• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Veld/kolom splitsen? (nummers - straatnaam)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heinikken

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
Ben ik weer met mijn adressenbestand.
Nou wil ik de adressen inlezen in ons eigen systeem, alleen in dit adressenbestand (.CSV) staan zowel de straatnaam als het huisnummer in 1 veld, en die 2 zouden in aparte velden (kolommen) moeten staan. Bestaat er een manier om dit alsnog te scheiden?

Laatst bewerkt:
Eerst kolom selecteren, dan in het menu kiezen: Data --> Text to columns enzovoort.

Dat is opzich een oplossing, maar niet ideeal.
De adressen zijn nl zo ingevoerd: haagwinde 2.
Bij bovenstaande oplossing zou ik dus op moeten geven dat de gegevens gescheiden zijn door een spatie.
Tot zover gaat het goed.
Maar wat nou al het adres is: Storm van 's Gravenzandeweg 3 - 2 hoog.

Dan worden ook de overige gegevens verdeeld over nieuwe kolommen. En geloof me...dit komt vaak voor :(

Bestaat er niet iets dat je alles vanaf het eerste cijfer kan splitsen ofzoiets?

en wat doe je dan met Willem 2 laan 64?
Er zijn verschillende opties mogelijk om het grootste deel van je adressen op de juiste manier te scheiden, een deel zul je altijd handmatig goed moeten zetten.

In de meeste gevallen zal hetgeen dat achter de laatste spatie staat het huisnummer betreffen.

Hiervan in bijgaand sheetje een voorbeeld.
Markeer de adressen die je wilt laten splitsen en klik op de knop.

Bijlagen

2 opties

Hallo

met - data - tekst naar kolommen

of met formule in B1

=DEEL(A1;VIND.ALLES(" ";A1)+1;7)
alles na de spatie wordt weer gegeven

mvg Imod

@Jan
Dat ziet er goed uit!
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik die macro dan in mij bestand kan verwerken, maar dat zie ik maandag wel.
bedankt iig!

huisnummers afsplitsen

Ik heb via dit forum voor het zelfde probleem de volgende oplossingen doorgekregen, die perfect werken:
kerkstraat 48 kerkstraat 48
1e dwarsstraat 48-huis 1e dwarsstraat 48-huis
postbus 22225 postbus 22225
PO-box 2222435 PO-box 2222435
Jacoba van Beijerenallee 27 rood Jacoba van Beijerenallee 27 rood

Als het huisnummer altijd achteraan staat en niet langer is als 4 karakters kun je met onderstaande formule het huisnummer apart zetten.
Complete adres staat in dit geval in A2.
Deze formule in E2
=RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.SPEC(" ";A2;LENGTE(A2)-5))
Hiermee wordt vanaf het 5e karakter vanaf rechts gezocht naar een spatie. Wat daarna komt wordt als huisnummer beschouwd.
Voor het zoeken vanaf bijv. het 8e karakter vanaf rechts 5 wijzigen in 8.
Adres 1e jacoba van Beijerenstr. 23-huis geeft bij 5 geen apart huisnummer. Bij 8 wordt het huisnummer 23-huis.
Deze formule in D2
=LINKS(A2;LENGTE(A2)-LENGTE(E2)-1)
Deze zet de straatnaam in cel D2.
De laatste -1 is om de eindspatie weg te halen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan