veld a, b, c moeten samengevoegd worden in veld D. hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fam_notenboom

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2005
heren, dames,

ik heb een probleem met het koppelen van velden met elkaar.
ben bezig met het maken van een database waar een bepaalde 'ritcode' voor moet worden toegevoegd. deze code bestaat uit 4 onderdelen. nl: 2 letters voor landcode laadplaats, 2 cijfers voor postcode laadplaats, 2 letters voor landcode losplaats en 2 cijfers voor postcode losplaats.
dit betekent dus dat er 4 velden ingevuld moeten worden. uiteindelijk moet er 1 code uit ontstaan. hoe kan ik dat voor elkaar krijgen, en hoe dat gelijk in het formulier te zien is?

de tweede vraag is hoe ik een veld met plaatsnaam kan koppelen met een veld postcode.
het doel is dat als de plaats wordt ingevoerd ook de postcode opduikt. en als deze plaats-postcode koppeling nog niet bestaat, moet het mogelijk zijn om dat postcode aan de plaats te linken zodat de volgende keer wèl de koppeling herkent wordt.

aub help me.
met vriendelijke groet,

Beide vragen van je zijn niet al te ingewikkeld.
Maar het wordt een heel verhaal om dat op een duidelijke manier hier te beschrijven.

Kun je je mdb even zippen en posten, dan maak ik er wel even een voorbeeldje in.

Mailen van dit soort zaken op het forum doen we niet aan.
Het is bedoeling dat iedereen het probleem en de oplossing kan zien.
Voor jou heeft dat als voordeel dat je niet afhankelijk bent van één persoon voor een oplossing.
Voor anderen met hetzelfde probleem betekent dat dat ze hier ook meteen de oplossing kunnen zien.

Een bijlag heeft een maximum grootte: De grote mag maximaal: 102400 bytes zijn

Open je mdb, kies menu extra, Database hulpprogramma's, comprimeren en herstellen.
Je mdb zal dan een stuk kleiner worden. Als je hem dan zipt kun je hem waarschijnlijk wel posten.

oke snap ik, dat is ook het mooie van het forum.
maar ik krijg dat bestandje niet als bijlage toegevoegd, het is 130 kb

Bijlagen

OK, ik zie dat je nog een hoop te doen hebt.
Allereerst de tabellen.
Het is goed om alle tabellen van een sleutelveld te voorzien. In principe moet je daarvoor een betekenisloos nummer nemen. Sleutels die wel een betekenis hebben (bijvoorbeeld een postcode) leveren later ALTIJD problemen op. Als je bijvoorbeeld de achternaam van iemand als veld gebruikt om tabellen te koppelen en er is een fout gemaakt in de spelling van de achternaam dan zal die fout hersteld moeten worden in alle tabellen waar op basis van de achternaam gekoppeld wordt.
Voeg aan elke tabel een veld ID toe van het type autonummer en maak dat veld de sleutel van de tabel.

Relaties tussen tabellen leg je vervolgens altijd op basis van deze sleutelvelden.
Voorbeeld:

Tabel Laadplaats
ID autonummer
Laadplaats tekst
LaadPostcode tekst

In tabel Offerteaanvraag neem je dan een veld IDLaadplaats (type Numeriek, lange integer) op. Dit veld verwijst naar het ID in tabel Laadplaats (op deze twee velden leg je dus de relatie tussen de tabellen.

Deze methodiek moet je voor al je tabellen gaan toepassen.

Normaliseer je datamodel. Meer over normalisatie kun je op deze site lezen: http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

Vervolgens kun je je eerste probleem oplossen met een query.
In een query kun je velden aan elkaar plakken en als één veld weergeven. Je kunt dergelijke queries gebruiken als basis voor je formulieren.
Let wel op, dergelijke samengestelde velden zijn niet aan te passen in een formulier, je kunt er alleen gegevens mee weergeven.

Een voorbeeld van een dergelijke query is:
SELECT laadplaats.laadplaats
, laadplaats.laadpostcode
, losplaats.losplaats
, losplaats.lospostcode, [laadplaats] & "-" & [laadpostcode] & "-" & [losplaats] & "-" & [lospostcode] AS Combiveld
FROM losplaats INNER JOIN (laadplaats INNER JOIN offerteaanvraag ON laadplaats.laadplaats = offerteaanvraag.[la plaats]) ON losplaats.losplaats = offerteaanvraag.[lo plaats];

Je tweede vraag:
Als een plaatsnaam wilt koppelen aan een postcode zul je die gegevens op de juiste manier in tabellen moeten opnemen. Dit betekent een postcode tabel, een plaatsnamen tabel en een derde tabel waarin je deze gegevens aan elkaar knoopt.

Je volgende post, de postcode tabel.
Ja dat kan, zie bijlage.
Ook hier moet je de tabel normaliseren (opsplitsen in meerdere tabellen), dat voorkomt een hoop problemen.

Bijlagen

voor mij dus nog heel wat te doen.
nu heb ik alleen basis access gehad. dus heb al moeite genoeg met de basic dingen. ik probeer het zelf maar geen idee of het mij lukt.
voor nu, alvast bedankt.

Het ontwikkelen van een goede toepassing in access kent een aantal stappen.

1. Bepaal wat je wilt gaan maken. Het belangrijkste hierbij is het bepalen van welke gegevens je nodig hebt.
2. Ontwerp je tabellen en de relaties daartussen. Hier moet je dus gaan normaliseren.
3. Maak je database. Dit zijn de tabellen en de relaties daartussen.
4. Maak je invoer formulieren. Hierbij zul je ook queries gaan maken en zul je stukjes moeten programmeren.
5. Maak je rapporten.

Als je stap 1 en 2 niet goed doet levert je dat heel veel ellende met je formulieren en rapporten op. Veel tijd stoppen in stap 1 en 2 verdient zich later ALTIJD terug.

oke, ik heb de eerste stappen gedaan (voor zover ik denk dat het goed is gegaan). mijn vraag is: hoe dat voorbeeld van die query die jij noemt wordt uitgewerkt.
hoe kan ik dat doen, want zoals je het noemt kom ik er niet echt uit.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan