ventilator verkeerd geplaatst???

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Slyzz

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2005
Howdy,

Heb mijn pc eens van binnen geprobeerd stofvrij te maken.(ja,ja heel voorzichtig)
Volgens mijn broer heb ik per ongeluk de cpu los gehaald (is niet zo een probleem) heb hem weer netjes terug gezet.
Maar nu verschillen we van mening hoe de ventilator nu terug op de koelribben geplaatst dient te worden.
Want een ventilator blaast en de andere kant zuigt aan
ik heb de ventilator zo geplaatst dat ie de naar de koelribben toeblaast ( is toch logisch ,doet ie ook bij een luchtgekoelde motor c.q. brommer).
Volgens mijn broer is ie er juist om de warme lucht af te voeren ( zit ook wat in).

Wie geeft ons het verlossende antwoordt

TheSlyzz:confused:

Je broer heeft gelijk, de warmte die je processor afgeeft moet afgevoerd worden.

Als je hem aansluit zoals jij, dus dat hij lucht vanuit je kast naar je processor blaast is niet zo goed ben ik bang, dit is ook behoorlijk warme lucht, omdat andere aparaten ook warmte afgeven, hierdoor zou er dus nog meer warme lucht je processor ingeblazen worden

Ventilatoren die op het koelblok van de processor zitten, blazen lucht naar het koelblok toe.
Omdraaien kan opzich geen kwaad, maar bij sommige wordt het koelblok minder gekoeld.

Laatst bewerkt:
heb voor de zekerheid ff gekeken bij mezelf en crash heeft idd gelijk, de lucht wordt juist in de processor geblazen

Geplaatst door Robbert1978
heb voor de zekerheid ff gekeken bij mezelf en crash heeft idd gelijk, de lucht wordt juist in de processor geblazen
Dit is standaard zo.:)
Of de ventilator nou blaast of zuigt in beide gevallen komt de warme lucht, die in de kast zit, langs het koelblok.
Het is dus altijd aan te raden, je kast zo koel mogelijk te houden, dit heeft dan weer het voordeel dat je processor koeler blijft.

Dus als ik het nu goed begrepen hebt moet de ventilator de lucht NAAR de koelribben TOE blazen

The Slyzz:rolleyes:

Dat heb je goed begrepen The Slyzz.:thumb:

ventilator verkeerd geplaatst

:) ok bedankt voor dit antwoordt:thumb:
TheSlyzz

ik heb tot nu toe bij alle pcs die ik had lucht VAN mn processor af laten blazen...... wat maakt het eigelijk uit?

Het maakt wel degelijk uit. Er onstaat namelijk een luchtledige ruimte juist bij de core waar de koeling het belangrijkste is.

koellucht.JPG

Ok dan laat ik vanavond ff mn processorkoelertje de andere kant opblazen:)

Btw het maak dus NIET uit dat hij warme lucht tegen de processor blaast?

Logica, de ventilator haalt de lucht uit de kast, dus of hij nu zuigt of blaast de lucht blijft uit dezelfde ruimte komen.
Als hij zuigt komt er langs de core weinig lucht, als je de fan laat blazen komt er veel lucht langs de core (jij vindt dat warme lucht, maar de lucht is altijd koeler dan de processor)
Wat is dan beter????

Ok, dat is waar, maar andere logica (lijkt mij) is dat als iets warm is, en je laat die warmte WEG blazen, dan word het toch veel koeler dan dat je er WARME lucht tegen aan blaast?

(btw heb al mn fannetje omgedraaid hoor ;))

Je wilt warmte weghalen inderdaad, maar als je wat weghaalt (lucht in dit geval) moet daar ook weer wat voor in de plaats komen (lucht uit de kast dus), dus of de fan nu zuigt of blaast die lucht komt uit de kast daar zit geen verschil in.
Het enige verschil zit hem in dat bij zuigen er nauwelijks afkoeling plaats vindt op de plaats waar dat belangrijk is omdat lucht nu eenmaal de weg van de minste weerstand kiest (bij de core dus) terwijl dit bij het blazen van de fan wel het geval is omdat de lucht richting de core geduwd wordt en dus niet de weg van de minste weerstand kan kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan