ventilator staat onnodig te blazen

Status
Niet open voor verdere reacties.

petert

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2002
Beste Help mij vrienden,
Graag jullie aandacht voor het volgende, ik heb sinds een klein jaar een packard bell computer echter deze maakt een flinke herrie ivm een ventilator die op hoge toeren staat te draaien terwijl de proc. amper word gebruikt. wie kan mij helpen aan een oplossing hiervoor.

Groetjes Petert

kijk effe in taakbeheer en kijk welk proces het meeste cpu vreet
als dat geen belangrijke is zoals msn beïndig dat proces en kijk of dat verschil maakt

Dat betekend dus dat de processor wel heet wordt, dat zou aan de koelpasta kunnen liggen. Dat is een soort pasta die zorgt voor betere geleiding van de warmte, zodat het niet tussen het koelblok blijft zitten. Misschien zit dat toch niet meer helemaal goed. Installeer eens SpeedFan en post de temperaturen, zodat ik het zeker kan weten.

Bete Ron,

ik heb gekeken in taakbeheer en daar is af te lezen dat er nog geen 5% van de cpu gebruikt word en dat is dus niet zoveel lijkt mij. is er niet een progje waarmee je de ventilator kan regelen??

Groetjes Petert

Beste gijsisok,

Ga ik gelijk ff doen. je hoort het zo.

Alvast bedankt. Petert

Met een beetje geluk kun je met speedafan de draaisnelheid van de ventilator regelen.
Dan is je probleem gelijk opgelost, maar het werkt helaas njiet altijd
Verder is speedfan niet altijd nauwkeurig.
pcwizard geeft meestal meer betrouwbare uitslagen.
mvg leo

Hoi,

En is alles een beetje stof vrij anders koelt hij ook niet fijn.

Modag

Bij deze de temp. en snelheden van de van.
met pc wizard gemeten.

Chassis Fan : 3068 rpm
Processor Temperature : 55 °C
Mainboard Temperature : 40 °C
:
Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T
Hard Disk Temperature ST3250820AS : 46 °C

en twee tellen later

Chassis Fan : 4560 rpm
Processor Temperature : 56 °C
Mainboard Temperature : 40 °C
:
Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T
Hard Disk Temperature ST3250820AS : 46 °C

Hoi,

De temp kan je ook in de bios zien en zou de meest nauwkeurige zijn maar is je koelblok stofvrij en anders zou je zoals gijsisok oppert de koelpasta kunnen vernieuwen want deze temp zou wat lager kunnen naar mijn inziens.
Ik weet niet of je games speelt maar kijk dan eens wat de temp is.

Modag

Er kan ook nog een sensor kapot zijn waardoor de elektronica opdracht geeft om de Fan op volle snelheid te laten draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan