Veldnaam in Query tonen met andere naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

roeljongman

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 mei 2010
Office versie
Microsoft 365
Hallo Experts,

Ik heb een vraag over een database waarin ik ca 12 tabellen heb met nogal technische veldnamen als "qjn12000" en zo verdeeld over die 12 tabellen zijn dat ruim 500 kolommen / velden met een dergelijke technische naam. De tabellen zijn afkomstig uit Excel.

Ik heb ook meegeleverd gekregen in de excelset een tabblad waarin een veldnaam omschrijving staat voor iedere technische veldnaam (qjn12000). .
Nu dacht ik het eerst simpel op te lossen door de technische veldnamen te vervangen door de verldnaamomschrijving in excel en daarna pas importeren. Dit is echter niet te doen omdat de veldnamen nogal beschrijvend zijn. Sommige zijn wel 245 karakters lang en ook veel leestekens e.d. wat ze ongeschikt maken als veldnaam daarom heb ik het tabblad met veldnaamomschrijvinge ook geimporteerd in Access als tabel.

Mijn vraag is: Is het mogelijk of eigenlijk hoe is het mogelijk om in Access in een query de juiste Veldnaamomschrijving te zoeken bij de Veldnaam van de Access tabel. zodanig dat het in de query de technische veldnaam vervangt.

groet,
Roel

Laatst bewerkt:
Je zult toch iets moeten doen met je veldnamen, want een veldnaam mag maximaal 64 karakters zijn.
Je kunt hooguit een formulier maken waarbij je de tabel met veldnamen gebruikt om tekstvelden op een formulier te vullen, waardoor het lijkt alsof je kolomkoppen vult met de naam. Maar of dat uiteindelijk een leesbaar formulier op gaat leveren met zoveel karakters, ik vraag het me af....

Tsja, vermoedde al dat het lastig zou worden.. toch maar stuk of 400 logische veldnamen gaan bedenken maandag..

thanks

veldnamen

roeljongman,

Als ik het goed begrijp hebt je nu in de tabel de namen qjn12000 enz staan.

Lijkt mij dat wanneer je een extra tabel maakt met die veldnamen en de Excel namen (extralang) dat je deze de Excelnamen met een Dlookup in een tekstvak in je formulier kan laten zien.

Groet, Cor.

@Pletter:
Dat gaat niet werken, omdat de maximale veldlengte 64 tekens kan zijn in een tabel of query. En de TS heeft al aangegeven dat hij veldnamen heeft tot 250 karakters. Zoals ik al eerder had gemeld...

veldnamen

Michel,

Als je een tabel maakt met als veldnaam verkort en een veldnaam lang waarin je in de veldnaam verkort A zet en in veldnaam lang ABCDE zet dan kan je door gebruik te maken van

Screen.ActiveControl

Met een Dlookup de Lange-waarde ophalen die overeenkomt met de verkorteveldnaam.

En dat doe je op een formulier, zoals ik al had aangegeven.... Maar zelfs als je dat zo oplost, dan krijg je een volgslagen onleesbaar formulier, omdat de tekstvakken veel te groot moeten worden om de tekst te laten zien.
Kortom: dit is een heilloze weg en oplossing. De enige zinvolle oplossing is het maken van veldnamen die a) zinvol zijn voor het veld en b) binnen de 64 tekens blijven.

veldnamen

Michel,

Ik geef ook aan dat je de langeveldnamen in een tekstvak laat zien, dit om extra info te geven over de korteveldnamen.

... En ook dat stond al in mijn eerdere post ;) Het heeft weinig zin om verschillende keren dezelfde tips te geven, als de TH zelf nog niet gereageerd heeft, of, zoals in dit geval, al heeft aangegeven dat hij een andere oplossing gaat zoeken.

Bedankt voor het meedenken, ik ga de optie van het formulier nog wel bekijken maar ik denk dat octafish gelijk heeft en het niet echt leesbaar word. De kunst word om goede veldnamen te bedenken die de vraag juist samenvatten.. maar dat gaat wel lukken..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan