Ik begrijp enigszins dat het problemen kan gaan opleveren.
Zou niet weten hoe.
Je spreekt jezelf een beetje tegen nu

. In een database wil je gegevens opslaan, en daar bestaan logische regels voor. De meest elementaire vorm van normaliseren noemen we de eerste normaalvorm (1NF). Daarbij kijk je naar de volgende aspecten:
• Een tabel is de representatie van een 'ding' uit het systeem dat je maakt. Bijvoorbeeld een bestelling, een klant, een contactmoment, een product, etc.
• Elke rij in de tabel is een uniek exemplaar van dat 'ding'. Een rij vertegenwoordigt bijvoorbeeld 1 bestelling, 1 klant, 1 contactmoment, 1 product, etc.
• Elk veld bevat maar één waarde. Een adres bijvoorbeeld hoor je op te slaan in aparte velden voor de straatnaam, het huisnummer en de huisnummerextensie.
• Elke tabel heeft een primaire sleutel: een zo klein mogelijk aantal velden dat een rij (record) uniek identificeert.
Je tabellen voldoen redelijk aan de 1NF. De tweede normaalvorm (2NF) gaat hier op verder; nu gaan we redundante (herhalende) gegevens verwijderen.
• De database voldoet aan alle regels van de eerste normaalvorm.
• Zo min mogelijk gegevens worden dubbel opgeslagen in de database.
• De velden die geen primaire sleutel zijn, zijn afhankelijk van de primaire sleutel.
En hier gaat jou tabel dus de teil in, want de valutavelden voldoen niet aan de 2 nieuwe punten. Om te beginnen: ze vertegenwoordigen allemaal hetzelfde object: een bedrag dat betaald of ontvangen wordt. Alleen heb jij daar meerdere velden voor gemaakt, en dat is dus in strijd met de 2NF. En dat levert als onmogelijke constructie op dat één betaling in meerdere velden tegelijk kan worden opgeslagen; er is niemand die je daarbij tegenhoudt. Ik kom dat ook (zeker binnen het forum) tegen bij mensen die in één tabel zowel een datumveld, een jaar en een maand zetten. Met als resultaat dat je de datum 12-6-2015 kunt invoeren en tegelijk als jaar 2014 en als maand 11. Wat, op basis van de datum dus absoluut niet zou moeten mogen! Ja maar, hoor je dan, ik wil kunnen filteren op jaar en maand! Snap ik, maar regel dat in een query!
En dat is dus de reden waarom je het niet op die manier moet doen. Bovendien zit je met je berekeningen straks ook enorm te klootviolen omdat je die berekeningen op meerdere velden moet maken i.p.v. op één veld. Kortom: bezint eer ge zo door gaat, want het is de verkeerde weg

.