• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verbergen/vertonen werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timleenders

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
31
Verbergen/vertonen werkbladen middels drop down menu

Beste,

Voor mijn organisatie ben ik bezig met een uitgebreid exceldocument waarbij ik, gezien het aantal werkbladen, een soort van voorblad toe wil voegen waar ik d.m.v. bijvoorbeeld een drop down menuutje een bepaalde selctie kan maken.

Concreet: ik heb een uitgebreide prijslijst die in drie varianten opgevraagd kan worden. elke variant bestaat uit vijf werkbladen. Middels een op het voorblad getoonde optie zou de gebruiker moeten kunnen kiezen tussen één van deze varianten waardoor het bestand overzichtelijk blijft. Dus: per optie zullen vijf werkbladen zichtbaar blijven en tien werkbladen "verdwijnen".

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en zo ja, hoe?

Alvast zeer bedankt,

Tim Leenders
 
Laatst bewerkt:
Hiervoor heb je VBA nodig. Het is op zich vrij eenvoudig.

Een mogelijke manier (er zijn tal van denkbare constructies):

  • Pas op een bepaalde cel (bijv. A1) datavalidatie toe, eventueel gevolgd door een andere cel (bijv. B1) met de formule
    Code:
    =ALS(A1="variant 1";1;ALS(A1="variant 2";2;ALS(A1="variant 3";3;0)))
  • Voeg een knop toe met een macro (VBA)
  • Schrijf de macro. Dit kan iets worden in de trant van:
    Code:
    Public Sub NaarVariant()
    Dim i As Integer
    Select Case Sheets(1).Range("B1").Value
    Case 1
    For i=2 to 6
    Sheets(i).Visible=True
    Next i
    Case 2
    For i=7 to 11
    Sheets(i).Visible=True
    Next i
    Case 3
    For i=12 to 16
    Sheets(i).Visible=True
    Next i
    Case Else
    Msgbox "Er is geen geldige selectie opgegeven."
    End Select
    End Sub

Zoiets zou moeten werken, maar ik zeg al... er zijn tal van manieren... En je kunt het zo geavanceerd maken als je wil :p
 
Laatst bewerkt:
Moet er in case 1, 2 en 3 geen sheets(i).visible=false komen, waarbij i staat voor de overige sheets?
 
Mijn kennis is zeer beperkt wanneer het op VBA aankomt.

Deze code: =ALS(A1="variant 1";1;ALS(A1="variant 2";2;ALS(A1="variant 3";3;0)))

Waar moet die gebruikt worden? Alleen op het voorblad of juist op elk werkblad?

En hoe voeg ik een knop toe met een macro? Is dat gewoon een activeX element of wordt er wat anders bedoeld?

Even voor alle duidelijkheid:

Er zijn drie varianten te weten:

1) overview
2) normal
3) transposed

per werkblad heb ik de van toepassing zijnde variant in cel A1 op het werkblad gezet.

Excuses voor mijn beperkte kennis, maar het zou fantastisch zijn als ik het met behulp van dit forum opgelost krijg.

Nogmaals bedankt!
 
Kijk eens naar de bijlage. Zoek je zoiets?

@ Bandito bob: Ja je hebt gelijk. Ik heb het zo opgelost (voor blad1):

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Dim i As Integer
For i = 2 To Sheets.Count
Sheets(i).Visible = False
Next i
End Sub
 

Bijlagen

Kijk eens naar de bijlage. Zoek je zoiets?

@ Bandito bob: Ja je hebt gelijk. Ik heb het zo opgelost (voor blad1):

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Dim i As Integer
For i = 2 To Sheets.Count
Sheets(i).Visible = False
Next i
End Sub
Werkt goed:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan