Veldwaarde selecteren zonder filter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Hallo,

Ik heb al gekeken op het forum en op ms site maar kan de oplossing voor mijn (denk ik) simpel op te lossen probleem niet vinden.

Het volgende doet zich voor:

In mijn database heb ik bedrijven waarbij elk bedrijf in een rubriek is ingedeeld bijvoorbeeld bedrijf a,b,d,c,e vallen in de rubriek hoveniersbedrijven en bedrijven f,g,h,j,l,m vallen in de rubriek bloemisten.

Nu heb ik op mijn formulier een heel handige veldje waarmee ik via een rolldown-menutje alle bedrijven zie en wanneer ik deze selecteer komt desbetreffende bedrijf te voorschijn met bijbehorende gegevens waarbij zo ook de waarde die staat ingevuld bij het veld rubriek.

Nu wil ik ook een soortgelijk rolldown-menuutje creeëren voor het veld rubriek alleen krijg ik dan heel vaak dezelfde waarden te zien zoals onderstaand voorbeeld

hoveniersbedrijven
hoveniersbedrijven
hoveniersbedrijven
hoveniersbedrijven
hoveniersbedrijven
bloemisten
bloemisten
bloemisten
bloemisten
bloemisten
bloemisten

Graag zou ik alle waarden 1x willen zien en wanneer ik deze aanklik ik alleen de bedrijven zie die desbetreffende waarde hebben. Bijvoorbeeld alleen hoveniersbedrijven (filter).
Weet iemand welke gebeurtenisprocedure(programmacode) ik hiervoor kan gaan gebruiken?

Zo te zien heb je al een keuzelijst gemaakt, op basis van de tabel Bedrijven. Als je voor de rubrieken een eigen tabel hebt, (wat ik zou aanraden als je er heel veel hebt), dan kun je beter die tabel als Besturingselementbron kunnen gebruiken, omdat de rubrieken daar maar één keer in staan. Heb je maar een paar rubrieken, dan kun je misschien beter de optie <Lijst met waarden> gebruiken als <Type Rijbron>. Dan typ je vervolgens de verschillende rubrieken in de regel Rijbron, en dan is je keuzelijst helemaal klaar!

Als bovenstaande opties niet haalbaar zijn, of je toch op basis van de tabel Bedrijven wilt werken, dan zul je een kleine aanpassing moeten maken in de regel <Rijbron>. Daar staat nu waarschijnlijk iets als:
"SELECT Rubriek FROM Bedrijven"
Dat moet je veranderen in:
"SELECT DISTINCT Rubriek FROM Bedrijven"
En dan zou de lijst moeten werken.

Bedankt voor de reactie ik heb de rubrieken inderdaad in een aparte kolom gezet omdat het behoorlijk wat verschillende zijn namelijk 230 waarden. Ik ga er even mee spelen en kijk als ik eruit kom.

Beste Octafish,

Het is niet gelukt... ik doe wat fout.
Achter het veld bedrijfsnaam staat het volgende bij eigenschappen rijbron:

SELECT [T_Basis Adressen Stap 1].Id, [T_Basis Adressen Stap 1].Bedrijfsnaam FROM [T_Basis Adressen Stap 1] ORDER BY [T_Basis Adressen Stap 1].Bedrijfsnaam;

In T_Basis Adressen Stap 1 staan de bedrijven met adressen etc maar ook de rubriek...

Ik heb omdat er veel verschillende soorten rubrieken zijn een aparte tabel aangemaakt...

Het volgende heb ik gedaan:
Toevoegen keuzelijst met invoervak, De waarden zullen worden opgezocht in een query/tabel (dit geval tabel), het het veld rubriek geselecteerd, gekozen voor de waarde bewaren voor later gebruik, dan krijg ik bij eigenschappen rijbron het volgende
SELECT [TS_Rubriek].[idrubriek], [TS_Rubriek].[Rubriek] FROM [TS_Rubriek];

Wat kan ik hier nu het beste invullen... want bovenstaande is niet goed?

Je moet de code veranderen in:

SELECT Distinct [TS_Rubriek].[idrubriek], [TS_Rubriek].[Rubriek] FROM [TS_Rubriek];

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan