veld met meerdere waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hobielasseel

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2011
Dag allemaal

ik ben momenteel bezig met een draaiboek te maken voor een kermis deze zomer in access.

Hiervoor heb ik een tabel gemaakt met alle medewerkers in
Per dag maak ik ook een tabel waar alle taken van die dag instaan en met behulp van de wizard opzoeken haal ik zo alle namen uit de tabel met de namen en ik sta uiteraard meerdere waarden toe.

Met het vorige systeem in excel stond er bij iedere taak en medewerker een vakje ok zodat we wisten dat die medewerker die taak zou doen en voor welke taken we nog iemand zochten.

Nu is het zo dat ik in access alleen maar een vakje ok bij de taak kan zetten en niet zoals in de oude versie bij iedere medewerker die bij een taak staat.

Hoe kan ik dit in access wel doen ?

via deze link vinden jullie het nieuwe access bestand: https://drive.google.com/file/d/0BzvXnB47v4qxbXpUa0otRzZHU2c/edit?usp=sharing
in bijlage vinden jullie de oude versie
Bekijk bijlage Werknota.xlsx

Alvast Bedankt
Groeten Hobie

Laten we bij het belangrijkste punt beginnen:
... een kermis deze zomer in access.
In Access is het natuurlijk elke dag kermis, niet alleen in de zomer :).
Maar zonder gekheid: ik snap niet waarom je voor elke dag een aparte tabel maakt, lijkt mij erg onhandig. Entiteiten (= objecten zoals planningsdagen) die identiek zijn, horen bij elkaar in één tabel. Maandag onderscheidt zich in niets van donderdag, behalve dat het een andere dag van de week is, maar het blijft gewoon een datum. Dus gooi alle losse tabellen in eén tabel, en een groot deel van je (toekomstige) problemen ben je al voor.
Daarnaast gebruik je keuzelijsten op basis van een tabel, en ook dat raad ik je ten zeerste af; doe dat alleen voor keuzelijsten op basis van vaste waarden, zoals de 7 dagen van de week. In een tabel wil je altijd kunnen zien wat er echt wordt opgeslagen, en niet een alias ervan. Bovendien sla je van de medewerkers niet de ID op, maar een tekstveld. Ook niet handig. Dus dat zou ik ook aanpassen.
Verder zie ik de overeenkomst tussen je db en je excel sheet nog niet, ook al omdat je wel rapporten hebt, maar geen invulformulieren. En die heb je toch ook nodig, al was het maar omdat je daar wél keuzelijsten op kunt maken die zinvol zijn :).

Daarnaast gebruik je keuzelijsten op basis van een tabel, en ook dat raad ik je ten zeerste af; doe dat alleen voor keuzelijsten op basis van vaste waarden, zoals de 7 dagen van de week. In een tabel wil je altijd kunnen zien wat er echt wordt opgeslagen, en niet een alias ervan. Bovendien sla je van de medewerkers niet de ID op, maar een tekstveld. Ook niet handig. Dus dat zou ik ook aanpassen.

Bedoeling is dat de namen uit die tabel komen omdat we deze tabel ook doorgeven aan de verzekering zodat iedereen verzekerd is daarom gebruik ik geen vaste waarden omdat het heel eenvoudig is om dan iemand nieuw toe te voegen.

Wat je bedoelt met het tweede van het ID versta ik niet echt ?

De invulformulieren heb ik nog niet gemaakt omdat de structuur van de tabellen en zo verder nog niet volledig is en ik zou dan ook iedere keer de formulieren moeten bijwerken.

Dat ik alles best in 1 tabel kan plaatsen lijkt mij zeker geen slecht idee en ga ik ook toepassen.

Alvast bedankt

Hobie Lasseel

Met alles wat hier gezegd is ben ik al eens aan de slag gegaan.
Ik hoop dat dit het al makkelijker maakt om het probleem op te lossen.

Hier kan je het aangepaste bestand downloaden.

Alvast Bedankt
Hobie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan