Veldvolgorde bij import van Excell bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvdlee

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2013
Ik gebruik sinds kort Access 2010, en merk dat als ik een Excell bestand importeer, Access de veldvolgorde wijzigt.
Is dat ergens te regelen

Je geeft veel te weinig informatie, dus een compleet antwoord is onmogelijk. Maar ik vermoed dat je de verkeerde techniek gebruikt. Als je helemaal niks regelt, importeert Access het bestand vermoedelijk (zou ik niet weten omdat ik het probleem nooit heb) op basis van alfabetische veldnamen. Dus dat kan dan best afwijken van de tabel.
Wat kun/moet je er aan doen? Om te beginnen: importeer nooit rechtstreeks in de tabel, maar in een nieuwe of tijdelijke tabel. Meer dan voldoende redenen om dat te doen: je voorkomt dubbele records in je eigenlijke doeltabel, je kunt de data nog even rustig controleren als dat nodig is, en je kunt de echte import gecontroleerd doen.
Andere techniek die je kunt gebruiken: maak een importspecificatie die je koppelt aan de import. Daarmee kun je de import wél opmaken volgens je wensen.

Ik probeer het iets uitgebreider.
Mijn excel bestand heeft de volgende velden
naam
voornaam
tussenv
achternaam
boek
bladnr
volgnr
type inschr
Avdm datum
memo

Als ik dat bestand importeer in Access 2010
(Tab Externe gegevens, Knop Excel)

Krijg ik het volgende resultaat, (als ik opgeef de sleutel van Access te gebruiken):
naam
tussenv
voornaam
achternaam
bladnr
boek
type inschr
volgnr
Avdm datum
Opm
memo

Als ik Importeer zonder sleutel van Access toe te voegen, behoud ik de veldvolgorde zoals in het origineel

Dus ik vraag me af hoe ik die volgorde in de hand kan houden.
Je kunt natuurlijk makkelijk met velden gaan slepen, maar mi. moet dat niet nodig zijn.

Waarom voeg je een (extra) sleutelveld toe aan een bestaande tabel? Die zou er al moeten zijn.

Waarom voeg je een (extra) sleutelveld toe aan een bestaande tabel? Die zou er al moeten zijn.

Dat was meer een toevalligheid.
Maar wat ik me afvraag, is, waarom verandert Access de volgorde van de velden dan?
En hoe is dat te beinvloeden?

Hoe heb ik al gezegd, door een importspecificatie te maken. Waarom? Tja, we hebben het hier wel over Microsoft...
Maar ofwel je importeert in een bestaande tabel (zou mijn keuze niet zijn) ofwel je importeert in een tijdelijke tabel, en dan heb je helemaal geen sleutelveld nodig. Als je een eenmalige import doet omdat je een nieuwe vaste tabel gaat maken, dan maakt het allemaal geen drol uit volgens mij, want je moet de tabel tóch fatsoeneren, omdat Access een zooitje maakt van de veldenstructuur. En dan zijn ze net zo makkelijk ook in de goede volgorde gezet.

OK, tja Microsoft... Ik zal me er bij neerleggen, en er verdacht op zijn.
Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan