Veld uit Query "kopieren" naar formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

nick w

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2010
Goedemorgen,

Ik heb een formulier waarin een totaal van een som moet worden weergegeven.
Daarvoor heb ik een query gemaakt met een simpele berekening erin.
Deze query geeft het antwoord van die berekening.

Is het mogelijk dat ik op de één of andere manier, het antwoord van die berekening een soort automatisch "kopieer" naar een veld van een tabel/formulier (waarna er weer een andere berekening op los gelaten kan worden)?

Ik kan geen voorbeeld geven, ik ben nog bezig met het FO en TO.

Bij voorbaat dank!

Als je de uitkomst van de berekening op wilt slaan, zou ik de berekening op het formulier laten doen, en niet in een query, al mag dat uiteraard wel; een berekend veld in een query is immers niet gekoppeld aan een tabelveld. Als je gegevens uit een formulier wilt opslaan/uitlezen uit een tabel, dan moeten alle gegevens gekoppeld zijn aan een tabelveld. Dat geldt dus ook voor je berekend veld. Op het formulier zul je die moeten koppelen aan een tabel. Je hebt je formulier waarschijnlijk al gekoppeld aan de query met de berekening, en dat levert dus een probleem op.
Mijn oplossing zou dus zijn om het formulier aan de betreffende tabel te hangen, de berekening te laten uitvoeren bij de gebeurtenis <Bij aanwijzen> van het formulier, en de uitkomst van de berekening in een tekstveld op het formulier te zetten. Dit tekstveld is dan gekoppeld aan het daarvoor bestemde veld in de tabel.

Hartelijk bedankt voor je reactie!

Inderdaad, dit is makkelijker als werken met een Query.

Alleen ik neem aan dat je "Bij aanwijzen" bedoelt in het Eigenshappenvenster onder het tabblad "Gebeurtenis"?

Ik heb hier wel heel veel "Bij ......." velden, maar niet "Bij aanwijzen"..

Hoe kan dit?

Dat bedoel ik inderdaad... De eigenschappen die je ziet bij Gebeurtenissen zijn afhankelijk van het actieve object. Selecteer je een tekstvak, dan zie je andere eigenschappen dan bij een label bijvoorbeeld. Om de eigenschappen van het formulier te zien moet je, als je een formulier opent gelijk op de knop Eigenschappen klikken. Of, als je al aan het werk bent op het formulier, op de donkergrijze achtergrond klikken, of op het vierkantje waar de linialen samenkomen (als je de linialen aan hebt staan).

Ik heb een niet-afhankelijk tekstvak. Als ik daarin ga staan, hoor ik toch "Bij aanwijzen" te zien te krijgen?

Niet in het tekstvak; deze eigenschap is alleen beschikbaar voor het formulier. En dat is ook wat je wilt, want de berekening moet worden uitgevoerd als je naar een ander record bladert. Voor elk hoofdrecord moet immers de berekening worden uitgevoerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan