velden onder elkaar plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

yentldj

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2013
dag allemaal

ik heb 2 tabellen met in 1 tabel damesnamen en de andere herennamen.

ik wil nu een rapport maken zodat de dames en de herennamen onder elkaar komen te staan telkens in een andere rij.

ik heb al relaties gemaakt

weet er iemand of dit kan?

groetjes

Wat bedoel je precies met 'onder elkaar'? Als je de data in 2 groepen wilt zetten kun je een groep maken op basis van het geslacht veld. Er vanuit gaande dat je dat hebt.

dus ik heb 2 tabbellen in de ene met vrouwen namen en de andere met mannennamen nu wil ik dat zo :

mannennamen (een hele lijst) maten van de mannen
vrouwennamen (een hele lijst) maten van de vrouwen

het gaat over een database met kledingmaten

Het concept van twee aparte tabellen snap ik totaal niet, en is ook bepaald niet logisch voor een database. Gewoon alles in één tabel zetten met een keuzevak erbij voor Man/Vrouw en je hebt een perfecte tabel en kunt precies maken wat je wilt. Nu moet je behoorlijk gaan goochelen... Truc 1: je hebt een UNION quey nodig om de twee tabellen samen te voegen tot één query. Elke losse tabel heeft een extra veld Geslacht nodig met de toepasselijke waarde. (Die stap had je dus kunnen voorkomen). Truc 2: in je rapport kun je dan de groepering aanbrengen op basis van het geslacht veld.

Afgezien van het feit dat Octafish helemaal gelijk heeft met zijn reactie alles in één tabel te zetten, gesteld dat het je lukt om een rapport voor de heren en een ander rapport voor de dames te maken, kun je deze 2 in één rapport krijgen door 2 subrapporten in één rapport te zetten. Maar ik zou een veld geslacht toevoegen (dit zou eenvoudigheidshalve zelfs een ja/nee veld kunnen zijn, dan wel even een sexe vriendelijk labeltje er aan plakken, anders krijg je commentaar) en de tabellen samenvoegen, als ze gelijk van opbouw zijn, is dat een simpele knip/plak actie ala Excel, wel eerst het geslachtsveld toevoegen.

@Johgs: je hoeft natuurlijk maar één rapport te maken; 2 rapporten samenvoegen als subrapport op een hoofdrapport is een erg onhandige werkwijze. Je kunt er namelijk één query voor maken, en met een groepering de groepen apart zetten in het rapport. En om de 2 tabellen samen te voegen ga je ook niet knippen en plakken zoals je voorstelt, maar gebruik je toevoegqueries :).

Voor een eenmalige toevoeging is een query maken ietwat omslachtig, zeker met een kleine tabel.
Ik veronderstelde dat ts al de afzonderlijke rapporten zou hebben voor m/v en dan is een samengesteld rapport makkelijker te maken voor ts.

Bericht 1#: "ik wil nu een rapport maken". Het rapport (of de rapporten) zijn er volgens mij nog niet :).

Ik wil nu een cocktail maken.
Dit wil niet zeggen dat ik dat voor 't eerst doe, alleen dat ik daar nu zin in heb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan