Opgelost velden beveiligen tegen per ongeluk wijzigingen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Berichten
130
Ik zou graag de velden willen beveiligen zodat er niet per ongeluk iets gewijzigd wordt door gebruikers/raadplegers.
Maar wel zodanig dat ik zelf wel mutaties kan aanbrengen nieuwe records kan inbrengen of verwijderen.
 
'Velden beveiligen' kan niet, dat kan alleen als je de gebruikers via een formulier laat werken. Overigens zou ik dan niet velden beveiligen, maar records. Oftewel: voorkomen dat je gegevens op een formulier kan invoeren/muteren/verwijderen. Dat is namelijk heel simpel in te stellen.

Zelf gebruik ik vaak een tabel met gebruikersrechten, zodat je op basis van de persoon die inlogt in de database alles netjes kan instellen. Zodat de ene gebruiker wél mag invoeren/muteren, en een ander niet. Maar het kan natuurlijk ook op basis van een formulier ingesteld worden.
 
Bedankt voor het antwoord. Waar kan ik terugvinden in de cursus hoe ik dit kan doen.
Probeer ik het eerst op deze manier
 
Ik weet niet meer of ik het specifiek heb behandeld, maar er zijn wel voorbeelden geplaatst met beveiligingen. In eerste instantie is het simpel in te stellen op een formulier; als je naar de Eigenschappen gaat van het formulier (dus niet van een veld of sectie), dan ziemjemop het tabblad <Eigenschappen> met welke opties je een formulier kunt beveiligen tegen muteren, toevoegen en wijzigen. Wat je dan doet, als een gebruiker een formulier opent, in de Usertabel kijken (met een recordset) welke rechten die gebruiker heeft, en op basis daarvan het formulier instellen. Een gebruiker die niet mag verwijderen krijgt dan geen knop Verwijderen te zien (en heeft uiteraard die optie ook uit staan) etc.

Kom je er niet uit: maak dan een voorbeeldje, dan helpen we je daar uiteraard mee. En kom je er écht niet uit, dan heb ik uiteraard wel een voorbeeldje liggen :).
 
Als oplossing heb ik het bestaande formulier gekopieerd.
Door het formulier te beveiligen kon ik ook geen gebruik meer maken van de filterknoppen in de koptekst.
Ik heb de velden stuk voor stuk beveiligd tegen bewerking.
Dit is misschien niet de beste oplossing maar hij werkt wel.
Zie bijgaande bestandjes.
 

Bijlagen

  • AFNS_02.zip
    637,2 KB · Weergaven: 3
  • Post54 - kopie.zip
    161,9 KB · Weergaven: 2
Je hebt nu een formulier waarop je kunt muteren en een waarop dat niet mogelijk is. En nu? Ga je de database splitsen en aparte front-ends maken voor raadplegers en muteerders?
 
Ik begrijp jouw reactie Peter.
Wij zijn echter met zijn tweeën die van de database gebruik maken.
nr1 gebruikt hem alleen om te raadplegen. In de toekomst wellicht meer.
nr2 (ben ik) gebruikt hem te vullen, wijzigen en/of verwijderen.
Om te voorkomen dat nr 1 abusievelijk wijzigingen aanbrengt heb ik deze oplossing toegepast.
Wellicht verdient hij niet de schoonheidsprijs maar volgens mij werkt hij.
Maar mochten er andere/betere oplossingen zijn dan hou ik mij aanbevolen.
 
Je oplossing werkt zolang nr1 niet "per ongeluk" jouw formulier opent en "per ongeluk" wat muteert (toevoegt, wijzigt of verwijdert).
In post #4 staat een oplossingsrichting.
Een andere oplossingsrichting is het splitsen van de database in meerdere front-ends (formulier, query's, rapporten) en een back-end (de tabellen). Je kan dan per (soort) gebruiker een front-end maken met de voor die gebruiker(s) relevante formulieren. Of dat werkt is mede afhankelijk van de manier waarop jullie werken (op een netwerk?).
 
Ik begrijp jouw reactie.
Hoewel zeker niet de schoonheidsprijs probeer ik het te ondervangen door de database te laten open met het zgn raadpleegformulier. De layout (kleurstelling) van de formulieren wordt aangepast (verschillende kleuren). Wellicht nog een een waarschuwingstekst op het bewerkingsformulier zetten.
NB: wij werken op een en dezelfde stand-allone DesktopPC . Deze is beveiligd met een wachtwoord
 
post #4 is i.v.m. mijn beperkte kennis van Access nog een brug te ver.
Ben nu eerst nog een uitleendatabase aan het opzetten. Komen ook vragen naar voren.
Maak hier een apart berichte voor.
 
Gebruik één formulier voor alles, zoals ik in het begin heb aangegeven. Zo moeilijk is dat niet :).
 
Dit is misschien niet de beste oplossing maar hij werkt wel.
Ik kijk morgen wel even naar je database, want je gebruikt op zeker niet de beste oplossing. Lijkt mij een simpele aanpassing. Ik mag toch wel hopen dat je per gebruiker apart inlogt op de computer? Dus dat je op basis van de inlognaam de rechten kan instellen?
 
Wij gebruiken met zijn tweeën de computer met 1 wachtwoord. Is geen probleem.
PC wordt alleen gebruikt voor opzoeken voorbeelden om klienten te laten schilderen en de opslag van de database collectie.
 
Dan heb je dus een inlogschermpje nodig waarin elke gebruiker zijn eigen inlognaam en we heeft op de database. En op basis daarvan stel je de formulier rechten in.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan