat de comodo erop, of gewoon windows firewall zn werk laten doen?
Qua snelheid heb ik niets te klagen opzich, nu zeker niet omdat ik hem hard koppel d.w.z. UTP kabel erin.
Voorheen maakte ik gebruik van draadloos internet dus via de router die ik los gekoppeld heb omdat ik ziek er van werdt van de straling.
 
Laat iig een firewall op elke pc staan. Comodo bevalt mij uitstekend, is wel iets lastiger in te stellen dan bv AVG maar dat maakt mij niet uit.
Ik heb altijd op elke pc een firewall en een av programma draaien, zou ik iedereen aanraden. Over performance hoef je je geen zorgen te maken, dat kan misschien zo zijn tijdens een AV scan maar die kun je plannen in de kleine uurtjes. Een firewall doet alleen op de achtergrond mee.
 
Bedankt voor je antwoord :)
Ja comodo heb ik gewoon de standaard instellingen gezet. En ik loop soms de lijst na.
En het draait in principe prima i.c.m. Security Essentials.
 
Heel goed. Vertrouw nooit blindelings op de ( meestal uiterst eenvoudige) firewall van de router!
 
Inderdaad zit er trouwens in elk MODEM van een provider een ingebouwde firewall? Want bij deze die ik heb gaf je aan van wel maar geldt dat voor alle modems?
 
Nee. Ook al zeggen veel leveranciers (vooral van budget routers/modems) van wel, wat ze dan vaak bedoelen is NAT (Netwerk Address Translation). Dit maakt de ip adressen van de pc's in je lokale netwerk wel vrijwel onzichtbaar vanaf internet, het houdt geen ongerechtigheden tegen en is in werking niet te vergelijken met een echte firewall.
Routers en modems draaien intern vaak op een lichte versie van linux (embedded) en daar zijn vaak wel mogelijkheden voor een firewall. Het hangt alleen vaak af van de gebruikte hardware (is die krachtig genoeg) en de ingeschakelde onderdelen van de firewall.
Dus als er 1 in zit en die staat aan, kun je daar dan ook iets aan instellen en zo ja wat?
Vaak stelt het allemaal niet veel voor en doe je er beter aan te vertrouwen op een betere firewall in elke pc.
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor je uitgebreide antwoord.
Ik laat dan lekker de combo COMODO icm de firewall in het modem draaien (tenminste jij zei dat het in dat type zat haha).
Misschien dan windows firewall ook wel voldoet maarja hier kun je al het verkeer monitoren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan