Ventilator blijft maar draaien

• Onderwerp starter Onderwerp starter pfoe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pfoe

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Hoi,

net een budget internetpc gekocht (http://www.azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product[224663]=1&product[7517]=1&product[5545]=1&product[243391]=1&product[59297]=1&product[217561]=1&product[252605]=1) en die werkt prima, behalve de ventilator. Die draait voortdurend op dezelfde snelheid (redelijk snel). Zelfs als ik de pc in stand-by zet, blijft hij draaien. Ik heb geprobeerd die snelheid met Speedfan te regelen, maar zonder succes. Ik heb ook eens in de BIOS-setup gekeken, maar daar heb ik maar niets veranderd om de boel niet om zeep te helpen.

Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen?

heb je em zelf in elkaar gezet? gaat het om de chassis fan of die van de cpu. kijk ook even of je em wel in de goede pinnen geklikt hebt.

Ik heb de pc in elkaar laten zetten door azerty. Het gaat om de chassis fan, misschien kan ik morgen eens kijken of alles goed vastzit..
edit: net even gekeken, alles zit wel vast, maar of die nu in de goede pinnen zit, geen flauw idee

Laatst bewerkt:
Hoeveel pinnen heeft je fan? En staat hij aangesloten op je voeding of op je moederbord?

Laatst bewerkt:
MSI heeft software op een cdtje erbij genaamd Corecenter, daarmee kun je de temperatuur grenzen regelen wat betreft de snelheden van je CPU maar ook van je northbridgefan (als je die er op hebt) Je kan dus een hele stille pc krijgen met de minimale benodigde luchtstroming...

Heeft jouw casefan maar 2 draadjes (rood/zwart) dan kun je daar de snelheid niet (softwarematig) van regelen.

Probeer het eerst es met de software ... Succes!

EDIT: in het BIOS kun je de snelheid van je casefan regelen, standaard staat deze op 100% ...
Deze optie is te vinden onder het kopje H/W monitor. Zie hiervoor blz 3-16 van je manual

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik schrijf dit met goede bedoeling dus niet boos worden maar misschien komt het gewoon door de kast zelf je hebt een kast en voeding voor net geen 40€ misschien dat er een wat minder kwalitatief goed koeler in zit en door de kast het geluid versterkt wordt,. en misschien is het handig om er voor 1 van 12 cm bij te zetten zou ook al kunnen helpen betere flow in ieder geval

Laatst bewerkt:
Ik had al zo'n vermoeden dat het aan de kast zelf zou kunnen liggen. De fan heeft inderdaad maar twee draadjes. Als je het niet softwarematig kan sturen, kan dat dan wel via het BIOS? Even de handleiding opnieuw controleren.
Een nieuwe fan van betere kwaliteit is misschien wel de beste oplossing dan.. Is het dan beter om de huidige te vervangen of gewoon er een bij hangen?

Vervangen natuurlijk, anders ben je nog steeds niet van het geluid af ;). BTW raad ik je een Antec TriCool aan, die kan je op 3 standen zetten, en de eerste stand is echt heel stil. En je kan er ook gelijk een ventilator-dempset bij kopen.

En wordt de fan nou op de voeding (grote stekker) of op het moederbord (kleine stekker) aangesloten? In het eerste geval valt er niks aan te regenlen...

Laatst bewerkt:
Ha, ik dacht al zoiets.. :p Maar er stond "erbij steken", dus dat moeten we even checken hé. Ik zal nog eens kijken, momentje..

edit: Oh, de snoodaard hangt vast aan de voeding! (Zo ziet het er toch naar uit)
Wat bedoel je eigenlijk met kleine/grote stekker?

Even kijken naar die TriCool :)

Laatst bewerkt:
De stekker van een drie-pins die aan je moederbord hangt is een stuk kleiner dan een die aan je voeding hangt (in dit geval 4 pins met 2 draadjes (2 pins niet gebruikt))

Advies opgevolgd: ik heb een Antec Tricool gekocht. :)

Nu moet ik de fan natuurlijk nog installeren. Waar moet ik hem dan precies op aansluiten?
Zijn er anders nog dingetjes waar ik moet op letten?

Als het goed is kan je hem op dezelfde plek aansluiten als de oude.
Voorderest zijn er geen speciale dingen. Je kan ook even een foto'tje van binnenin je kast maken zodat ik je preciese aanwijzingen kan geven :thumb:

BTW raad ik je aan om hem altijd op Low te houden, dan hoor je hem niet, maar hij heeft toch een flinke airflow.

Laatst bewerkt:
Gelukt!

Of dat denk ik tenminste. :P
Ik heb de fan vooraan moeten installeren, hij was namelijk te groot om achteraan te plaatsen. Ik veronderstel dat dat niet veel uitmaakt. Ik heb hem aangesloten op het moederbord (SYSFAN). Hopelijk is dat de juiste plek, maar aangezien hij toch draait.. :d
Ik ben alvast tevreden!

Alvast bedankt voor al jullie hulp! :thumb:

Alleen vooraan is niet ideaal, maar zoveel maakt het niet uit. Op het moederbord is de ideale plek. Geniet van de stilte (hoop ik:cool:)

Ideaal is het niet, maar alleszins voldoende. En idd, het vervelende geluid is weg!

Bedoel je met "Ideaal is het niet" de plek van plaatsing of de aansluiting? Want de aansluiting is goed hoor, op het moederbord, want de meeste moederborden regelen er nog wel wat aan. In ieder geval mijn OEM bordje wel (IPIBL-LB)

Ja, ik bedoel de plek van de plaatsing.
Alhoewel, nu kan je vooraan de groene LEDs goed zien. :p

Waar heb je hem eigenlijk vandaan? Want je kan hem misschien omruilen voor een kleinere.

In een winkel in Gent (Codima om precies te zijn), maar ik denk niet dat het nodig zal zijn, hoor. Het is geen superpc hé. ;) Alles werkt prima. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan