Veld automatsch invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ktonk1

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2005
Ik heb in mijn database een tweetal velden waar ik iets mee wil. Ik heb een list box met artikelen. Ik heb nog een veld waar het bedrag in moet komen adhv het artikel. Ik vul de database adhv een formulier.
In de database staat een veld met een list box met o.a.

Brood
Melk
boter

Het veld dat nu nog vrij ingevuld kan worden met de prijzen zou ik graag willen koppelen adhv de invoer in het formulier. Dus als ik brood kies moet er in het bedrag automatisch 1,50 komen te staan, etc. En nog mooier zou zijn in de toekomst als het brood 1,55 wordt dat ik dit ook kan automatiseren.

Kan dit?

Wel nog een aanvullende vraag.

Wat is beter, een nieuwe tabel erbij met artikel en prijs of integreren in mijn bestaande tabel. En als ik het doe met een nieuwe tabel dan kan mijn list box met diverse waarden vervangen door in mijn tabel ontwerp te verwijzen naar de nieuwe tabel?

Kun je eens duidelijk aangeven wat je van plan bent om te maken?
Dat bepaalt namelijk of je nieuwe tabellen nodig hebt of niet.

Bartels,

Ik heb een bestaande tabel die ik al een tijdje beheer. Ik heb een veld artikel met hierin een listbox met een aantal artikelen. Ik heb eeb veld prijs waarin ik nu nog vrij ben om elk willekeurig bedrag in te vullen. In mijn formulier kies ik de artikelen uit het list boxje en de prijs vul ik zelf in. Om er voor te zorgen dat er geen fouten gemaakt kunnen worden wilde ik de prijzen koppelen aan de artikelen. En misschien in de toekomst bij een prijswijziging dit automatisch doorvoeren. De koppeling vind ik op dit moment het belangrijkste. Ik ben een Access beginneling en zou het jammer vinden als ik al mijn formulier waar ik de artikelen gebruik en met het listboxje werk moet aanpassen. Maar wat moet dat moet.

Overgens bedankt voor de hulp!

Ik krijg een beetje het gevoel dat je eerst eens heel goed moet gaan nadenken over wat je in de toekomst nu precies wilt gaan doen.
Als jij de prijs namelijk automatisch wilt gaan aanpassen (wat overigens heel simpel is) zal dat ook doorwerken in het verleden. De vraag is of je dit wel wilt. Of wil je dat de prijs met ingang van een bepaalde datum aangepast wordt? Dan moet je historie gaan bijhouden en wordt één en ander een heel stuk ingewikkelder.

Voordat je gaat bouwen moet je eerst heel goed op een rijtje zetten wat je precies wilt hebben. Dat kan je later een heleboel aanpassen en spaghetti code besparen.
Je geeft zelf al aan dat je het jammer zou vinden als je al je werk zou moeten aanpassen. Dat is precies wat er gaat gebeuren als je van te voren niet goed nadenkt over wat je nodig hebt.
Dat betekent dat je van te voren moet weten:
Wat wil ik nu eigenlijk opslaan?
Wat wil ik nu eigenlijk rapporteren?
Wat voor historie moet er vastgehouden worden?
Wanneer mag iets weggegooid worden?
etc.

Pas als dat allemaal tot in detail bekend is kun je je tabellen gaan definieren en de relaties tussen de tabellen aanbrengen.

Dan pas begin je met formulieren en rapporten.

Als je het in die volgorde doet dan zul je merken dat dingen makkelijker gaan en dat je later minder aan hoeft te passen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan