Ventilatoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ajaxjoel

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hallo

Mijn computer is over het algemeen stil kwa harde schijf maar die ventilatoren hoor je zo zoemen

Nu wil ik geruisloze ventilatoren gaan kopen maar ik heb geen idee welke ik moet hebben?

Wie kan mij helpen ?

Alvast bedankt !

Mvg Joel

Er zijn heel veel verschillende soorten ventilatoren voor je computer. De beste die je kan nemen zijn volledig passieve koelers. Die heb je voor je CPU maar ook ingebouwd in bijvoorbeeld een voeding. Voor de CPU is coolermaster of skyte wel erg goed. Je kan ook de benchmarks opzoeken van het testen van die dingen, daar staat dan ook bij hoeveel decibel ze produceren of juist niet;).

Fans maken over het algemeen altijd wel iets geluid. Je hebt fans met dubbele lagers, die lopen wat soepeler en gaan wat langer mee. kost je wel ietsje meer. Als je toch ervoor kiest om een fan te kopen kan ik je wel allemaal namen geven, maar op www.ikbenstil.nl staan genoeg keuzes voor fans en ook andere spullen om je pc superstil te maken.

Je komt er vast wel uit;) Groetjes

Bedenk wel dat als je Passive koeling hebt, dat er wel een fan is die de airflow in standt houd, om het blok te koelen. Anders heeft het natuurlijk geen zin (Heb ik me ergens laten vertellen.)

Hardware.info heeft 122 casefans vergeleken, veel leesplezier :D
Vast en zeker zal je wel een shortlist kunnen maken voor jezelf.

oke alvast bedankt ;)
ik ben nu even bij iemand anders dus ga het morgen even lezen.
Maar maakt het ook nog uit voor me pc soort wat voor eentje ik koop ?
of kunnen die dingen willekeurig in me pc ?

Mvg Joel

Als de maat klopt en de aansluiting (meestal 3-pins en/of molex) dan is er geen probleem.

Zoals in de grafieken ook te zien is zijn ze niet allemaal stil. Je zult een keuze moeten maken tussen stilte en doorvoersnelheid. Hoe meer lucht een koeler verplaatst des te meer geluid zal deze produceren.
De meest efficiënte fans staan hier:
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZ2ptZGOa/Vergelijkingstest_122_casefans/8

Maar hoeveel fans kan je eigenlijk plaatsen in jouw PC behuizing en waar, wat is de gewenste opstelling ?
Welke fangrootte ?

Goed.. de koeler op de (waarschijnlijk) chipset die zijn wel te vervangen net zoals van de processor (CPU), maar dan moet je toch wel enigzins een idee hebben van wat je aan het doen bent.
De koeler in de voeding (dat ding waar de stroom doorheen komt :p ), is lastig te vervangen. Kan je beter een stille voeding kopen.
De fan achterin de PC is prima te vervangen, daarvoor zouden de fans in de HWI test prima geschikt zijn. De grootte kan je zelf gewoon opmeten, 8 en 12 cm zijn het meest voorkomend.

Maar het is natuurlijk zinloos om de fan achterin de PC te vervangen terwijl andere onderdelen ook herrie maken. Vaak is het dan een ander onderdeel dat gaat irriteren, er is altijd iets het luidste.
Het kan dus zomaar zijn dat je nu een stille fan voor achterin koopt, daarna toch maar dat kleine schreeuwerige fannetje van de chipset vervangt etc etc.

Zou je anders een duidelijke foto kunnen maken van de binnenkant, achterkant eventueel wat detailfoto's van de huidige koelers.

Ok, bedankt voor de foto's. Je meting was goed, en ik zag dat je eerder al de Enermax Everest had uitgekozen als optie.
Die 8cm fan die koelt dus de CPU als ik het zo zie, of de Enermax die je eerder aanraadde dan genoeg is weet ik niet. 8cfm is niet echt veel namelijk.
Heb je enige indicatie wat je huidige 8cm fan doet qua toeren en luchtverplaatsing ?
Wellicht staat er een merk op, al is het chinees wie weet is er wat terug te vinden.
Sorry dat ik zo veel vraag maar het zou ook zonde zijn als je straks een fan hebt die niet voldoende koelt.

euhm
kan ik dat niet met een programma doen (software)
Want ik heb net mn pc weer in elkaar gezet en het merk staat op de onderkant

Ok, bedankt voor de foto's. Je meting was goed, en ik zag dat je eerder al de Enermax Everest had uitgekozen als optie.
Die 8cm fan die koelt dus de CPU als ik het zo zie, of de Enermax die je eerder aanraadde dan genoeg is weet ik niet. 8cfm is niet echt veel namelijk.
Heb je enige indicatie wat je huidige 8cm fan doet qua toeren en luchtverplaatsing ?
Wellicht staat er een merk op, al is het chinees wie weet is er wat terug te vinden.
Sorry dat ik zo veel vraag maar het zou ook zonde zijn als je straks een fan hebt die niet voldoende koelt.

welke zou jij me aanraden dan ?

Bij PCGamesHardware (Duits blad wat ik veel lees) gebruiken ze voor de CPU koelers zonder fan een Scythe S-Flex op 1200rpm.
Echter dit is een 12cm fan.
Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Scythe S-Flex op 1500rpm. Scythe geeft op 12,2dBA, maar dat is veels te rooskleurig ben ik bang. Wel heeft deze fan ruim 2x de luchtverplaatsing t.o.v. de Enermax.
Hardware.info heeft deze fan niet getest, maar een gelijkwaardige fan zou dan ong. op 34dBA uitkomen. De S-Flex is wat stiller dan de Kama zover ik weet, het zal niet superstil zijn maar ook geen straaljager. De langzamere versie zou ook kunnen maar ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot je huidige koeler.

Is het trouwens mogelijk om met PC Wizard de snelheid uit te lezen van de fan ?
Directe download link PC Wizard

Een ander idee is naar de lokale PC boer te gaan en daar voor een fan kijken. Wellicht wil die je het geluid voor aanschaf laten horen en anders is terugbrengen gemakkelijker. Bij de meeste webshops draai je zelf op voor eventuele verzendkosten als je niet tevreden bent over het product (bij defecten trouwens ook).

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie

Ik heb PCWizard gedownload
Wat moet je weten?
wat voor moederbord ik heb ?
wat de CPU Speed is of zo iets ?

k zal wat info neerzetten zodat je misschien weet wat voor eentje het beste zou zijn

Processor: AMD Sempron
Frequentie 1333 MHz (huidig : 1666,48 MHz)
Ondersteuning Socket A (462)
Moederbord: MSI MS-7061
Voltage CPU : 1.57 V
+3.3V Voltage : 3.22 V
+5V Voltage : 5.11 V
+12V Voltage : 11.61 V
Chassis Ventilator : 4560 rpm

Weet niet of je er iets mee kan.
Maar misschien zegt het je wel iets

Btw is het eigelijk wel een 80mm ?
want ik heb zeg maar schuin gemeten eh

dus van links bove naar rechts onder...

Laatst bewerkt:
Je meting was goed, aangezien het om de diagonaal gaat.

Hmm: Chassis Ventilator : 4560 rpm das wel heel hard voor een casefan.
Zijn er nog meer fan snelheden die je kunt uitlezen ?

Dan denk ik namelijk dat de chassisfan de CPU fan is.
Aan het kabeltje te zien is dit een fan met een 3-pins stekker ? (3-pinnetjes op het moederbord dus)
De andere fans zijn waarschijnlijk aangesloten via molex (zie hieronder)
Molex-style-power-connector.jpg

Mocht dit inderdaad zo zijn dan kan ik begrijpen dat de fan een redelijk kabaal maakt. Gezien de aansluiting wellicht wel handig om de gehele koeler te vervangen. Klinkt moeilijker dan dat het is.

ja de fan zit gewoon met schroeven vast op de koeler en met een 3 pin kabeltje op het moederbord bevestigd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan