Ventilator van laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

fschop

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jun 2005
Mijn laptop schakelt heel vaak de ventilator in, wat nogal een lawaai is. Kan ik die (hardware matig, of software matig) uit zetten, of instellen op een andere temperatuur?

Het is een Compac Pressario 2500.

Frank.

Er zijn wel programmaatjes voor om de ventilator snelheid te regelen. Maar bij een laptop zijn die al vaak inbegrepen, daarom ventileert de laptop ook niet constant in vergelijking met een gewone pc. Ik raad je ten strengste af om daarmee niet te gaan klooien op een laptop. Een laptop is zoo gevoelig voor oververhitting.

Je kan natuurlijk wel je fan speed van je laptop constant op bv 3000 rpm zetten als 4500 bv zijn max is. Dan hoor je hem niet zo hard en de laptop blijft koud zodat hij ook niet naar zijn max gaat.

Hoe zet je de fan speed op 3000 rpm? Is dat een Windows instelling ergens (XP), of een bios setting, of heb je daar een andere manier voor?

Frank

is de laptop nog wel schoon van stof.

ik gebruik speedfan voor mijn desktop pc ik weet niet waar je dat in een laptop doet.
3000 rpm is maar een voorbeeld kijk gewoon naar de max snelheid van je fan

Geplaatst door fschop
Mijn laptop schakelt heel vaak de ventilator in, wat nogal een lawaai is. Kan ik die (hardware matig, of software matig) uit zetten, of instellen op een andere temperatuur?

Het is een Compac Pressario 2500.

Frank.

ZEKER NIET aan te raden, om de snelheid te minderen. Een fan die aangaat op bepaalde tijdstippen, duid er dus op dat er iets te warm wordt. Dat die dan veel lawaai maakt(wat is trouwens veel lawaai? is nogal relatief) kan dus duiden op een slecht functioneren van je fan.

Volg dan zeker eens de raad van puppie.

En probeer de notebook ook niet op schoot te leggen bijvoorbeeld (zodat de ventilatie openingen afgesloten worden).
Denk erom dat je de ventilatie uitgangen niet afdenkt, want dat kan ook weer leiden tot een verhoogde snelheid van je ventilatoren omdat de notebook zijn warmte moeilijk kwijtraakt.

ZEKER NIET aan te raden, om de snelheid te minderen. Een fan die aangaat op bepaalde tijdstippen, duid er dus op dat er iets te warm wordt. Dat die dan veel lawaai maakt(wat is trouwens veel lawaai? is nogal relatief) kan dus duiden op een slecht functioneren van je fan.

Volg dan zeker eens de raad van puppie.

Helemaal mee eens.. dat probeerde ik ook te zeggen.

Je kan natuurlijk wel je fan speed van je laptop constant op bv 3000 rpm zetten als 4500 bv zijn max is. Dan hoor je hem niet zo hard en de laptop blijft koud zodat hij ook niet naar zijn max gaat.

Het lijkt me dat dit nog veel irritanter is dan dat de ventilator af en toe aanslaat.

ik heb de ervaring dat je ventilator niet hard hoort als je ze maar op 3/4 van hun snelheid zet. En aangezien dat hij constant tegen dat toerental draait gaat de laptop ook niet warm worden zelfs kouder.

Een ventilator in een laptop moet toch echt iets meer doen dan een ventilator in een normale pc.
Als je met de snelheden van de ventilator in een laptop gaat klooien dan heb je de een grotere kans van te veel warmte.
te veel warmte is niet goed voor je laptop.
Nogmaals is jou laptop van binnen wel schoon en is er wel voldoende toevoer van lucht.
Ik heb nu drie laptops gehad en deze hoorde je zo af en toe.
Dus zorg eerst eens dat je voldoende toevoer van lucht hebt en zorg dat de ventilator schoon is.

Bij mij staat die ventilator vrijwel constant aan, zelfs als hij nog maar net is opgestart. :o Alleen heel soms, als hij op batterijen werkt, gaat hij wat langzamer. :)

Wel leuk zo'n discussie, maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat ding zachter kan zetten.

Frank.

laptopt terminaal wegens ventilatie

mijn laptop werkt nog perfect maar ik vrees dat hij weldra aan zijn einde zal komen wegens oververhitting.
van zodra er meerdere programma's draaien blaast de ventilatie op volle toeren. als ik mijn hand tegen de onderkant hou kan ik het nog geen minuut houden of ik zou mijn hand verbranden zo heet... is er een manier om de ventilatie hoger te zetten of is mijn 2 jaar jonge laptop ten dode opgeschreven? Mijn vriend vees het reeds open en er was amper stof aanwezig... (wel zit ik regelmatig met de laptop op mijn schoot)

dank bij voorbaat

Het is niet de bedoeling een vraag te stellen in iemand anders zijn vraag, je kan een nieuw topic starten hiervoor. Tevens is het topic uit 2005, reden dus om het te sluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan