Veld is te klein voor de hoeveelheid gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

gangstalaz

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2010
Hallo,

Op internet heb ik eerst zitten zoeken naar een oplossing, maar ik heb geen oplossing voor mijn probleem kunnen vinden.

Ik krijg de volgende foutmelding:

"Het veld is te klein voor de hoeveelheid gegevens die u probeert toe te voegen. Probeer minder gegevens in te voegen of te plakken."

Private Sub cboArtikelen_ID_AfterUpdate()
Me.Artikelomschrijving = Me.cboArtikelen_ID.Column(1)
Me.Aantal = Me.cboArtikelen_ID.Column(2)
Me.Stuksprijs = Me.cboArtikelen_ID.Column(3)
Me.Nettoprijs = Me.cboArtikelen_ID.Column(4)
Me.Leverdatum = Me.cboArtikelen_ID.Column(5)
Me.Opmerkingen = Me.cboArtikelen_ID.Column(6)
End Sub

De melding krijg ik niet bij alle artikelen uit de keuzelijst. Het heeft volgens mij niet te maken met de hoeveelheid letters en tekens in het veld.
Want deze lukt wel "Cirkelzaag (hout) 400x3,5x30 Z=40W HW n max. 4700"
Deze lukt niet "Afbraamschijf 115x6,8x22,2 mm"
Maar deze lukt wel "Afbraamschijf 115x6,0x22,2 mm"

:S:S

Dus ik ben echt helemaal in de war waar het aan kan liggen.
Heeft het met de Artikelen_ID te maken?

Ik hoop dat andere al eerder tegen dit probleem aan zijn gelopen.

Alvast bedankt!

In je vraag in het Office Forum heb je daar al een oplossing voor gehad.
Namelijk veldlengte aanpassen voor je kolom artikelomschrijving in je tabel met bestelregels.

Tardis

@Tardis:
Beetje onzinnig antwoord, omdat de lange tekst wel gaat, en de korte niet.... Dat betekent in mijn boek meestal dat de veldlengte wel goed staat...

@Tardis:
Beetje onzinnig antwoord, omdat de lange tekst wel gaat, en de korte niet.... Dat betekent in mijn boek meestal dat de veldlengte wel goed staat...

Ik zou eerst maar eens een nieuw boek kopen dan vriend OctaFish.......

Tardis

Mag jij leren tellen: als een tekst van 49 tekens wel past, en een tekst van 29 tekens een foutmelding oplevert, dan praten we toch echt niet over een te kleine veldlengte...
Maar je mag mijn boek uiteraard graag lenen ;)

Het probleem wordt veroorzaakt doordat er verkeerde tekens in de artikelomschrijving staan bij sommige artikelen. Met name Regeleindes. De oplossing is om in de tabel Artikelen de rijhoogte te vergroten, zodat je kunt zien in welke records de omschrijving over meerdere regels staat. Bij die artikelen moet je de regeleindes verwijderen en vervangen door spaties. De veldlengte van 255 tekens is verder meer dan afdoende voor de tabel; de langste omschrijving is 92 tekens.

Het wijzigen van enter naar spaties kan je ook via een query of in je sub doen.
Maak een bijwerk query aan
Bij Wijzigen in plaats je:
Replace([Artikelomschrijving];Chr(13);chr(32))

Of als je het in je sub wilt plaatsen:
Me.Artikelomschrijving = Replace(Me.cboArtikelen_ID.Column(1),chr(13),chr(32))

Mocht je nog meer ongewenste karakters willen wijzigen dan kan je voor een overzicht van de ASCIIcodes hier terecht.

(niet uit een boek trouwens).

Laatst bewerkt:
Je moet eigenlijk vier versies draaien:
Replace([Artikelomschrijving];Chr(10) & Chr(13);" ")
Replace([Artikelomschrijving];Chr(13);" ")
Replace([Artikelomschrijving];Chr(10);" ")
Replace([Artikelomschrijving];" ";" ")
Daarmee is het veld wel schoon.

Zoals zovaak, je hebt gelijk.

Code:
Replace([Artikelomschrijving];" ";" ")
Wat is hier de bedoeling van?

Mag jij leren tellen: als een tekst van 49 tekens wel past, en een tekst van 29 tekens een foutmelding oplevert, dan praten we toch echt niet over een te kleine veldlengte...
Maar je mag mijn boek uiteraard graag lenen ;)

Tja ach weet je, ik zal toch niet echt zomaar met tips komen.
Als jij je beter voelt bij je eigen gelijk prima.

Tardis

@Floor:
Als je een paar keer een replace hebt gedraaid, kun je dubbele spaties overhouden. En die vervang je als laatste dus door een enkele spatie.
@Tardis:
Als je de oorspronkelijke vraagstelling goed had gelezen, had je gezien dat het probleem niks met de lengte van de tekst te maken kon hebben, omdat een lange tekst goed ging, en een kortere niet. Derhalve kan het nooit met de ingestelde veldlengte te maken hebben. Als je dat meent te moeten beantwoorden met

Tja ach weet je, ik zal toch niet echt zomaar met tips komen.
Als jij je beter voelt bij je eigen gelijk prima.
dan is jou ego misschien wel een tikkeltje te groot voor deze wereld.... But then again, who needs a tardis...

@Floor:
Als je een paar keer een replace hebt gedraaid, kun je dubbele spaties overhouden. En die vervang je als laatste dus door een enkele spatie.
@Tardis:
Als je de oorspronkelijke vraagstelling goed had gelezen, had je gezien dat het probleem niks met de lengte van de tekst te maken kon hebben, omdat een lange tekst goed ging, en een kortere niet. Derhalve kan het nooit met de ingestelde veldlengte te maken hebben. Als je dat meent te moeten beantwoorden met

dan is jou ego misschien wel een tikkeltje te groot voor deze wereld.... But then again, who needs a tardis...

Ach ja zo'n reactie zegt meer over OctaFish dan over Tardis.
De groeten en veel plezier met het beantwoorden van vragen en afzeiken van diegenen die buiten de perceptie van jouw wereldje vallen.

Tardis

Hoho heren. Wordt hier iets uit het verband getrokken? Van jullie beide, die ik allebei hoog in het vaandel heb staan, ben ik dit niet gewent.
Soms wordt iets volledig verkeerd opgepakt doordat we hier met kale tekst schrijven. Wanneer er gesproken zou zijn zouden de nuances (grappig bedoeld vs afzeiken) wel zijn doorgekomen.
Laten we het aub leuk houden. Jullie leveren allebei waanzinnig veel bijdrage aan dit forum. Dat er technisch wel eens verschil van mening is is prima.

Floor,

bedankt voor je reactie.
Helaas is het niet iedereen gegeven om anderen met respect te behandelen.
Ik voel me te goed om in het openbaar afgezeken te worden (en dat is niet de eerste keer dat OctaFish meent op de man te moeten spelen).
Voor mij is de lol eraf.
Dit is dan ook het laatste bericht wat je van mij op dit forum zult vinden.

Groet,

Tardis

@Tardis, @Octafish

Dit kan van niemand de bedoeling zijn. Jullie beide stoppen enorm veel energie in dit forum en hebben heel veel mensen geholpen met problemen die voor hen hoge bergen waren. Dat siert jullie beiden.
Waarom is het tussen jullie verkeerd gegaan? Waarschijnlijk en zoals zo vaak is de eerste aanleiding tot wrevel allang uit het oog verloren en weet niemand meer waarom er onenigheid is. Maar de wrevel is er wel en met dit als ongewenst resultaat. Ik ga niemand veroordelen omdat ik dat niet kan of zelfs zou willen. Ik kan alleen mijn hoop uitspreken dat ook Octafish zal reageren. Als jullie beide tot een conclusie kunnen komen dat jullie nooit vrienden zullen worden maar wel bereidt zijn om hier een berg zand ergens overheen te schuiven, dan hebben we al heel wat bereikt.

@Floor:
Ik wil best reageren, al had ik mij voorgenomen om er verder het zwijgen toe te doen. Ja, ik ben enigszins kritisch geweest over de oplossing die T. in deze topic heeft aangedragen. En ja, dat komt door eerdere 'aanvaringen' die ik met eerdergenoemde T. heb gehad. Iemand die van zichzelf vindt dat-ie verstand van zaken heeft, moet naar mijn idee geen oplossingen aandragen die pertinent fout zijn. In dit geval is dat naar mijn idee (weer) het geval. Op zich niet eens zo'n ramp, want ik vermoed dat T. de db niet van dichtbij heeft gezien, en dat heb ik toevallig wel. Vandaar dat ik wat gefundeerder kon antwoorden in deze.

Wat mij aan T. stoort, is dat hij zichzelf een stuk beter vindt dan hij (in mijn ogen uiteraard) is; wat meer is, als je hem daar op aanspreekt, geeft hij zelden thuis, en mag je het zelf uitzoeken. Daarbij jaagt hij regelmatig mensen op de kast; niet alleen mij. Opmerkingen als: "Als jij je beter voelt bij je eigen gelijk prima." ben ik vaker van 'm tegengekomen; hij kan op de een of andere manier zijn ongelijk maar moeilijk bekennen. Ik weet van mijzelf dat ik er ook wel eens naast zit, heb gezeten en zal zitten. Je leest iets te snel, of verkeerd, en voor je het weet geef je een verkeerd advies. Zal ik ook ruiterlijk toegeven als dat zo is. Maar de intentie is uiteraard om goede oplossingen aan te dragen.

Laatste opmerking hierover: ik heb me de laatste maanden toch echt niet kritisch over T. uitgelaten; eigenlijk heb ik weinig last van 'm. Al heb ik wel het idee dat hij mijn posts als een havik afwacht en bestudeert, om er gelijk op te springen als hem dat uitkomt. Vond ik best, zolang er geen onzin uitkwam. En de TS er geen hinder van had. Maar het moet uiteraard niet te gek worden, zoals nu. In het belang van TS vind ik dan dat er toch wel iets gezegd moet worden. Gezien de reactie hierop, denk ik dat het probleem mee bij hem ligt, dan bij mij...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan