Venstergrootte in DW vastzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

roosje1996

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2007
Ik heb weer een probleem; ik wil dat mijn pagina's bij het openen door een bezoeker een vaste venstergrootte hebben, dus de 1024 x768 die ik nu hanteer. Ik wil dus geen scollbars, ja alleen bij het verkleinen van het venster... uitrekken van het venster moet dus niet kunnen....

Iemand die mij kan en wil helpen? :)

Alvast enorm bedankt!

Hoi roosje1996,
Dit kan je het makkelijkste doen door de <body> een vaste breedte te geven, en dan met margin automatisch voor links en rechts de site in het midden te zetten.
Bij een grotere resolutie dan 1024x768px komt ie dan keurig in het midden, bij 1064x728px zelf ook, en bij kleiner dan 1024x768px begint de pagina aan de linkerkant en moet je naar rechts scrollen om 'm helemaal te zien.

• De vaste breedte kan het beste iets van 980px zijn, dus niet de volle 1024px: want er moet ruimte gereserveerd blijven voor de scrollbar aan de rechterkant (dat is ong. 20px).
  • Verder is het bij een korte pagina zo, dat Firefox dan géén scrollbar-ruimte rechts gebruikt (Internet Explorer en anderen reserveren 'm wel: uitgegrijsd). Om bij FF springen van het midden te verhinderen als je van een korte naar een lange pagina wisselt, kan je FF forceren om toch scrollbar-ruimte te reserveren.
  • Dat doe je door de <html> een hoogte van 100% te geven (= hele beeldschermhoogte) + een opvulling van 1 pixel extra: padding-bottom: 1px.
    Dan kan je op een korte pagina de scrollbar 1px omhoog en omlaag bewegen. :)
    Voor langere pagina's maakt het niets uit: dan komt toch alles op het scherm.

Zo wordt de css:
Code:
html {
   height: 100%;
   padding-bottom: 1px;
   }
body {
   width: 980px;
   margin: 0 auto; /* = boven en beneden 0; links en rechts zoveel mogelijk en ook hetzelfde = gecentreerd */
   }
In dreamweaver moet je dit in het stylesheet opnemen, dan werkt het meteen voor alle pagina's van je site.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

BEdankt voor je reactie, maar nog niet helemaal wat ik bedoel... ik wil dat de bezoekers de pagina niet naar beneden kunnen uitrekken...in de breedte maakt het niet uit....

Hoop dat iemand dit weet?

Bedankt alvast!

:)

Hoi roosje1996,
Aha, je bedoelt dat de beeldhoogte niet hoger mag worden dan wat je voor 1024x768px hebt ontworpen.
  • NB: Dat is niet de hoogte 768px, maar minder, want de ruimte van de browserbalken (menubalk, adresregel, statusbalk) en de ruimte voor de Start-balk onderin moet daar nog van af.
  • Hoe veel ruimte er precies is, weet je niet, want dat hangt er bv. van af welke browser gebruikt wordt of hoeveel toolbars iemand aan heeft staan.
  • Voor de veiligheid zou ik bij een vaste hoogte niet veel groter gaan dan ca. 700px, en zorgen dat de scrollbar rechts zichtbaar blijft als dat te krap voor de browserinstelling is.
Ik heb testpagina's voor een paar varianten getimmerd:
Heb je daar iets aan?

Met vriendelijke groet,
CSShunter.

PS:
Voor Internet Explorer 6 moet er waarschijnlijk nog wat extra bij komen om de max. instellingen te laten werken.

Hoi,

Allereerst bedankt voor de reactie. Ik heb het geprobeerd maar het is niet helemaalwat ik wil/zoek.
Ik heb een nieuwe vraag geplaatst met de juiste vraag, een foto mee laten groeien bij het uittrekken van het venster...

bedankt alvast!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan