• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Velden met tekst en hyperlink veranderen in alleen hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulus1969

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2009
Ik heb een groot excel bestand met 10.000 links.

In kolom A heb ik woorden staan die een hyperlink bevatten. Klik ik op het woord in kolom A dan ga ik naar de URL in de hyperlink. Ik zou nu graag in kolom B de URL zichtbaar willen maken, zodat je de URL ziet ipv de beschrijving.

Als ik kolom A copieer en als tekst plak dan krijg ik alleen het woord in kolom B en is de hyperlink verdwenen. Weet iemand een manier om alleen de hyperlink te kopieren?

Doe eens een voorbeeldbestandje aub.

Je zegt bvb. niet of het linken zijn met de HYPERLINK functie, of via Invoegen > Hyperlink.

Wigi

Het zijn linken die er niet met een functie inzitten. De velden zijn gekopieerd uit internet explorer en geplakt in excel. Bij dit knippen plakken zijn zowel de beschrijving als de hyperlink meegenomen.

Een nieuwe functie in VBA:

Code:
Function HyperlinkTextWeergave(Cel As Range)
  On Error GoTo GeenHyperlink

If Cel.Count = 1 Then
    HyperlinkTextWeergave = Cel.Hyperlinks(1).Name
    Exit Function
  Else
    MsgBox "Je hebt meer dan 1 cel geselecteerd", vbOKOnly, "Cel Selectie fout"
  End If

GeenHyperlink:
  HyperlinkTextWeergave = ""
End Function

Plak dit in VBA in een module, en dan kan je in je bestand bvb. gebruiken:

=HyperlinkTextWeergave(A1)

en doortrekken naar beneden.

Wigi

Bedankt voor je hulp.
Ik ga nu kijken of ik het aan de praat krijg. Ik heb namelijk nog nooit met VBA gewerkt.
Dat is een macro? In 2003 moet ik dus bij Extra > Macro > Visual Basic Editor gaan zoeken/spelen?

Neen, dit is een functie.
ALT-F11 >> Invoegen >> Module >> Functie Plakken

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan