Ventilator blijft draaien sinds vista erop staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis226

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 feb 2007
Beste "Help mij" members.

Ik heb een vrij recente laptop, specificaties zijn:

Fujitsu siemens amilo xi 1526
intel(r) core 2 duo processor T 5500 1.66GHz
1022 mb werkgeheugen
nividia GeForce Go 7600
en 2 x 80 gig. schrijf

Ik heb al een hoop problemen gehad bij het installeren van vista eerst moest ik tijdens de installatie een stuurprogramma invoeren om me harde schrijven de detecteren. En daarna bij het installeren bleef hij hangen op 17% bij het uitpakken. Ik ben toen vista opnieuw op dvd wezen zetten en deze keer met een speed van 4x laten branden. En daarna wezen installeren zonder problemen.

Maar als ik nu vista opstart begint meteen me ventilator op volle touren te draaien. Terwijl als ik bij taakbeheer kijkt staat mij cpu gebruik op 3 procent en de comp. zelf voelt koel aan ongeacht hoe lang hij aanstaat. Bij xp ging de ventilator zelde aan alleen ff bij het opstarten van de comp. of bij een spel.

Ik wordt helemaal gek van en kan nergens een update ervoor vinden die hem stuurd.

KAn iemand me helpen. (alvast bedankt).

Maar als ik nu vista opstart begint meteen me ventilator op volle touren te draaien.
De voorgeïnstalleerde Fujitsu Siemens had waarschijnlijk een stuurprogramma die dit voor je regelde (speedstep misschien?).
Kijk eens op de website van de fabrikant of er Vista drivers voorhanden zijn (chipset?).
Grote kan dat deze niet leverbaar zijn overigens, de laptop werd met XP geleverd neem ik aan? Dan zal Vista een probleem worden.

Inderdaad ik kocht hem met windows xp media center. En op de sticker staat dat hij windows vista capable is ook komt hij gemakkelijk door alle tests.

Hij krijgt als cijfer een 4,4 in vista zelf. En als ik dit vergelijkt met andere computers is dit best aardig. Ook merk ik aan me processor lampje dat hij er weinig moeite mee heeft. Ik heb ook expres in de sidebar me cpu meter gezet en die staat voornamelijk rond 10 procent terwijl ik aardig wat programma's aan hebt staan inclusief word 2007.

Het probleem is waar kan ik die driver apart vinden. Ik heb alle drivers die fujitsu siemens op internet hebben gezet geinstalleerd. Maar geen van hen beheert me fan. (ventilator).

Het is niet zo heel veel geluid maar ik zit op kantoor met collega's die tegenover me zitten en zij hebben er best last van. Ik sta op het punt om voor dit probleempje me oude vertrouwde xp media center erop te zetten.

Je hebt de sata/raid controller met F6 tijdens setup moeten installeren? Dan is het belangrijk om na de installatie van het OS eerst de chipset controllers, (of software installation utilities, of nog een andere benaming) te installeren, dan de sata/raid gebruikersinterface, vervolgens de drivers voor grafische- en geluidskaart en dan pas overige software. Vista opnieuw op DVD gebrand? Heb je een gedownloade versie?

NB: ik lees nergens iets over temperaturen, is de cpu (te) heet? Hoor je wel de fan, gaat er niet een DVD-drive spinnen? Heb je bij de Siemens niet een CD met drivers e.d. gekregen?

Laatst bewerkt:
Na de installatie van vista heb ik ook eerst me chipset controler geinstalleerd. En daarna de rest van de drivers. Maar geen van hen stuurt me fan (goed), en hij gaat pas aan als hij vista aan het laden is tijdens opstarten.

Over vista ik heb hem van een vriend van me gehad. Ik had een hele tijd een error tijdens de installatie en later bleekt dat doordat zijn dvd te snel was gebrand een fout erop is gezet, alleen het gekke was dat alleen mijn laptop hem zag en die van hem zonder moeite eroverheen las.

De temperatuur van me cpu is ongeveer 44 / 48 graden. Maar het is echt me fan dat blijft draaien. En ik heb wel een dvd met driver's gehad alleen die kan die niet installeren bij vista.

Een zelf gebrande Vista, een CD met drives die je niet kunt installeren, een CPU-fan die gaat spinnen zonder dat de temperatuur dat nodig maakt? Je kunt Vista neem ik aan ook niet valideren bij Microsoft? Als ik jou was zou ik mijn laptop weer herstellen met XP MCE.

NB: in de BIOS valt soms iets in te stellen over het gedrag van de fan, maar dat is vaak niet meer dan "Low Speed" of "Out" bij "Idle".

Dat heb ik nu ook maar weer gedaan.

Ik heb nu me ouwe windows weer eop gezet xp media center, na de installatie had ik het zelfde probleem hij bleef draaien alleen toen ik de dvd met drivers had geinstalleerd doet hij weer normaal. Dus nu dat ik me laptop weer met de meegeleverde software heb geinstalleerd heb ik nergens last van. Dus ik mis zeker een driver voor me fan bij vista. Ik gaat het over een paar weken nog wel eens proberen om vista erop te zetten en misschien krijg ik dan wel de driver voor de fan van de meegeleverde dvd of staat hij op internet.

Bedenk wel: zowel het exemplaar van Windows als drivers voor het moederbord worden door OEM-fabrikanten vaak aangepast, toegesneden op hun systeem. Heb je b.v. een Intel-moederbord en haal je later bij Intel de controllers voor je moederbord op en niet bij Siemens, dan kun je ook problemen krijgen. En wat Windows betreft: Microsoft geeft meestal geen ondersteuning voor OEM-versies, omdat zij niet weten welke aanpassingen de OEM-er, of System Builder, heeft aangebracht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan