Ventilator draait / drivers draaiden even daarna niet meer..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Iemand vroeg mij zijn pc na te kijken omdat deze van de een op de andere dag ineens niets meer deed. Zodra ik de pc met de schakelaar achterop de voeding aan probeerde te zetten hoorde ik niets opstarten (zelfs de koelfan van de voeding niet) maar een h��l hoog frequent piepgeluid uit de voeding komen. De rest van de pc bleef dood.
Het leek mij duidelijk dat de voeding defect was. Dit was een 320W ATX voeding.
Ik heb dus een nieuwe voeding besteld (ATX 400W) en deze helemaal aangesloten.
Toen ik de pc voor het eerst aan zette leek alles goed op te starten. De koelerfan van de processor draaide en zowel de HD als de DVD speler begonnen te draaien en de monitor reageerde ook even kort. (kwam uit standby modus) Ook ging de groene controle led op het moederbord weer aan.
Aangezien de PC niet wilde opstarten heb ik deze weer uit gezet om de bekabeling (flatcables etc.) nogmaals te controleren. Dit alles zat goed aangesloten.
Toen ik daarna de pc weer inschakelde ging alleen de groene led op het moederbord aan en begon de fan op de processor weer te draaien, maar de DVD drive en de HD functioneren wederom niet. Ook krijg ik geen beeld op de monitor. (deze blijft in standby modus staan)
Wat ik daarna ook geprobeert heb, de pc funtioneert alsnog niet.
Ik heb toen de voedingsspanning op de HD connector en DVD connector belast gemeten en deze lijkt in orde. (5V en 12V)
Toch gaan beide drives niet draaien. Bestaat er de kans dat er iets mis is met het moederbord en dat ook de nieuwe voeding hierdoor geleden heeft ??
Wel vreemd dat de drivers wel spanning krijgen maar dat deze niet draaien. :(:(

Heeft iemand nog een tip wat ik nog zou kunnen proberen of kan ik deze pc (en nu ook de nieuwe voeding) als overleden beschouwen ??

Bij voorbaat dank voor uw tips / adviezen !!

Mvrgr. Mark

O ja.. de nieuwe voeding is overigens van het merk CoolerMaster en is 400W (80W meer dan de oude voeding)
Dacht het zekere voor het onzekere te nemen en een degelijke voeding van een bekend fabrikaat te bestellen en te monteren maar helaas... lijkt of ook deze voeding nu al niet meer functioneert..

Laatst bewerkt:
Ook waarschijnlijk - en zeker niet ongebruikelijk: als een voeding het begeeft kan er een gemene spanningspiek uit komen die (delen van) het systeem vernielt.
De kans bestaat dan ook dat onderdelen van het mobo kapot zijn en inderdaad - ook de hd en zo.
Om daar achter te komen zou je de bewuste hd in een andere computer kunnen testen. Ook zou je zo de videokaart en andere losse onderdelen (geheugen?) kunnen testen.
Het minst waarschijnlijk lijkt me dat de nieuwe voeding meteen al stuk is...
succes!

Het probleem is opgelost. De voeding functioneerde de volgende dag gewoon naar behoren. Ik heb wel alle overbodige hardware eerst uit de pc gehaald en met minimale configuratie opgestart en toen ging alles prima. Naderhand alles weer netjes terug gezet en de pc werkt nog steeds prima.

Bedankt voor jullie tips !!

Mvrgr. Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan