• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verantwoordelijkenlijst automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Hallo,

Voor een projectje heb ik een lijst van 80 verantwoordelijke personen. Deze lijst bestaat uit drie kolommen:
  • Naam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres

Nu wil ik heel graag in een 20 tal werkbladen, in een lijst met gegevens, aanduiden wie daar verantwoordelijk voor is.
Op dit moment heb ik in de eerste kolom de gegevens, in de tweede kolom met behulp van een gegevensvalidatie de naam. Vervolgens heb ik in de twee opvolgende kolommen met behulp van verticaal zoeken ingesteld dat excel dan automatisch het telefoonnummer en emailadres zoekt.

Nu heb ik echter het probleem dat als ik een naam verander, hij ipv de goede telefoonnummers en emailadressen, gewoon willekeurige gegevens pakt.
Daarnaast wil ik eigenlijk ook graag dat als ik een naam verander in de lijst van 80 (bijvoorbeeld Persoon A vervang ik door Persoon 1 dat in alle 20 tabbladen de persoon A wordt vervangen door Persoon 1 met het nieuwe telefoonnummer en e-mailadres.

Is dit mogelijk?

Alvast bedank.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Svp een voorbeeldbestand toevoegen..

Wat ik wil, is dat als je in blad 2 Persoon A zou veranderen in Persoon 1 dat op blad 1 ook Persoon A veranderd in Persoon 1.
Daarnaast wil ik ook dat, als je deze verandering doet, dat ook het telefoonnummer en het emailadres veranderd.

Gegevens die verbonden zijn aan een bepaald persoon veranderd je alleen in de databank, als je dat wil gaan doen met een of andere macro's met een omweg dan krijg je vroeg of laat problemen, je veranderd gegevens in de databank zelf of je maakt een formulier die dit voor je doet.

Oke en die databank die maak ik via bijvoorbeeld access? Of kan ik dit wel in excel houden?

Je kan een databank in excel houden maar deze is niet zo krachtig als access,super grote databanken in excel waarmee je mee moet rekenen en zoeken zouden de werking van je bestand vertraging.

Oke duidelijk, met andere woorden is mijn vraag dus vrijwel niet mogelijk zonder het gebruik van een databank programma zoals access.

Misschien zijn er andere forum leden die daar wel op inpikken,en betere ideeën hebben

volgens mij is het niet meer dan onderstaande :
- voor het gemak maak je van al je gegevens tabellen, dat maakt validatie en opzoeken gemakkelijker.
- vervolgens een macrootje die kijkt of je iets verandert in je database.

Bijlagen

Beste Cow,

Dit werkt tot zover vrij goed, als ik nu een email adres of nummer wijzig dan veranderd dit automatisch op de juiste manier mee.
Echter doe ik toch iets fout denk ik, want als ik de naam verander dan veranderd hij niet op de juiste manier mee.
Hoe kan dit? Heb ik een fout in de macro gemaakt? Want ik zie dat het in jou voorbeeld perfect werkt.

Set isect = Intersect(Target, Me.Range(Old(1)), Me.ListObjects("TBL_Database").ListColumns("Naam").Range)
Set rNaam = Nothing: Set rNaam = sh.ListObjects(1).ListColumns("Naam").Range
If Not rNaam Is Nothing Then rNaam.Replace Old(2), .Value, xlWhole

Ik snap het gedeelte van rNaam en ("Naam") niet zo goed, hoe moet ik dat interpreteren?
Je hebt namelijk nooit de cel geselecteerd waar Naam instaat. En de lijst met namen heb je MijnPersonen genoemd.

Laatst bewerkt:
Old is een public variabele van die module en wordt ingevuld door die Activate of SelectionChange-event die er net boven of onder staan.
Het is een array met 3 elementen, tabbladnaam(eigenlijk overbodig), celadres en celwaarde.

Nee, helaas krijg ik het gedeelte van het automatisch veranderen van de naam niet verwerkt.
Ik vraag me echt sterk af wat ik fout doe, zelfs als ik alles letterlijk kopieer en plak, doet dit het niet optimaal.

Ik heb nu mijn origineel bestand alle vertrouwelijke informatie gewist (heeft even wat tijd gekost) en gewoon letterlijk alles gekopieerd en geplakt uit jou bestand.
Nu vraag ik me af wat ik fout doe! Zoals je ziet werkt het omzetten van een naam niet in mijn bestand.
Komt het doordat ik niet zo een lijst heb met verantwoordelijke? Als wel, dan zie ik de link niet in de VBA formule.

Bekijk bijlage Dashboard modern v14.4.xlsm

zoals hierboven aangegeven had ik gebruik gemaakt van tabellen, een handig instrument sinds excel2007.
Je gebruikt echter samengestelde cellen over 2-3 kolommen, dat vindt dat ding niet zo leuk.
Dus bij deze heb ik maar een gedefinieerd bereik "Functie1" gemaakt in ieder tabblad. Je vindt dus meerdere bereiken die "Functie1" noemen, maar telkens in een ander werkblad.
Eigenlijk is die 'Functie1" in "Totaal ..." het bereik "MijnPersonen".
Misschien moet je die bereiken straks dynamisch maken als ze soms groeien of krimpen.
Het is een beetje gokken hoe alles precies toegepast moet worden in je file, want ik ken de precieze functies van alles niet, dus beschouw dit eerder als een mogelijke oplossing, misschien zijn er betere.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan