Veld kleur voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
275
Forum,

In een formulier heb ik het nobele idee bedacht dat ik een niet ingevuld (belangrijk) veld een kleur wil geven. Met voorwaardelijke opmaak weet ik inmiddels goede effecten in rapporten en formulieren te krijgen als de veldwaarde binnen, boven of onder een bepaalde waarde komt. Alleen bij numerieke uitkomsten!

Maar nu het omgekeerde. Veld is niet voorzien van een numerieke waarde of tekst (bijv. behandelaar dossier). De kleur wil ik van dat veld standaar in groen of roos of wat dan ook als er geen waarde is ingevuld. E.e.a. bedoeld om de waarde van het veld te markeren. Een verplicht veld is geen optie, omdat je soms een waarde nog niet weet en je zo niet verder kunt met het invullen van de andere velden. Zodra er een waarde staat de tekst weergeven en de kleur weer op neutraal.

Heb al wat zitten rommelen (meer betekenis kan ik er niet aan geven) met iffNull maar helaas, niet aan de praat.

Is er een oplossing of wil ik iets dat niet kan.

Met dank,

Risk
 
Laatst bewerkt:
De simpelste manier is natuurlijk om het veld een achtergrondkleur te geven, die je verwijdert (of verandert) als het veld een waarde krijgt. De ingewikkeldere methode is om beide situaties (leeg en niet-leeg) af te vangen met expressies.
Leeg veld: Expressie = [Veld] Is Null
Veld gevuld: Expressie = [Veld] Is Not Null
 
Michel,

Dank ga vanavond gelijk proberen. Even uit mijn hoofd. In verwaardelijke op maak kan ik een expressie maken. Waar plaats ik de door jou gegeven oplossing?

Dank als altijd.

Risk
 
Voorwaardelijke opmaak kent 3 triggermomenten:
1. Veldwaarde is
2. Expressie is
3. Veld heeft focus
De formule werkt bij de trigger Expressie is. En waar je hem moet zetten is dan wel heel erg simpel, want Expressie heeft maar één tekstvak ;)
 
Michel,

Het werkt.

Weer wat geleerd. Toch dat VBA boek maar eens aanschaffen.

Risk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan