veranderende header

Status
Niet open voor verdere reacties.

xLioness

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2011
is zo'n header waarvan de achtergrond bij iedere refresh verandert een do of een don't?
Want zelf vind ik het lelijk, maar toch zie ik het regelmatig

Mmm, persoonlijk heb ik daar eveneens een gruwelijke hekel aan, en ook vanuit oogpunt van gebruiksvriendelijkheid.
  • Een header-afbeelding is voor mij samen met het logo een herkenningspunt van de site/pagina. Als ik een pagina de moeite waard vind, zet die afbeelding zich half bewust en half onbewust vast in mijn geheugen.
  • Kom ik later terug op diezelfde pagina, en is intussen de header veranderd, dan denk ik in eerste instantie: "Hé, dat is niet de pagina die ik bedoelde - heb ik fout geklikt?"
  • Dan moet ik gaan kijken wat er aan de hand is, en dat kost tijd - en ergernis als ik merk dat niets met mijn geheugen mis is, maar de pagina inconsistent in z'n verschijningsvorm is.
  • Dat roept voor mij een prettige weerstand op om nog eens naar die site te gaan.
Ik kan me ook voorstellen dat meer mensen daar last van hebben = minder aandacht voor de inhoud van de site (daar gaat het toch om?), plus negatieve associatie bij het "merk" of de boodschap van de site; resultaat: interesseverlies / bezoekersverlies / klantenverlies.

Wellicht zijn die wissel-headers ingegeven door het idee dat 1 afbeelding te weinig zou zijn: met méér afbeeldingen zou je een betere indruk krijgen. Net zoals met 20 knoppen voor pagina's waar je allemaal naar toe kunt gaan: alles staat te dringen om belangrijk te zijn op de homepage!

Maar: te veel informatie is dodelijk. Dan zie je door de bomen het bos niet meer. Ik zou voor een header-afbeelding ofwel kiezen voor één sterk beeld, ofwel een collage maken waarin verschillende aspecten van het onderwerp tot hun recht komen. Dan kan je ook in één oogopslag zien waar het om gaat. De rest moet maar duidelijk worden op de vervolgpagina's zelf.

Van een header-wisseling met een carrousel/slideshow ben ik ook niet zo wow's. Ook dat verstoort mijn aandacht (tenzij die slideshow het enige op de pagina is), en bij bewegingen op het scherm denk ik altijd: "O, zeker reclame, niet naar kijken".
Maar bij een slideshow weet je tenminste dat er iets tijdens de rit verandert, dus dat je bij terugkomst op een pagina misschien wel een ander beginpunt van de show krijgt.
  • Als oprechte doe-het-zelver geef ik echter de voorkeur aan 1 stilstaande afbeelding, met daarnaast of er in een uitdagende knop "Bekijk hier meer afbeeldingen!", waarna de slideshow kan losbarsten. Dan heb ik er zelf voor gekozen (wat voor een beter "binnenkomen" van de afbeeldingen zorgt), en kan ik er mijn volle aandacht op richten. Veel leuker!
  • Op zich ben ik ook helemaal niet tegen beeld-wisselingen op een pagina: maar het moet wel functioneel zijn.
    Zie bv. deze: handmatig foto-carrousel, random divs with javascript (voor bv. kleine advertenties op een pagina), video-switcher.htm, Website-galery en pdf-bibliotheek.
Maar ja, ik ben niet iemand die op websites komt om een "beleving" te krijgen (wat voor een aantal opdrachtgevers en/of webdesigners nogal in de mode schijnt te zijn), maar om op een of andere manier informatie op te halen: zo doeltreffend mogelijk, en met een minimum aan show-elementen.
  • Als ik me verveel, weet ik wel wat beters te doen dan websites op te zoeken waar ik een experience kan krijgen. ;)
Kortom: ik hou van een prettige vormgeving (die best ook buitenissig mag zijn), maar het moet geen zoekplaatje worden "Waar moet ik kijken, en waar moet ik in vredesnaam klikken?".
Dat kan me gestolen worden! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan