Veld automatisch aanvinken

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvobeckers

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Hallo. Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een tabel gemaakt. In deze tabel zullen een aantal opleiding genoteerd worden met onder andere de naam van de opleiding, een ID, "maximaal aantal deelnemers" en een "aanvikvakje" dat aangeeft of de opleiding is volgeboekt. Gekoppeld aan deze tabel is een andere tabel waarin de medewerkers zijn genoteerd. De eerste tabel zal dus aangeven welke records uit de tweede tabel gerelateer zijn.

Ik wil nu echter dat in de eerste tabel het aanvikvakje automatisch aangevinkt word als het aantal gerelateerde records boven het "maximaal aantal deelnemers" komt.

Zie voorbeeld in bijlage (het gaat om de tabel opleiding met gerelateerde tabel medewerkers)

Alvast bedankt.

Bijlagen

Hallo yvo,

ik neem aan dat je formulieren gebruikt om je gegevens in te voeren.
In je formulier waarin je personen inschrijft neem je een stukje VBA op om het vinkje aan te zetten.

Als het je er om gaat om te zien of een opleiding is volgeboekt, dan heb je je kolom met het vinkje niet nodig.

Groet,

Tardis

Het gaat me er inderdaad om dat ik wil zien of een opleiding volgeboekt is. Het moet dan voor de gebruikers ook niet meer mogelijk zijn om zich in te schrijven voor de opleiding.

Ik had zelf het vermoeden dat dit met een VBA code moest gebeuren, maar ik krijg dit niet voor mekaar.

Heb je tips of voorbeelden.

Voeg even een bestand met formulieren bij.

Groet,

Tardis

Hierbij het bestandje. Ik denk dat ik zowieso niet helemaal op de goede weg zit. Ook met name met de subformulieren...

alvast bedankt

Bijlagen

Ik heb een query gemaakt waarin bepaalde gegeven nu bekeken worden. De query is in het voorbeeld te bekijken en heet: "Aantal aanmeldingen per opleiding met max aantal"

In deze query staat het aantal aanmeldingen, het maximale aantal aanmeldingen en het aanvinkvakje "volgeboekt". Is het met deze query mogelijk om aan te geven dat als "aanmeldingen" meer is dan "maximale aanmeldingen" het betreffende aanvikvakje wordt aangevinkt.

Zo ja, hoe.....

Bijlagen

Er zijn meer manieren om dit op te lossen, hierbij een manier.

Open je formulier Aanmelding in ontwerpweergave.
Wijzig de rijbron van je keuzelijst met opleidingen in

Code:
SELECT [Opleiding].[Opleiding ID], [Opleiding].[Opleiding], [Opleiding].[Datum], [Opleiding].[Tijdstip], [Opleiding].[Maximaal aantal personen] 
FROM Opleiding 
WHERE Opleiding.[Maximaal aantal personen]>= 
( 
SELECT Count(*) 
FROM Aanmelding 
WHERE Opleiding.[Opleiding ID] = Aanmelding.[Opleiding ID]
);

Zorg er wel voor dat je keuzelijst na bijwerken gerequeried wordt

Me.Opleiding_iD.Requery

Aanvinkvakje "volgeboekt" heb je niet nodig.
Ten slotte, vermijd het gebruik van speciale tekens zoals spaties in objektnamen.
Dat kan in VBA tot onverwachte resultaten leiden.
En gebruik naamconventies, bijvoorbeeld

- tabelnaam in enkelvoud, begintmet tbl
- formuliernaam in enkelvoud, begint met frm
- naam van keuzelijst met invoervak begint met cbo

Groet,

Tardis

Laatst bewerkt:
Hey, bedankt. Dit werkt inderdaad. Ik weet dat de benamingen van de tabellen niet zo mooi zijn, hier moet ik inderdaad nog even naar kijken. Bedankt voor de oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan