Ventilator voeding vervangen mbv kroonsteentjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 9116
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 9116

Hoi,

Ik heb een Q-TEC 300 watt voeding die een rotgeluid maakt (afkomstig van de ventilator).

Deze wilde ik vandaag ff gaan vervangen met een ventilator uit een oude AT voeding. Toen ik de voeding eenmaal opengeschroefd had zak ik dat de ventilator helaas met 2 draadjes op de printplaat van de voeding vastgesoldeerd zit.
Ik heb zelf geen enkele ervaring met solderen dus ik durf dat zelf niet te doen. Ik heb op Gathering of Tweakers even lopen zoeken en ik zag dat het ook mogelijk is met kroonsteentjes.

Die heb ik net even bij de plaatstelijke electrozaak gekocht.

euhm... nou ik heb ventilators genoeg liggen+de benodigde componenten.
Hoe nu verder? Ik moet dus de draadjes die op de printplaat van de voeding die daar vast zitten knippen en die dan via de kroonsteentjes verbinden met de draadjes van de nieuwe ventilator.

Hoe moet ik het knippen, kan ik de draden gewoon recht afknippen en vervolgens verbinden of moet er van de "binnenste draad" nog een stukje uitsteken alvorens ik ze verbind?

Alvast bedankt,

Dark Zen

Je moet een stukje van de kern (het metalen gedeelte dus) even bloot leggen en dan in de kroonsteentjes doen. Rood bij rood, zwart bij zwart. Zorg er wel voor dat de kabeltjes niet te lang worden waardoor ze tussen de ventilatorbladen kunnen komen.

een kroonsteen werkt alleen als je het plastic van het metaal stript zodat je de koperen draden ziet. Strip dus het plastic zon halve cm eraf. Hou dus voldoende kabel lengte aan de moederboard kant over als je de kabel door knipt anders moet je nog steeds solderen.

Bedankt voor jullie goede reacties.
Moeten de draadjes dan in de kroonsteen tegen elkaar komen of geleidt de kroonsteen dit juist?

Bedankt voor je reactie.
Ik zet deze vraag op opgelost.
Ik zal nog laten weten hoe het gegaan is.
Bedankt voor jullie goede hulp ! :)
Helpmij rulez

Geplaatst door _ShaiHulud_
een kroonsteen werkt alleen als je het plastic van het metaal stript zodat je de koperen draden ziet.

Kweenie hoor, maar dat zei Tiborv al.

Geplaatst door Tiborv
Je moet een stukje van de kern (het metalen gedeelte dus) even bloot leggen en dan in de kroonsteentjes doen.

Geplaatst door The Sorcerer

Kweenie hoor, maar dat zei Tiborv al.

Het probleem is als ik begin te typen aan een reply en iemand anders doet dat ook gelijktijdig dan zie ik dat dus niet.
Kortom Tiborv was me net iets voor. Belangrijkste is dat we hetzelfde zeiden en dat er weer een probleem minder is :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan