Ventilator naast monitor geeft vreemd effect

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Als ik mijn ventilator binnen een straal van 40 centimeter bij mijn monitor zet gaat 'ie vreemd doen. Allerlei gekke strepen en het beeld gaat trillen.
Met demagnetiseren los ik dit even op maar daarna gaat get gewoon weer verder. Enig idee?

Dat komt door het magnetische veld wat de motor uitstraalt.
Het is niet gezond voor de monitor / beeldbuis.
Beter de ven verder weg zetten.

Ik wist niet dat een ventilator dat ook al deed. Had wel zo'n vermoeden maar toch..

Is alleen als die aanstaat; maar zal wel logisch zijn dan denk ik.

Heb er ook eentje staan en gericht op de monitor, zit wel minstens 1 1/2 meter tussen.

Je krijgt hetzelfde effect als je een adapter (printer / scanner / modem) achter de monitor-voet legt.
Ook niet goed.

De kans bestaat dat er voor lange tijd kleuren vlekken of zelfs vervorming van het beeld optreed.
In enkel geval zelfs blijvende schade.

Neem dan de veilige ven..... (bijlage) :p

(maar IK heb een mobiele airco GEKREGEN :p:p)

Laatst bewerkt:
Zodan. Er lagen tot voor kort altijd 2/3 adapters naast de monitor.
Ook hangen mijn boxen aan de monitor; afradertje dus?

Momenteel is het allemaal wat vreemd hier vanwege een halve verbouwing dus staat PC ergens anders op een lessenaar, toetsenbord + muis op keukentafel en venitlator in vensterbank. Allemaal een beetje beholpen dus.

Scherm trilt nu nog maar een beetje, is voor max een weekje denk ik; kan die ook nog wel tegen...

Dus adapters en al die "troep" zover mogelijk ervandaan dus..

(hebben tft's hier ook last van eigenlijk? nee toch met die gel?)

Nee, tft hebben hier zover ik weet geen last van.

Een trafo met een WISSELSPANNING is uiteraard ernstig af te raden.

Een speaker die vanuit de fabriek aan de monitor hangt, kan blijven, omdat de monitor daarop gebouwd is.

Zet je een externe zware speaker naast de monitor (of zoal veel huishoudens speakers naast de tv) dan zie je daar in eerste instantie niet zo veel van.
Je raakt gewent aan het beeld.

Maar owee, wanneer je ze weghaalt..... groen / blauwe vlekken, vervorming......
Het hele beeld past zich aan aan de stabiele zware magneet......
Dus als je dat doet, laat dan de speakers het hele leven van de monitor op de zelfde plaats staan.

Een motor (of adapter) met een vuile wisselspanning / spoel / transformator is echt slecht voor de monitor.
De elektronika in de mon. krijgt een stabiel beeld dan niet meer voor elkaar, en krijgt (te)zwaar werk te verduren.
Zowel het beeld als de elektronika hebben een ernstig korter leven.

DOE EEN TEST:
Kijk naar de tv, en laat iemand anders je speakers van je stereo op ongeveer 1 meter van je tv op en neer bewegen......
Zie wat er met het beeld gebeurd!
Voorzichtig, niet te dichtbij !!!!!!!!!

Laatst bewerkt:
Aha

Het zijn 2 JBL boxjes die er vanaf het begin bijzaten. Je kon kiezen voor standaards of aan de monitor. Omdat ik toen even geen ruimte had heb ik voor de tweede gekoezen.
Wat ik merk is dat als ik ze nogal hard zet dat mijn beeld gaat vervormen, dus voor dat niveau laat ik het meestal aan mijn 2x 150 Watt steroboxen over. Die overigens zo'n 2/3 meter van de monitor af staan.

ik geloof niet dat ik iets van wisselspanning heb. Wat er dus tot voor kort bij de monitor stond:

Adapter Muis
Laadstation Muis (draadloos dus)
Adapter USB Hub
Adapter Scanner
Boxen

Nu toch de hele boel straks anders komt te staan raad jij me aan om het boeltje weg te halen daar?

Kijk; een beetje trillen was ik inderdaad aan gewend geraakt. Gelukkig heb ik nog geen toestanden meegemaakt zoals die vlekken. Wel eens gezien toen iemand een magneet bij een monitor hield die aanstond. Was inderdaad niet helemaal normaal...

Laadstation kan blijven, is geluikspanning, en geeft nagenoeg geen magnetisch veld.
De adapters beter verplaatsen.
]
Mijn pc's staan op een ladenkast naast m'n bureau. (2 pc's, 2 monitors, muizen, router, hub, scanner, printer....)
Alle bedrading en adapters liggen achter de kast op de grond.
Je ziet geen kabels, en je hebt nergens last van.
Tevens geeft dit voldoende lucht achter de kasten, omdat die 15 / 20 cm van de muur staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan