Dag allen,
Ik ben redelijk goed met Excel, maar nu heb ik toch iets waar ik erg veel moeite mee heb.
Ik heb mijn data, maar dan met dummy data, in een Excel document gezet. Per stap.
Het doel
Het gaat om een rapportage maken van onze kamers, in een hotel.
De export van ons systeem is volledig, maar lastig uit te splitsen naar data die ik daadwerkelijk wil hebben.
Wat ik wil weten?
In de basis, wil ik weten welke kamers op welke dagen bezet waren/zijn. Maar daarnaast wil ik zoveel mogelijk informatie bewaren.
Stap 1
De export (dummy data) uit mijn reserveringssysteem:
Het probleem is:
1. Alle kamernamen in 1 kolom samen staan, gescheiden door een komma
2. Alleen de check-in datum en aantal nachten opgeslagen staan. Niet de dagen dat de kamer bezet is.
Stap 2
Het is mij gelukt om:
1. De kamernamen te scheiden (Excel functie Gegevens>Tekst naar Kolom)
2. De bezette dagen uit te splitsen (met behulp van een gelijk/groter dan functie per dag, en check-in dag +1 te doen.
>> Als je de functie wilt bekijken, moet je het formule veld 3 hoog maken. Zo probeer ik de formule overzichtelijker te maken.
Stap 3
Hetgeen wat niet lukt (en ik in het voorbeeld handmatig heb gemaakt):
Ik wil per datum EN per kamer 1 rij, met alle daarbij behorende informatie.
Hieruit kan ik vervolgens verschillende draaitabellen maken met de informatie die ik wil hebben. Zo heb ik een uitgebreide dataset waar ik alles uit kan halen wat ik wil.
Als ik stap 2 beter over kan slaan en het op een andere manier kan doen, dan mag dat ook. Graag! Of elke andere mogelijke manier waarop ik mijn eerder gedefinieerde doel kan bereiken.
Alle hulp word erg gewaardeerd.
Alvast bedankt (al is het alleen maar voor het nemen van de tijd om alles te lezen)
Groet,
MrMB
Ik ben redelijk goed met Excel, maar nu heb ik toch iets waar ik erg veel moeite mee heb.
Ik heb mijn data, maar dan met dummy data, in een Excel document gezet. Per stap.
Het doel
Het gaat om een rapportage maken van onze kamers, in een hotel.
De export van ons systeem is volledig, maar lastig uit te splitsen naar data die ik daadwerkelijk wil hebben.
Wat ik wil weten?
In de basis, wil ik weten welke kamers op welke dagen bezet waren/zijn. Maar daarnaast wil ik zoveel mogelijk informatie bewaren.
Stap 1
De export (dummy data) uit mijn reserveringssysteem:
Het probleem is:
1. Alle kamernamen in 1 kolom samen staan, gescheiden door een komma
2. Alleen de check-in datum en aantal nachten opgeslagen staan. Niet de dagen dat de kamer bezet is.
Stap 2
Het is mij gelukt om:
1. De kamernamen te scheiden (Excel functie Gegevens>Tekst naar Kolom)
2. De bezette dagen uit te splitsen (met behulp van een gelijk/groter dan functie per dag, en check-in dag +1 te doen.
>> Als je de functie wilt bekijken, moet je het formule veld 3 hoog maken. Zo probeer ik de formule overzichtelijker te maken.
Stap 3
Hetgeen wat niet lukt (en ik in het voorbeeld handmatig heb gemaakt):
Ik wil per datum EN per kamer 1 rij, met alle daarbij behorende informatie.
Hieruit kan ik vervolgens verschillende draaitabellen maken met de informatie die ik wil hebben. Zo heb ik een uitgebreide dataset waar ik alles uit kan halen wat ik wil.
Als ik stap 2 beter over kan slaan en het op een andere manier kan doen, dan mag dat ook. Graag! Of elke andere mogelijke manier waarop ik mijn eerder gedefinieerde doel kan bereiken.
Alle hulp word erg gewaardeerd.
Alvast bedankt (al is het alleen maar voor het nemen van de tijd om alles te lezen)
Groet,
MrMB