• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verbergen werkmappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Beste forummers,

Ik heb een toepassing gemaakt in Excel die bestaat uit twee verschillende werkmappen. Nu wil ik graag dat men niet naar de tweede map kan gaan (dat is namelijk een database). Kan ik die tweede map zodanig verbergen?

gr Egbert

In vervolg hierop (was ik vergeten), kan ik ook het "afsluitkruisje" rechtsboven verbergen?

gr Egbert

Heb je de zoekfunktie van dit forum al eens gebruikt ?

Had ik niet gedaan, maar nu wel. Daar kom ik niet veel verder mee. Ik ga wel verder zoeken.

Ik neem aan dat je niet 2 werkmappen bedoelt maar 2 werkbladen.
Geef dan in Direct mode in VBA deze opdracht in:
Sheets("Blad2").Visible = xlVeryHidden

Om het blad weer zichtbaar te maken doe je dit:
Sheets("Blad2").Visible = True

Omdat je dat in Direct Mode doet (Ctrl-G in de VBA editor) hoef je het document niet op te slaan als document met macro's (.xlsm)
Het sluitkruisje verbergen kan wel maar vergt wel code en vind ik zelf altijd totaal overbodig.

Laatst bewerkt:
Een werkmap is het document zelf.
Je wilt dus een document volledig verbergen?
Dat kan alleen door het bestand hidden te maken.

Mag ik het even kort omschrijven?
Ik heb een ledenadministratie gebouwd in Excel. Die bestaat uit een besturingsprogramma (eerste werkmap, hier kan men de lidgegevens invullen etc.) Die gegevens laat ik dan opslaan in een tweede werkmap (de database).
Nu wil ik voorkomen dat men, tijdens het bewerken, in die database kan komen en daarom wil ik die pertinent verbergen tot dat het programma wordt afgesloten.
Men moet dus wel in het eerste programma blijven. Moet ik dat met hidden regelen?

Dat zijn dus 2 fysiek verschillende documenten?

Zullen we afspreken voor bestanden het woord werkboek te gebruiken ?
Laten we 'mappen' reserveren voor folders/directories.

Is prima om zo te doen snb

Edmoor, ik ben er inmiddels uit, mmmm, hoe simpel die functie, er staat gewoon een knop verbergen in het menu BEELD
Bedankt maar weer voor je inspanningen.

snb: In NL Excel heet een bestand nou eenmaal Werkmap, nog weer een nieuwe naam afspreken voor iets dat in Excel al een naam heeft is denk ik niet per se handiger :-)

Ik ben blij dat ik niet een Duitse Excel hebt, daar heten de werkbladen Tabelle en een bereik geformateerd als tabel ook...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan